همراه اول
11. دى 1398 - 8:20   |   کد مطلب: 29110

 

به گزارش همدان ورزش  و به نقل از علم ورزش؛ بیشتر افرادی که از مکمل‌های ورزشی قبل از تمرین استفاده می‌کنند، فقط دو سه عنصر اول نام‌ برده شده روی برچسب آن را می‌خوانند و اهمیت چندانی به ترکیبات این مکمل‌ها نمی‌دهند. تعداد آن‌هایی که از مکمل‌های ورزشی استفاده می‌کنند، بسیار بسیار زیاد است و احتمالاً بیشتر این افراد از عوارض جانبی مصرف آن‌ها نیز آگاهند. اما انگیزه قوی‌تری که وجود دارد در برابر این آگاهی در بسیاری از موارد برنده است.

چند مورد از عوارض ناخوشایند مصرف مکمل‌های پیش از ورزش:

  • استفراغ
  • مورمورشدن یا بی‌حسی در صورت، لب‌ها و یا انگشتان دست وپا
  • عصبی شدن
  • اسپاسم عضلانی
  • سردرد
  • برافروختگی و گرگرفتگی پوست
  • اختلال خواب
  • خارش
  • افزایش فشارخون
  • آسیب کلیه‌ها
  • درد قفسه سینه

بسیاری از این پیامدها اگر همراه با مصرف مقادیر زیاد کافئین یا سایر محرک‌ها باشند، نسبتاً متداول بوده و دوراز انتظار نیستند.

کمی کافئین چطور؟

به‌طور کلی، یکی از شایع‌ترین عناصر مکمل‌های پیش از تمرین، کافئین می‌باشد؛ که دلیل توجیه‌کننده‌ای هم دارد: کارایی دارد! ضمناً افراد زیادی هستند که به کافئین حساسیت دارند. بسیاری از مکمل‌ها، در مورد وجود کافئین در محصول‌شان روی برچسب اطلاع داده‌اند، اما هستند مکمل‌هایی که اطلاعات‌شان ابهام‌ برانگیز است. مشکلی که در مورد این برچسب‌ها وجود دارد این است که ما واقعاً نمی‌دانیم درونش چیست زیرا هر محصول، ” ویژگی‌های ترکیبی ” انرژی زای منحصربفرد خودش را دارد.

البته این برچسب‌ها در مورد عناصر فعال محصول اطلاعاتی می‌دهند اما ما هیچ آگاهی در مورد مقدار این عناصر نداریم. این مسئله مهمی است زیرا هر شخصی، مقاومت و تحمل خاص خودش را نسبت به ترکیبات متفاوت دارد و نمی‌توان اصول و دستور جامعی صادر کرد.

فقط به این بسنده می‌کنیم که این مکمل مفید است و ما را نمی‌کُشد!

خوشبختانه کمپانی‌های سازنده مکمل‌ها قرار است عناصر ” کُشنده ” را از ترکیبات‌شان حذف کنند! حالا چه به انتخاب خودشان و چه اجبار از طرف قانون! یکی از این عناصر، DMAA می باشد که سبب مرگ چندتن از سربازان ارتش آمریکا شده بود. چیزی که جایگزین این عنصر می‌شود، شاید تأثیر کمتری داشته باشد اما دست‌کم ریسک بسیار کمتری دارد.

پیامدهای روحی و روانی مصرف مکمل‌های پیش از تمرین

به‌غیر از عوارض فیزیکی مصرف مکمل‌ها، مسئله‌ای که جای نگرانی دارد، ایجاد وابستگی و تأثیری است که روی وضعیت روحی و انگیزه ورزشکاران در بلند مدت دارد. انگیزه روانی افراد برای ورزش کردن چیست؟ زیبایی پسندی؟ افزایش طول عمر؟ اعتماد بنفس؟ همه موارد؟ چه چیزی باعث می‌شود کسی از خواب بیدار شود و ۲۰ مایل بدود؟

چه انگیزه‌ای سبب می‌شود یک نفر زندگی‌اش را متحول کند و درعرض یکسال ۷۰ کیلوگرم کم کند؟ حالا اگر وابستگی به مواد انرژی‌زا و تقویت‌کننده به وجود بیاید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ چه برسر شرایط روحی و روانی خواهد آمد وقتی بعد از مدت‌های طولانی استفاده از این مواد، دیگر نخواهیم مصرف‌شان کنیم؟

به این باور خواهیم رسید که بدون این مکمل‌های کمک کننده نمی‌توانیم تمرین عالی داشته باشیم، طولانی و شدید تمرین کنیم، یا به اهدافی که داریم برسیم. این دیگر بدن ما نیست که وابسته به این ترکیبات شده بلکه ذهن و روان ماست که پذیرفته بدون این جادو، دیگر نمی‌تواند کاری بکند.

چیزهایی مانند نوشیدن آب فراوان، خوردن غذاهای سرشاراز کربوهیدرات‌های پیچیده، گرم کردن مناسب، دیگر اهمیت‌شان را از دست خواهند داد و مصرف پودرهای شیرین و پر از مواد شیمیایی، کراتین و دوزهای بسیار بالای کافئین جای آن‌ها را خواهد گرفت. افتادن در این دام، ساده است.

وقتی به این محرک‌ها وابسته و متکی می‌شویم، می‌تواند تبدیل به اعتیاد شود. اعتیاد به مکمل‌های پیش از تمرین، واقعیت دارد. فرقی نمی‌کند امروز تمرین داشته باشید یا نه، مصرف مکمل دیگر تبدیل به یک عادت همیشگی و هر روزه شده و نمی‌توانید به آن بی‌اعتنا باشید.

هوشمندانه عمل کنید

اولین و بهترین توصیه این است که از مصرف این مکمل‌ها صرف نظر کنید، اما اگر با وجود همه این موارد، انتخاب کرده‌اید که سراغ‌شان بروید، چند توصیه برای‌تان داریم که مفید است:

۱. تنها به اندازه توصیه شده مصرف کنید، دچار خیال‌پردازی نشوید و این مقدار را دو برابر و سه برابر نکنید تا وارد محدوده خطر نشوید.

۲. دوره‌ای مصرف کنید. احتمالاً تمایل دارید پیش از هر جلسه تمرین از مکمل استفاده کنید اما بدن‌تان به این مواد وابسته خواهد شد. سعی کنید هر سه بار که مکمل مصرف می‌کنید، یک هفته بدون آن تمرین کنید.

۳. یادتان باشد اگر مرتباً مکمل مصرف کنید، از حساسیت‌تان به کافئین کاسته شده و به دوزهای بالاترو بالاتری نیاز خواهید داشت تا اثرش را احساس کنید. این‌کار، فشار زیادی به غدد فوق‌کلیوی‌تان وارد کرده و این احتمال وجود دارد که دچار ” خستگی آدرنال ” شوید.

۴. همراه با محرک‌های دیگر مثل کافئین، ردبول، مانستر یا چای کافئین‌دار مصرف نکنید. در همان یک پیمانه پودرمکمل، کافئینی که موجود است، بسیار زیاد است. کافئین زیاد به شما این احساس بدی خواهد داد و از تمرین‌تان نتیجه خوبی نخواهید گرفت.

۵. بسیار مهم است که هوشمندانه عمل کنید، محدوده‌ها را بدانید و به بدن‌تان گوش دهید. فراموش نکنید که هیچ جایگزینی برای خوردن غذاهای با کیفیت، استراحت و خواب کافی و نوشیدن آب فراوان وجود ندارد. این موارد، بیشتر از هر مکملی به هر میزان، می‌توانند روی عملکردتان اثر فوق‌العاده بگذارند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار