همراه اول
29. فروردين 1394 - 22:20   |   کد مطلب: 23322
سرمربی تیم ملی بسکتبال جوانان گفت: در حال حاضر سه کشور ترکیه، مجارستان و صربستان در دسترس ترین کشورهایی هستند که می توانیم در آن جا اردو داشته باشیم اما زمان و مکان دقیق آن معلوم نیست.

به گزارش همدان ورزش به نقل از برنا، فرزاد کوهیان سرمربی جدید تیم ملی جوانان بسکتبال کشورمان درباره آخرین وضعیت تیم تحت نظرش و همچنین مشکلات استعدادیابی در کشورمان و تیم ملی بزرگسالان صحبت کرد.

وی ابتدا درباره نحوه انتخابش به عنوان سرمربی تیم ملی جوانان گفت: خدمتتان عرض کنم که آقای دولو با بنده مذاکره کردند و من هم برای کمک به کشورم آماده بودم و خوشحالم که این اتفاق رخ داد و امیدوارم در مدت حضورم در تیم جوانان نتایج خوبی حاصل شود.

کوهیان در ادامه افزود: به دلیل اینکه مسابقات جهانی تیرماه برگزار می شود و ما فرصت چندانی برای آماده سازی نداشتیم؛ تصمیم گرقتیم اولین مرحله اردوی تیم ملی را در تعطیلات عید برگزار کنیم. از تعداد نفرات زیادی دعوت کردیم تا همه بتوانند توانایی های خود را نشان دهند و در نهایت از بین این نفرات 24 یا 25 نفر انتخاب شدند.

اردوی بعدی از فردا آغاز خواهد شد و ما 30 نفر را به این اردو فراخواندیم. در این اردو از نفراتی که در لیگ حرفه ای مشغول هستند دعوت به عمل نیاوردیم تا تعامل خوبمان با مربیان مشغول در لیگ را نشان دهیم. این مرحله از اردو به مدت دو هفته پیگیری خواهد شد و ما سعی می کنیم تا انتهای هفته اول 20 نفر را غربال کنیم و در ادامه با آن ها کار را ادامه دهیم.

سرمربی اصفهانی کشورمان درباره گروه تیم ملی جوانان در جام جهانی و اینکه آیا می توان به صعود این تیم از گروه خود امیدوار بود یا خیر توضیح داد: تمامی گروه ها مشکل هستند ولی بدبیاری ما این است که با آمریکایی هم گروه شده ایم که با اختلاف در همه رده های سنی بهترین تیم جهان است. دیگر تیم هم گروه ما کرواسی است که تفاوت چندانی با مابقی تیم های اروپایی ندارد وما در مقابل آن ها هم کار سختی خواهیم داشت. این قانون جدید هم که وضع شده، مبنی بر اینکه تنها دو تیم اول به دور بعدی راه پیدا می کنند وضعیت ما را برای صعود به مرحله دوم پیچیده تر می کند اما به طور کلی همه چیز به آن جا و شرایط مسابقه بستگی دارد.

او این گونه صحبت های خود را ادامه داد: باید یک مساله را روشن کنیم. آن هم این است که هدف از کار کردن ما با تیم های پایه چیست؟ آیا ما فقط نتیجه می خواهیم یا اینکه آن ها را آماده می کنیم تا بتوانند خوراک خوبی برای تیم بزرگسالان باشند. این هدف دوم در اکثر تیم های بزرگ دنیا رعایت می شود  و آن ها با هزینه کردن مبلغ مناسب برای رده های سنی نوجوانان و جوانان  و گذاشتن وقت کافی برایشان، زیر سازی فوق العاده ای را برای تیم بزرگسالان انجام می دهند و نتیجه را از تیم بزرگسالان خود طلب می کنند.

در هر صورت ما ابتدا باید تصمیم خود را بگیریم و سیستم خود را مشخص کنیم و با آموزش مناسب و حمایت کافی به نتیجه در خور، امیدوار باشیم که مطمئنم با رعایت این اصول نتیجه هم حاصل می شود.

کوهیان در ادامه پیشنهادی برای تاسیس لیگی مختص جوانان را داد: من تصور می کنم باید  لیگی مخصوص جوانان داشته باشیم تا کسانی که نمی توانند به هر دلیل در لیگ بزرگسالان بازی کنند؛ با بازی در این لیگ هم آمادگی خود را حفظ کنند و هم تجربه خود را بالا ببرند. برخی از نفراتی که در روز اول در اردو حضور داشتند مدتی بود که بسکتبال را کنار گذاشته بودند و این اصلا خوب نیست که استعدادهای ما این گونه هرز بروند.

خوشبختانه در حال حاضر تعامل خوبی بین ما و فدراسیون وجود دارد و فدراسیون به خوبی از ما حمایت می کند.

بازیکن سابق تیم ملی بسکتبال کشورمان درباره اردوهای احتمالی تیم ملی جوانان پیش از جام جهانی خاطرنشان کرد: صد در صد اردوی خارجی در برنامه های ما وجود دارد و باید ببینیم سهل الوصول ترین گزینه کدام خواهد بود. در حال حاضر سه کشور ترکیه، مجارستان و صربستان در دسترس ترین کشورهایی هستند که می توانیم در آن جا اردو داشته باشیم اما زمان و مکان دقیق این اردو باید توسط سخنگوی فدراسیون اعلام شود و من از آن اطلاع دقیقی ندارم.

سرمربی سابق تیم ذوب آهن اصفهان نظر خود را درباره شیوه امسال فدراسیون بسکتبال در برگزاری لیگ و دو بخشی کردن آن به لیگ ملی و لیگ حرفه ای و اینکه آیا پدیده ای در لیگ ملی به بسکتبال کشورمان معرفی شد یا خیر، توضیح داد: همان طور که پیش از این گفتم؛ نیاز به داشتن لیگ جوانان داریم  و اگر این اتفاق بیفتد می توانیم با داشتن سوپرلیگی واحد با بازیکنان خارجی مناسب و زمان بندی دقیق به یک برداشت مناسب دست پیدا کنیم و موافق برگزاری لیگ با این سبک و سیاق نیستم.

همچنین لیگ های دسته یک و دو هم به همین صورت باید به کارشان ادامه دهند و اضافه بر آن نیاز به یک لیگ پیشکسوتان هم داریم تا کسانی که سنشان اجازه حضور در لیگ های معمولی را بهشان نمی دهد؛ در آن شرکت کنند.

البته لازم به ذکر است که این پروسه نباید به پرورش یک یا دو  نفر ختم شود و باید ادامه دار باشد تا هم باشگاه های ما اشباع شوند و هم تیم ملی دیگر از لحاظ مهره مشکلی نداشته باشد.

فرزاد کوهیان درباره ستاره های تیم ملی بسکتبال و اینکه آیا این افراد درآینده و بعد از بازنشستگی جایگزین خواهند داشت یا خیر تاکید کرد: ابتدا باید بگویم که امیدوارم ستارهایی چون حامد حدادی، صمد نیکخواه، مهدی کامرانی و حامد آفاق تا سالیان سال در تیم ملی بازی کنند چرا که هم به لحاظ شخصیتی در سطح بالایی هستند و هم اینکه ما هیچ جایگزینی برای این افراد نداریم و این فوق العاده نگران کننده است. باید با یک برنامه چند ساله در پی پرورش دادن جایگزین هایی برای ستاره های تیم ملی باشیم تا بتوانند به نحو احسن جای آن ها را پر کنند.

وی در انتها نظر خود را درباره سرمربی جدید تیم ملی اعلام کرد: در حال حاضر اتاق فکری تشکیل شده که باید تصمیم نهایی را اتخاذ کنند اما به نظر من مربی ایرانی هم می تواند این پست را در اختیار بگیرد چرا که تعدادی محدود  گزینه خوب داخلی وجود دارد که از نظر علمی و فنی در سطح بالایی قرار دارند. مربی خارجی هم اگر با کارنامه و با کیفیت باشد می تواند کمک حال تیم ملی باشد. مربیان خارجی قبلی با توجه به شناختی که از آن ها دارم سابقه خوبی نداشتند و در سطح بالایی نبودند. در حال حاضر مربیان خوبی هستند که می توانند به کشور ما بیایند و خدمات خوبی هم برای تیم ملی به همراه داشته باشند. ایران نیاز به یک مربی در قواره نناد ترایکوویچ دارد. کسی که حدود 8 سال پیش به ایران آمد و از هر لحاظ مورد تایید همه بزرگان بسکتبال جهان بود. در نهایت به نظر من مهم نیست مربی تیم ملی بزرگسالان ایرانی باشد یا خارجی. فقط سابقه و کارنامه یک مربی می تواند در انتخاب نهایی حائز اهمیت باشد و آرزو می کنم هر چه به صلاح بسکتبال کشورم است رخ دهد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار