همراه اول
9. مرداد 1394 - 13:13   |   کد مطلب: 24404
یکی از بانوان اسب سوار همدانی با دعوت از همه بانوان در پرداختن به ورزش سوارکاری، گفت: حضور بانوان در این عرصه نیز می تواند در سلامت جسمی و روحی جامعه نقش موثری را ایفا کند، چرا که اسب سواری در کنار مهیج بودن، اعتماد به نفس را نیز بالا می برد.

به گزارش همدان ورزش؛ از گذشته های دور ایران را به عنوان خاستگاه اسب در جهان می‌شناسند.

 از این رو تنوع نژادی اسب در ایران در مقایسه با سایر کشور ها بیشتر به چشم می خورد.

در این میان کهن دیار همدان ازجمله مراکز قدیمی پرورش اسب در کشور به شمار می آید.

دانش پرورش اسب در همدان،‌ میراثی مانده از دوران مادهاست و پیشینه صنعت پرورش اسب در این شهر به دوره هخامنشیان بازمی‌گردد.

هرودوت تاریخ‌نویس یونانی در کتابش در ارتباط با سفرش به ایران می‌نویسد: در زمان کورش کبیر 160 هزار رأس اسب در چراگاه‌های سلطنتی همدان و کرمانشاه وجود داشته است.

با این مقدمه کوتاه تصمیم گرفتیم تا گوشه ای از مشکلات این رشته پرطرفدار ورزشی را بررسی نماییم.

یکی از اصلی ترین مشکلات پیش روی صنعت اسب استان عدم رسیدگی به تنها موزه اسب همدان است.

این موزه که در شهر ورکانه واقع شده است می تواند یکی از بهترین معرفی کننده گان ورزش اسب استان به گردشگران باشد.

مسئولان باید توجه داشته باشند که در کنار این ورزش به بخش صنعتی اسب دوانی هم توجه نموده تا بتوان از این طریق برخی نیاز های ورزشکاران این رشته مهیج و پر طرف دار را برطرف نمود.

با این مقدمه به سراغ چندتن از پرورش دهندگان اسب رفتیم.

هاشمی یکی از سوارکاران همدانی به خبرنگار همدان ورزش گفت: سطح سوارکاری در همدان خوب است و باید روی سنین پایه فعالیت بیشتری انجام شود.

وی افزود: با توجه به تعداد سوارکاران و اسب‌ها، ارتقای این ورزش بسیار آسان است که این مساله مستلزم آموزش های پیشرفته بر روی مربیان سوارکاری است.

ای سوارکار همدانی خاطرنشان کرد: امید آن می رود تا با همکاری خوب مسئولین امر در همدان بتوانیم ورزش اسب سواری را بیش از پیش در بین علاقه مندان گسترش دهیم.

امینه صالحی نیز یکی دیگر از سوارکاران همدانی است، که حرفهای اونیز شنیدینی است.

صالحی از سابقه 12 ساله خود در اسب سواری سخن به میان آورد و گفت: سوارکاری را حدودا از سن یازده سالگی در باشگاه مکارچی همدان با مربیگری حسین الفتی شروع کردم ولی در آن زمان به شکل مستمر کار نمی کردم. 

وی از نحوه چگونگی آشنایی و علاقه خود با این ورزش را اینگونه عنوان کرد: شروع سوارکاری من به این صورت بود که علاقه زیادی به حیوانات داشتم و همین باعث شد که به دنبال اسب و سواری بروم. 

صالحی با اشاره به این که هیچ یک از اعضای خانواده اش در این ورزش نبوده اند، تصریح کرد: اوایل فقط به صورت تفریحی سواری می کردم اما بعد علاقه ام زیاد شد و به صورت مداوم و حرفه ای سوارکاری را دنبال کردم.

این ورزش کار همدانی در ادامه با اشاره به برخی از مشکلات سوارکاری در ایران، اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که قبلا خانم های سوارکار داشتند این بود که رقابت های خانم ها و آقایان از هم جدا بود و بانوان فقط بین خودشان مسابقه می دادند و رقابت ها نیز محدود بود. 

وی اظهارداشت: از این رو بود که با اصرار بانوان سوارکار و اجازه مسئولین این مشکل در ایران بر طرف شد و همین امر باعث شد تا پیشرفت های چشمگیر در حوزه بانوان نیز حاصل گردد.

صالحی در پاسخ به این سوال که چند سال است ورزش اسب سواری خانم ها و آقایان با هم ادغام شده است، گفت: در حدود 7 سال است که بانوان در کنار آقایان این ورزش را انجام می دهند.

این سوارکارهمدانی عنوان کرد: در طی این مدت بانوان آقایان درحال هم سطح شدن هستند و از آنجایی که خانم ها هم مربی شده اند و اسبهای بیشتری دستشان است توانسته اند خودشان را تا حد مطلوبی بالا بکشند.

وی در پایان با دعوت از همه بانوان در پرداختن به ورزش سوارکاری، خاطرنشان کرد: حضور بانوان در این عرصه نیز می تواند در سلامت جسمی و روحی جامعه نقش موثری را ایفا کند، چرا که اسب سواری در کنار مهیج بودن، اعتماد به نفس را نیز بالا می برد.

به سراغ محمد اعتمادی یکی از پرورش دهندگان اسب در همدان نیز رفتیم.

وی در ابتدا با اشاره به تنوع بالای نژاد اسب در ایران و به خصوص استان همدان به خبرنگار ما، گفت: مسئولان می توانند با استفاده از برگزاری مسابقات ورزشی علاوه بر جذب گردشگر ورزشی نژاد های اسب ایرانی را نیز به جهان معرفی نمایند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مزایای پرداختن به ورزش اسب سواری پر کردن اوقات فراغت جوانان است که خود می تواند لحظات شاد و مهیجی را برای آنان فراهم نماید.

این پرورش دهنده اسب خاطرنشان کرد:امید آن می رود با برگزاری مسابقات اسب سواری در رشته های مختلف بتوانیم زمینه حضور بهتر ورزشکاران ایرانی را در عرصه های مختلف بین المللی فراهم نماییم.

اعتمادی همچنین با اشاره به وجود7 باشگاه سوارکاری و پرورش اسب در همدان، افزود: این مراکز در شهرهای همدان ، صالح آباد ، رزن، ملایر ، نهاوند و اسدآباد فعال هستند.

وی گفت: مرکز پرورش اسب اصیل کرد در شهرستان اسدآباد قطعا می تواند کمک بزرگی به این صنعت ورزشی در استان نماید.

این پرورش دهنده اسب عنوان کرد: وجود مربیان با تجربه اسب سواری در استان یکی از بارزترین ویژگی های این رشته به حساب می آید.

اعتمادی با تقدیر از حمایت های خوب اداره ورزش و جوانان از ورزشکاران اسب سوار همدانی، تاکید کرد: امید است با همدلی بیشتر بتوانیم در سال 94 ورزش اسب دوانی را بیشتر از گذشته در سطح استان رونق دهیم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار