همراه اول
29. تير 1395 - 13:31   |   کد مطلب: 27655
نگاه اقتصادی و صنعتی‎سازی آفت ورزش شده است/ نگاه اقتصادی باعث اعتیاد به دوپینگ می‌شود
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه رویکرد اقتصادی و صنعتی‌سازی ورزش آفت آن شده است، گفت: نگاه اقتصادی باعث اعتیاد به دوپینگ می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید حمید میرباقری شامگاه دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در همدان با بیان اینکه در ادبیات بین‌الملل نگاه به ورزش، شرکت دادن کودک و نوجوان در فعالیت‌های بدنی است، اظهار کرد: هدف از این کار تربیت روح و عقل جامعه بوده، به طوری که نگاهشان به ورزش کلی و همه‌جانبه است.

وی با بیان اینکه دنیا با ورزش می‌خواهد مردم را به سمت تهذیب سوق دهد، ادامه داد: با ورزش وفاق و سازگاری در جامعه نهادینه می‌شود به طوری که افراد وفاق و همکاری بیشتری با هم دارند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه ورزش‌ به انسان مسؤولیت‌پذیری را آموزش می‌دهد، تصریح کرد: وقتی اعضای خانواده مسؤولیت‌های خود را بدانند، خانواده قوام می‌یابد و در کنار آن مهارت‌ها تقویت می‌شوند.

وی با بیان اینکه دنیا با ورزش احترام به قانون را ترویج می‌دهد، خاطرنشان کرد: کودک ورزشکار می‌داند که باید قانون را رعایت کرده و به بزرگ‌تر احترام بگذارد.

میرباقری با اشاره به اینکه ورزش به انسان می‌آموزد که شکست را برای خود پایان همه چیز نشمارد، گفت: هر جامعه که شکست را مقدمه پیروزی بداند، موفق خواهد شد.

وی با بیان اینکه ورزش نشان می‌دهد که فرد باید پس از شکست تمرین بیشتر کند تا بالاخره پیروز شود، اظهار کرد: افرادی که در سطح ملی و بین‌المللی حضور پیدا کردند، شکست‌های زیادی را پشت سر گذاشتند تا به قهرمانی برسند.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه ورزش باعث می‌شود از شکست برای پیروزی استفاده کرد، افزود: اهل ورزش با یک شکست کوچک از بین نمی‌رود و تلاش بیشتر می‌کند تا در هر زمینه موفق شود.

وی با بیان اینکه ورزش به انسان آموزش می‌دهد که نباید مغرور شد و می‌آموزد که از او افراد قوی‌تری هم وجود دارند، تصریح کرد: پیروزی در ورزش اعتماد به نفس را بالا برده و به جامعه امید سلامتی می‌دهد.

میرباقری با اشاره به اینکه نوع تغذیه امروز جامعه را به خطر انداخته است، ادامه داد: ورزش می‌تواند سلامتی افراد و جامعه را تأمین کند و باعث زنده شدن امید به زندگی در اجتماع می‌شود.

وی با بیان اینکه انسان 70 ساله و بیمار با ورزش امید به زندگی پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: دنیا، امروز برای مبارزه با اعتیاد میلیاردها تومان هزینه می‌کند که برخی از کشورها چون ما در این حوزه از نقش ورزش در مقابله با اعتیاد غافل هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه ورزش مانع پیشرفت اعتیاد می‌شود، گفت: سیگار در جامعه بیداد می‌کند و سن مصرف آن پایین آمده در حالی که ورزش می‌تواند افراد را از اعتیاد و سیگار دور نگاه دارد.

وی با بیان اینکه دنیا به ورزش عقلانی نگاه می‌کند، نه احساسی، اظهار کرد: بدون اینکه جامعه غربی بداند، مسؤولان مرد را به ورزش سوق می‌دهند تا به پارامترهای مورد نظرشان برسند.

میرباقری با اشاره به اینکه بسیاری از خوبی‌ها آفت نیز دارد، افزود: در کنار خوبی انسان باید مراقب آفت‌ها نیز باشد.

وی با تأکید بر اینکه آفت‌زدایی و کنار زدن سم و کنار زدن عفونت‌ها برای بروز خوبی‌ها ضروری است، تصریح کرد: والدین و فرزندان به ورزش و اهمیت آن در زندگی توجه کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه آفت ورزش که دنیا و کشور ما درگیر است، نگاه اقتصادی است، ادامه داد: رویکرد اقتصادی و صنعتی‌سازی ورزش آفت ورزش شده است به طوری که بسیاری از سرمایه‌گذاران به ورزش نگاه اقتصادی دارند و از رویکرد سلامت و اخلاقی دور شدند.

وی با بیان اینکه رویکرد اقتصادی خود به خود به ذهن ورزشکارها رسوخ پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: تمام خوبی‌های ورزش در مقابل پول، شهرت و نگاه اقتصادی شکست می‌خورد که در نتیجه آن همه اهداف سالم ورزش از بین می‌رود.

میرباقری با تأکید بر اینکه نگاه اقتصادی باعث اعتیاد به دوپینگ می‌شود، گفت: نگاه اقتصادی باعث می‌شود که کینه، بغض، اعتیاد و نفرت جای همه خوبی‌های ورزش را بگیرد.

وی اظهار کرد: دارو و نسخه شفابخش که ورزش را از رویکرد اقتصادی نجات دهد، رویکرد پهلوانی است به طوری که به مانند گذشته پهلوانی معیار ورزش شود تا رویکرد اقتصادی از بین برود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه قوی بودن و بازوی بزرگ بودن نمی‌تواند ملاک پهلوانی باشد، افزود: فرد ورزشکار اگر شاخص‌های انسانیت را نداشته باشد خود و جامعه را از بین می‌رود.

وی تصریح کرد: با یک شکست در برخی از شهرها اتوبوس‌ها از بین می‌رود و با پیروزی در خیابان خوشحالی بیش از حد می‌کنند و مزاحم سایر افراد می‌شوند.

میرباقری با بیان اینکه ورزشکار واقعی این است که با پیروزی به کار باطل کشیده نشود، ادامه داد: خشم ورزشکار نباید باعث شود، سخن رکیک از دهانش بیرون آید.

وی با اشاره به اینکه خیلی از پدر و مادرها به دلیل الفاظ رکیک نمی‌توانند فرزندان خود را به ورزشگاه‌ها ببرند، خاطرنشان کرد: در جامعه ورزشی ما وقتی داور یک حکم می‌دهد، برخورد بدی صورت می‌گیرد اما در کشورهای اروپایی شاهد احترام به حکم داور هستیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه کشورهای اسلامی به دلیل عمل نکردن به قرآن بدبخت و ذلیل شدند، گفت: نیرومندترین افراد کسانی هستند که حقی را از بین نمی‌برند.

وی اظهار کرد: مسؤولان ورزش استان، ورزشکاران و والدین از ظرفیت ورزش در جامعه استفاده کنند که متأسفانه این امر انجام نمی‌شود.

میرباقری با بیان اینکه ورزشکاران می‌توانند در حوزه تکریم شهدا و احترام به پیشکسوتان ورود کنند، افزود: رفتار ورزشکاران در جامعه می‌تواند به یک فرهنگ تبدیل شود.

وی با بیان اینکه در بازدید از میدان میشان با مزار شهدای گمنام که مخروبه شده بود، مواجه شدم، تصریح کرد: مسؤولان فرهنگی استان در حوزه ساماندهی مزار این شهدا اقدام کنند تا ورزشکاران و گردشگران بر مزار این شهدای گرانقدر حاضر شوند.

فارس

دیدگاه شما

آخرین اخبار