همراه اول
27. تير 1396 - 8:17   |   کد مطلب: 31871
21 زورخانه در مناطق مختلف استان همدان فعالیت دارند / حضور كهنه سوار و تنها پزشك باستاني كار کشور در زورخانه شاه مردان علی(ع)
نایب رئیس هیات پهلوانی و زورخانه ای استان همدان از فعالیت 21 زورخانه در سطح استان و حضور كهنه سوار و تنهاپزشك باستاني كار کشور در زورخانه شاه مردان علی(ع) همدان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،لطف الله خاکساری در گفتگو با خبرنگار همدان ورزش اظهار داشت:به مناسبت هفته پهلوانی و ورزش زورخانه ای باشگاه شاه علی مردان در همدان به علت تعميرات وتغيير معماري وجابجايي سردم مرشد مدتی تعطيل بود که بعدازگذشت 50 روز و با تلاش های خانواده صباغ این زورخانه روز گذشته مجددا آغاز به کار کرد.

 

وی ادامه داد:  با تقدیر از تلاش های صباغ صاحب زورخانه شاه مردان در تعمیر و تجهیز این زورخانه می توان گفت: در مراسم بازگشایی مجدد این زورخانه پيشكسوتان از تهران واراك حضور داشتند و به مناسبت هفته پهلوانی به اجرای برنامه پرداختند .

 

غلامرضا خاکساری تصریح کرد: این برنامه یک میهمان ویژه نیز داشت و آن هم حضور دكترحاج حسين مسچي 85 ساله و كهنه سوار و صاحب شال و تنهاپزشك باستاني كار کشور با٧٥سال سابقه ورزشي بود .

 

وی ادامه داد: دکتر مسچی يكي از بنيانگذاران درمانگاههاي مهديه ومديرعامل اين درمانگاه هاي خيريه دركنارشهید آيت الله مدني بوده اند كه سالها به دستورايشان بيماران مراجعه كننده به صورت كاملا رايگان ويزيت مي شدند و امروز نیز ایشان علارغم سن بالاي خود بیش از 70 نفر را در شبانه روز ئیزیت می کنند.

 

نایب رئیس هیئت ورزش باستانی همدان  افزود: فعالیت گود زورخانه شاه مردان آغاز شده و علاقمندان می توانند به این مجموعه واقع واقع در فلكه فردوسي به سمت مصلي مراجعه نمایند.

 

21 زورخانه در مناطق مختلف استان همدان فعالیت دارند

 

خاکساری بیان داشت : اکثر زورخانه های در سطح استان فعال هستند و بیشتر زورخانه هایی که سابقه دارند نیز فعالیت بیشتری دارند و بقیه کارشان هنوز به اتمام نرسیده و در حال ساخت هستند .

 

وی با اشاره به زورخانه پهلوان علی میرزا که در همدان آکادمی زورخانه است و بهترین مکان برای پرورش خردسالان و نونهالان می باشد .

 

 

 زورخانه پهلوان علی میرزا  آکادمی ورزش زورخانه ای در همدان

 

 

خاکسار روزهای کاری این زورخانه را روزهای زوج از ساعت 16 تا 18 برای نونهالان و جوانان دانست و برای بزرگسالان بعد از نماز ممغرب و عشا در روزهای دوشنبه و چهارشنبه بیان کرد .

 

گفتنی است :علی‌میرزا همدانی یا پهلوان علی‌میرزا همدانی از کشتی‌گیران معروف ایران در دوران قاجار بود. او در سال ۱۲۸۵ هجری مصادف با سال ۱۲۰۵ شمسی، در شهر همدان به دنیا آمد.

 

 

علی‌میرزا در دوران ناصرالدین شاه به اوج پهلوانی رسید و مقام پهلوان پهلوانان پایتخت را از آن خود کرد. او نخستین پهلوان کشتی بود که از آن سوی مرزها برای ایران افتخار و پیروزی آورد. علی‌میرزا در سن ۱۰۵ سالگی در ۲۵ بهمن ۱۳۱۰ خورشیدی چشم از جهان بست.

 

حسن علیزاده مربی زورخانه ای که در داخل گود در حال آموزش نونهالان و خردسالان بود به خبرنگار ما گفت: ورزشهای زورخانه ای امکان تجربه و تعامل‌های مستقیم با عوامل محیطی را برای افراد  فراهم می‌کند و بازی نه تنها بر رفتارهای هوشمندانه و قابل مشاهده فرد اثر دارد، بلکه بر ساخت فیزیولوژیکی مغز او تأثیر غیرقابل انکار دارد.

 

وی ادامه داد: کودک از 3 تا 7 سالگی عواطف خود را آشکارا ابراز کرده و به‌تدریج عواطف خود را شناسایی می‌کند. مسلماً بروز ناگهانی خشم و ترس در کودکان 3 تا 7 ساله امری عادی است و ترس در کودکان این گروه سنی به علت نیروی تخیل بسیار فعال آنان است. دیگر اینکه مرتباً با اوضاع و موقعیت‌های تازه‌ای روبه‌رو می‌شوند که برای آنان ناآشنا است. باید توجه داشت که به‌طور کلی محیطی که کودک در آن زندگی می‌کند و نوع تجربه‌هایی که در خلال بازی‌های بومی و محلی به ویژه ورزشهای زورخانه ای به‌دست می‌آورد و چیزهایی که یاد می‌گیرد، در کیفیت بروز عواطف کودک بسیار مؤثر است.

مربی توانمند همدانی افزود:ورزشهای زورخانه ای  وسیله‌ای برای بیان احساسات جوانان و کشف روابط و ارضای آنان است. کودکان معمولاً از دو تا سه سالگی بازی با دیگران را آغاز می‌کنند. اما اگر استعداد ذاتی و علاقه اجتماعی آنان رشد نیافته باشد، با دیگران سازگار نخواهند شد و علاقه‌ای به حفظ روابط اجتماعی و شرکت در بازی نخواهند داشت. کودک از طریق بازی‌های بومی و محلی و همانند‌سازی و تقلید از رفتارهای بزرگسالان نه تنها رفتارهای اجتماعی را تمرین کرده، بلکه فرصتی برای اصلاح و گسترش شیوه‌های رفتار اجتماعی پیدا می‌کنند از این طریق کودک شهامت داخل شدن در اجتماع را کسب می‌کند و فرا می‌گیرد که چگونه می‌توان در اجتماع زیست و روش‌های مختلف مبارزه با مشکلات و پیدا کردن راه‌حل آن را می‌آموزد. فضای حاکم بر زورخانه و حضور کودکان در زورخانه فرصتی را ایجاد می کند تا آنان در جوانی بخوبی روابط اجتماعی را که در سالیان متوالی بدلیل حضور در زورخانه کسب نموده اند را بکار گیرند .

 تاثیر ورزشهای زورخانه ای  بر رشد شخصیت

ورزشهای زورخانه ای  در شخصیت‌سازی و رشد کودک تأثیر فراوان دارد. بازی وسیله کسب تجربه‌های پرارزشی است که کودکان در خلال آن از جهت احساسی، اجتماعی و روانی رشد می‌کنند. الگوهای رفتاری آنان در بازی شکل می‌گیرد. این الگوها در سراسر عمر کودک سرمشقی مفید برای او خواهد شد. کودک به مدد بازی الگوهای بی‌شمار و درهم پیچیده و ظریف زندگی آدمی را درمی‌یابد و آن را تجربه و تمرین می‌کند و رابطة میان این الگوها را می‌سنجد، تا آن‌ها را فرا گیرد. از آن‌جهت که ناگزیر است در سنین بزرگسالی با آن‌ها روبه‌رو شود و در جامعه زندگی کند. ورزشهای زورخانه ای با توجه به قابلیتهایی که همه ابعاد وجودی انسان را در بر می گیرد می تواند نقش موثری را در شکل دهی شخصیت کودکان و نو جوانان ایفا نماید  .

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار