همراه اول
7. مرداد 1394 - 9:23   |   کد مطلب: 24347
دلچسبی میدان میشان با گردشگری عشایر
چادرهای عشایر در میدان میشان گردشگران را به سوی خود فرا می‌خوانند. سبک زندگی امروز، پیشرفت صنعت و تکنولوژی این روزها زندگی در طبیعت را برای مردم عادی دلچسب کرده است.

در کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر که در ماه گذشته در همدان برگزار شد، بین بحث‌ها و تبادل نظرات در جلسه یکی از نقطه نظرات که توسط دکتر رحمانی استاد دانشگاه در حوزه برنامه‌ریزی توریسم مطرح شد اهمیت نقش عشایر در میدان میشان برای جذب گردشگر بود. اگرچه رد پای عشایر در میشان همواره برجا بود اما این نکته‌ای بود که  حال مورد توجه برنامه‌ریزان گردشگری در این منطقه  قرار گرفته و آنها را برای نمایان کردن پتانسیل گردشگری عشایر بیش از پیش پای کار آورده است.
در نشست یاد شده احیای زیست بوم طبیعی منطقه اکوتوریستی در دامنه الوند از جمله استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های عشایر در این منطقه ییلاقی مورد نظر تبیین شد.
موارد  مطرح شده مبنی بر آن بود که وجود و استقرار ییلاقی عشایر در این منطقه می‌تواند معرفی آن را به گردشگران داخلی و خارجی در کنار جاذبه‌های انسان ساخت مجتمع تفریحی توریستی گنجنامه محقق کند. آنچه محمد رحمانی به عنوان یکی از متخصصان مطرح در حوزه گردشگری در این نشست عنوان کرد بر این اساس بود که امکانات و خدمات گردشگری می‌تواند در منطقه گنجنامه نقش حایز اهمیتی در افزایش جذابیت این مکان برای گردشگران داشته باشد.
 زندگی عشایر جذب گردشگر می‌کند
رئیس گروه رشته‌های کارشناسی ارشد گردشگری در دانشگاه آزاد اسلامی همدان  معتقد است: بايد با ايجاد فضای لازم با قابليت‌ها وساز وكارهاي اثر‌بخش و متناسب با ويژگي‌هاي جامعه عشايري جنبه‌هاي مختلف زندگی عشایر را در معرض دید عموم قرار داد تا بتوان در زمينه گردشگري  و جذب توريست پيشرفت كرد.
محمد رحمانی همچنین در این زمینه راهکارهای جذب توریست را چنین عنوان کرد: "فراهم كردن زمينه‌هاي لازم براي شناساندن ابعاد مختلف زندگي ايلات وعشاير و اقوام ايراني به اشكال موزه‌اي " يادماني و يا زنده و نمايشگاهي، برگزاري جشنواره فرهنگي، آیيني، علمي پژوهشي مرسوم عشاير، نمايشگاه هنر و صنايع دستي توليدات عشايري و معرفي خدمات و مفاخر عشاير براي دعوت توريست به كشور ضروري است همچنين ايجاد محيط و فضاي مناسب براي گردهمايي‌هاي تخصصي، انجـــام مطـــالعــــات و پژوهش‌هاي تاريخي، فرهنگ‌شناسي، مردم‌شناسي، روانشناسي اجتماعي وجامعه‌شناسي ايلات و عشاير و اقوام از طرق ايجاد بانك اطلاعات تمركز اسناد و مدارك و منابع ومأخذ، حداقل در سطح يك پژوهشكده نيز مي‌تواند به شناساندن زندگي عشاير به صورت آكادميك و علمي كمك كند. فراهم آوردن زمينه عرضه و فروش انواع توليدات و صنايع دستي (دست‌ساخته ودست‌بافته‌ها) و آفرينش‌هاي هنري عشاير را هم نبايد فراموش كرد. از اين طريق هم مي‌توان به وضعيت اقتصادي عشاير سامان داد و هم با جذب گردشگران ارز وارد كشور كرد."
در این جلسه اهمیت استفاده از عشایر منطقه در توسعه گردشگری عشایر و جذابیت‌های آن برای سرمایه‌گذاران حاضر توسط این کارشناس موجب شد بار دیگر اندیشه‌های نو در کنار ظرفیت مجتمع تفریحی توریستی گنجنامه خلق شود.
کارشناسانه طرح‌های گردشگری را به اجرا در‌‌آوریم
دراین زمینه مدیر‌عامل مجتمع تفریحی توریستی گنجنامه عنوان کرد: ارائه نقطه‌ نظرات کارشناسی و علمی در کنار تجارب حرفه‌ای در حوزه گردشگری می‌تواند آغازگر اتفاق‌های نو باشد.
سعید ترابیان گفت: حضور عشایر و پیش‌رفتن روال عادی زندگی آنها در میشان همدان توانسته است در پس آموزش‌های متعدد چگونه برخورد با گردشگران امروز فضای دلچسب را در میشان گنجنامه بین آنها و مسافران شاهد باشیم.
سعید ترابیان با اشاره به بهره‌ بردن برنامه‌ریزان امور گـــردشگری در مجتمع تفـــریحی توریستی گنجنــامه از نظرات علمی و کارشناسانه گفت: در گام نخست این مجتمع احیای شرایط طبیعی؛ حفظ مناظر بکر و شرایط ییلاقی عشایر در منطقه مد نظر قرار گرفته است که اجرای این برنامه‌ها همواره در جهت جذب و رضایت گردشگران طبیعت‌دوست بوده است. و در آینده در نظر داریم با بهره گرفتن از نظرات کارشناسان مرتبط با حوزه گردشگری در ارائه طرح‌ها و برنامه‌های جامع و خلاق بیش از پیش بهره‌مند شویم.
مدیرعامل مجتمع تفریحی توریستی گنجنامه بیان کرد: در افزایش فضا و مشکل فعالیت عشایر اقدامات دیگری هم صورت گیرد که این موضوع مستلزم همکاری صاحب‌نظران، کارشناسان و دستگاه‌های مرتبط است.
وی گفت: حضور عشایر در میدان میشان و به نمایش گذاشته شدن زندگی آنها در صورت حمایت ارگان‌های مرتبط خواهد توانست حیات مجددی با هدف پویای اقتصادی در گردشگری را موجب شود.
 زندگي عشايري دنياي هيجان‌انگيز
از  آنجا كه زندگي عشايري در بسياري از كشورها از بين رفته، خود اين موضوع كنجكاوي بسياري از گردشگران را جلب مي‌كند تا با اين نوع زندگي آشنا شوند.
زندگي‌ اين عشاير با طبيعت آميخته است. آنها به سادگي اجداد و شبكه عشايري خود، اعم از ايل، طايفه، تيره، تش، اولاد و خانوار را مي‌شناسند.
چادر زدن آنها از تكنيك خاصي تبعيت مي‌كند. طرح قالي و حتي دار قالي‌شان با نوع دار قالي در جامعه روستايي فرق دارد. موسيقي‌شان براي خود دنيايي است و عقايدشان در هر قدمي كه برمي‌دارند يا هر سخني كه بر زبان مي‌رانند، نمايان است. در هنگام كوچ و در وقت اسكان و در گرمسير و سردسير، شيوه‌هاي ويژه براي ادامه حيات در پيش مي‌گيرند. خواص گياهان دارويي را به همان نسبت مي‌شناسند كه وضعيت آب و هوا را در چند روز آينده پيش‌بيني مي‌كنند.
آنها پشم مي‌چينند و شير مي‌دوشند و جاجيم مي‌بافند، روغن مي‌گيرند و ماست مي‌زنند، شاهنامه مي‌خوانند ، تفنگ‌چي دارند، تنبيه مي‌كنند، میهمان‌نوازند و سنت‌ها را گرامي مي‌دارند، موي بز مي‌ريسند و در سياه چادرهاي‌شان مي‌آسايند.
زندگي عشايري يك

طبق آمارهايي كه ارائه مي‌شود 50 درصد نيروي كار تخصص و مهارت كافي در زمينه شغل خود ندارند. همچنين گزارش شده كه طي سال‌هاي اخير دانشجويان براي تكميل آموخته‌هاي خود به سمت آموزش‌هاي فني‌وحرفه‌اي گرايش پيدا كرده‌اند.
اين مباحث در حالي مطرح مي‌شود كه مهارت جزء لاينفك زندگي و پويايي اقتصادي هر جامعه‌اي است و بدون مهارت نمي‌توان انتظار داشت كه توليد، بهره‌وري و ارزش افزوده حاصل از توليدات به نقطه مطلوب خود برسد. در حقيقت، مهارت، راه رسيدن به اشتغال و کارآفرینی بوده و از این طریق است که می‌توان به داشتن اقتصادی پررونق و زندگي مطلوب اميدوار بود. از این‌رو قطعاً آموزش‌هاي فني‌وحرفه‌اي به لحاظ آنكه با مباحث عملي سروكار دارد افراد را براي اشتغال در بازار كار آماده مي‌سازد. افرادي كه به جاي بسنده كردن به كاريابي، خود افرادي كارآفرين بار مي‌آيند و مي‌توانند با داشتن گواهي مهارت ضمن استفاده از تسهيلات اشتغال به ايجاد كارگاه‌هاي زودبازده بپردازند. اين در حالي است كه آموزش‌هاي آكادميك اغلب افرادي را بار مي‌آورد كه بيشتر به دنبال مشاغل اداري و پشت ميزنشيني هستند.
با اين توصيف ادارات آموزش فني‌وحرفه‌اي كشور در صدد گسترش رشته‌هاي آموزشي برآمده و تلاش دارند كه سطح مهارت دانش‌آموختگان را به استانداردهاي بين‌المللي برسانند. نمونه بارز اين بحث، شركت دادن دانش‌آموختگان در مسابقات ملي مهارت و كسب عناوين برتر كشوري است كه همدان در اين زمينه هر ساله داعيه‌دار بوده است و از افتخارات اين استان مي‌توان به درخواست و سفارش كارآموزان رشته‌هاي مختلف از كشورهاي هم‌مرز در غرب کشور، پايلوت استانداردنويسي كشور در برخي رشته‌ها و... اشاره كرد.
مديركل آموزش فني‌وحرفه‌اي استان همدان، در هفته كارآفريني و هفته ملي مهارت ميهمان روزنامه همدان‌پيام شد تا به گزارش عملكرد خود بپردازد.
عليرضا مهرابي، در ابتداي سخنانش به تعلق فنی‌وحرفه ای به همه اقشار جامعه اشاره کرد و گفت: چون کمتر از 50 درصد فارغ‌التحصيلان دانشگاه كه به بازار كار وارد مي‌شوند داراي مهارت لازم براي انجام فعاليت‌هاي توليدي و خدماتي هستند، از این‌رو بيش از 90 تفاهم‌نامه و قرارداد با مراكز مختلف بسته‌ايم كه حاصل آن آموزش‌هاي انجام شده بر اساس نياز كارفرما است. به طوري كه در سال‌هاي گذشته تنها 10 درصد دانشجويان فارغ‌التحصيل وارد بازار كار مي‌شدند اما در حال حاضر بيش از 80 درصد دانشجويان پس از اتمام دوران تحصيل در مركز فني‌وحرفه‌اي به فراگيري مهارت لازم دست مي‌زنند.
به گفته وي كلاس‌هاي آموزش مهارت فني‌وحرفه‌اي استان بازارمحور است و هيچگونه محدوديتي براي برگزاري كلاس‌ها وجود ندارد و تا جايي كه بازار كار و كارفرما به رشته‌هاي خاصي نياز داشته باشد كلاس‌ها برگزار خواهند شد. به گفته وی به نظر می‌رسد که فنی‌وحرفه‌ای مسیر خودش را باز کرده و استانداردهایمان با استانداردهای جهانی مطابقت دارد و به مسابقات ملی مهارت جهانی راه پیدا می‌کنیم ولی نبود نظام جامع بازار کار به ما لطمه زده است. مهرابي در ادامه سخنانش به برخي موفقيت‌هاي استان همدان در سطح بين‌الملل هم اشاره كرد و گفت: گستره آموزش اين مركز فقط در استان نيست و در جاي‌جاي كشور كه كارآفريني وجود دارد مي‌توانيم آموزش‌ها را با استانداردهاي جهاني پيش ببريم و اكنون جزو 5 استان كشور هستيم كه فعاليت‌مان را تا كشور عراق هم كشانده‌ايم.
مهرابي همچنين اضافه كرد: با تغيير تكنولوژي برخي از مشاغل از دست رفته‌اند كه فني‌وحرفه‌اي تلاشش به‌روزرساني اين مشاغل هم هست.
وي در ادامه سخنانش از افتتاح مركز فني‌وحرفه‌اي در فامنين خبر داد و گفت: اعتبار اين پروژه از محل اعتبارات استاني تأمين شده که با پيشرفت 90 درصدي همراه است و بزودي آماده بهره‌برداري قرار مي‌گيرد.
مهرابي وظايف مهم فني‌وحرفه‌اي را آموزش، پژوهش، سنجش صلاحيت حرفه‌اي و برگزاري المپيادهای ملي مهارت عنوان كرد و گفت: فني‌وحرفه‌اي با آموزش افراد، به دنبال تربيت نيروي كارِ كارآفرين، متعهد و متخصص است تا اقتصاد و اشتغال كشور را رونق دهد و از آسيب‌هاي اجتماعي، فقر و تنگدستي و بيكاري جلوگيري كند.
طبق گفته‌هاي وي سال گذشته در حوزه طرح‌هاي منجر به اشتغال در همدان، 39 طرح پشتيبان و 400 نفر اشتغال وجود داشته كه از طريق اعتبارات اشتغال، طرح‌هاي آموزشي بازارمحور با استفاده از فضاي خالي ادارات برگزار شد.
به گفته مهرابي استان همدان نيز در راستاي دولت الكترونيك، گواهينامه‌ها را از حالت كاغذی به شكل كارت‌هاي الكترونيكي با قابليت ذخيره 20 گواهينامه، طراحي كرده و زمان آن براي تأييد اصالت اين گواهينامه‌ها از 2 ماه به يك ساعت تقليل يافته است.
بر اساس گفته‌هاي مهرابي اين مراكز هر ساله سند تحول مهارت را بر اساس سند راهبردي 10 ساله تدوين مي‌كند و در ابتداي سال هدف آموزش فني‌وحرفه‌اي كاملاً مشخص شده است.
مهرابی همچنين برنامه و طرح‌هاي سال جاري را ارتقاي شايستگي حرفه‌اي دانشجويان با رويكرد رفع نياز بازار كار، توانمندسازي روستاييان و عشاير كشور با رويكرد اشتغال پايدار، اشتغال خانگي، مشاركت سازمان‌ها در تكميل و ارتقاي مهارت شاغلان، توانمندسازي شغلي افراد آسيب‌پذير، اهتمام به اشتغال زنان خانه‌دار، تحقق ديپلماسي مهارت و... اعلام كرد.
مهرابي در خصوص عملكرد سال 93 هم گفت: آموزش‌هاي فني‌وحرفه‌اي در 2 بخش دولتي و غيردولتي در استان، در حال انجام كار است كه در بخش دولتي 22 هزار و 31 نفر آموش ديدندكه 4 ميليون و 501 هزار و 922 نفر ساعت را شامل مي‌شود و در بخش غيردولتي هم با 102 آموزشگاه فعال 8 ميليون و 124 هزار و 885 نفر ساعت آموزش داده شده‌ است.
به گفته وي در بسياري از كشورها بيش از 80 درصد جوانان حداقل يكي از دوره‌هاي فني‌وحرفه‌اي را گذرانده‌اند ولي اين رقم در كشور ايران به حدود 50 درصد مي‌رسد. اين در حالي است كه در بسياري از دولت‌ها آموزش فني‌وحرفه‌اي جزو مسير اقتصادي و توسعه كشور به حساب مي‌آيد و ما هم با ديدي گسترده‌تر سطوح آموزشي‌مان را به‌روز و مطابق با استانداردهاي جهاني برگزار مي‌كنيم.
به گفته مهرابی وجود ردپای فنی‌وحرفه‌ای در مناطق محروم و نقاط مختلف استان نشان از عملکرد موفق آن است.
مهرابي در ادامه به موفقيت‌هاي كارآموزان فني‌وحرفه‌اي استان در كشور و جهان اشاره كرد و گفت: استان همدان هر ساله در مسابقات ملي مهارت كارآموزان فني‌وحرفه‌اي استان حايز رتبه‌هاي برتر كشوري مي‌شود. به طوري كه در سال گذشته در پانزدهمين دوره از مسابقات ملي مهارت و دوره مسابقات آزاد موفق به كسب يك مدال طلا، 3 مدال نقره و يك برنز شديم. همچنين رتبه دوم آموزش در مراكز دولتي، رتبه دوم نفوذ فني در روستاها، رتبه سوم توليد استانداردهاي آموزش شغلي و شايستگي، رتبه سوم آموزش‌هاي بخش خصوصي كشور را به دست آورديم كه اين مقام‌ها فني‌وحرفه‌اي استان را در سطح كشور مطرح كرده است. در هفدهم مرداد سال‌جاري نيز يك تيم از ايران به كشور برزيل اعزام خواهد شد كه از 21 تا 24 همين ماه در رشته‌هاي مكاترونيك، الكترونيك، رباتيك، آكواترونيك، جواهرسازي و... در 17 رشته فردي و تيمي به رقابت خواهند پرداخت كه در بين آنها يك شركت‌كننده زن در رشته طراحي گرافيك نيز وجود دارد. امسال هم استان در تدارک مسابقات مهارت کارآموزان فنی‌وحرفه‌ای است و 102 نفر از برگزیدگان شهرستان‌ها در دوره استانی شرکت خواهند کرد که برگزیدگان به بخش کشوری راه می‌یابند و این مسابقه سطح کیفی فنی‌وحرفه‌ای را به خوبی نشان خواهد داد.
وی در پایان سخنانش به‌نامگذاری روزهای هفته کارآفرینی و آموزش‌هاي فني‌وحرفه‌اي، اشاره کرد و گفت: روز اول، شنبه 3 مرداد 94 به‌نام آموزش فني‌وحرفه‌اي؛ مردم، امام، رهبري و شهدا، روز دوم به‌نام آموزش فني‌وحرفه‌اي؛ مربي، نخبگان مهارتي، اشتغال پايدار، روز سوم آموزش فني‌وحرفه‌اي؛ زنان، مهارت و تدبير، تعالي سبك زندگي، روز چهارم هفته به‌نام كارآفريني و ترويج آموزش‌هاي فني‌وحرفه‌اي، روز پنجم آموزش فني‌وحرفه‌اي؛ توسعه بخش خصوصي، اقتدار ملي، توسعه پايدار، روز ششم به‌نام آموزش فني‌وحرفه‌اي؛ دانشگاه، صنعت افزايش توان ملي و جمعه آخرین روز هفته آموزش فني‌وحرفه‌اي؛ عدالت آموزشي، اميد و مهارت، افق چشم‌انداز 1404 نامگذاری شده است.

دنياي هيجان‌انگيز و در عين حال پر مشقت است. از آن نوع زندگي‌هايي كه وقتي مي‌بينيمشان، مي‌گوييم خوش به حالشان و با اين‌ حال بيش از چند روز را نمي‌توانيم با نوع زندگي‌ آنها سر كنيم. گزاف نيست اگر بگوييم اروپاييان براي خوردن يك نان و ماست در چادر عشاير و روي گليم دست‌بافت قرمز‌رنگ و در كنار بره تازه متولد شده كه بر سرش دستي بكشند، حاظرند صدها دلار بپردازند امید آنکه بتوانیم بر روی این قابلیت در استان بیش از پیش برنامه‌ریزی کنیم.

همدان پیام 

دیدگاه شما

آخرین اخبار