همراه اول
8. مرداد 1394 - 11:06   |   کد مطلب: 24377
تاکید شهروندان همدان بر اختصاص جایگاه ورزشی ویژه بانوان در پارک ها/ مدیر عامل سازمان زیبا سازی شهرداری همدان : تنها دو پارک احتیاج به جابجایی وسایل دارند
مدیر عامل سازمان زیبا سازی شهرداری همدان در پاسخ به درخواست های شهروندان مبنی بر جابجایی برخی از دستگاه های ورزشی به منظور جلوگیری از اختلات بانوان و آقایان، گفت: تنها دو پارک میدان شیر سنگی و شکریه همدان نیاز به جابجایی دارند که این مهم نیز در دستور کارسازمان قرار دارد.

به گزارش همدان ورزش، نصب وسایل و تجهیزات ورزشی در پارک ها و فضاهای عمومی به دلایل مختلفی سطح فعالیت فیزیکی را در اجتماع بالا برده و باعث ایجاد جامعه ای فعال و سالم می شود.

 نصب این وسایل در پارک ها افراد را به استفاده از آنها ترغیب کرده و علاوه بر ایجاد و انگیزه شروع ورزش، به دلیل در دسترس و رایگان بودن، با اقبال عمومی نیز روبرو شده است.

علاوه بر این برای بسیاری از کاربران استفاده از این دستگاه ها، یک نوع صرفه جویی در وقت محسوب می شود، چرا که در کنار تفریح و سرگرمی با خانواده و دوستان در پارک، چند حرکت ورزشی را نیز انجام داده اند.

استفاده از  این دستگاه ها امکان انجام ورزش های مختلف و به کارگیری قسمت های مختلف بدن  در حالت های ایستاده، نشسته و حتی خوابیده را در یک زمان فراهم می کنند.

هدف از نصب این تجهیزات در پارک ها رواج ورزش همگانی و پیشگیری از بروز اختلال ها و آسیب های جسمانی و تناسب اندام عنوان شده است، اما اما در مواردی آسیب رسان هستند و حتی برای فرد کاربر مشکلات جدی پدید می آورند.

ایجاد این آسیب ها فقط به دلیل غیرقابل تنظیم بودن یا در مواردی غیراستانداردبودن این دستگاه ها نیست، بلکه عوامل مهم تری همچون عدم آشنایی افراد در نحوه به کار گیری این وسایل نیز هم در بروز این آسیب ها دخالت دارند.

با این مقدمه ابتدا با طرح این سوال که میزان رضایت مندی و استفاده مردم از وسایل ورزشی در پارک ها به چه میزان است، به سراغ چند تن از کاربران این دستگاه ها در سطح شهر رفتیم و دقایقی را به آنها به گفتگو نشستیم.

فاطمه ترابی یکی از بانوان مسن همدانی که به گفته خودش از طرف داران و استفاده کننده گان هر روز این دستگاه ها است، به خبرنگار همدان ورزش، گفت: چند سال قبل به یکی از باشگاه‌های ورزشی می‌رفتم ولی بعد از مدتی رها کردم زیرا زمان فعالیت باشگاه با برنامه کاری من تداخل داشت.

وی افزود: با پیشنهاد دخترم به یکی از پارک های سطح شهر رفتیم و بعد از مشاهده ست های ورزشی نصب شده ویژه بانوان در این پارک، تصمیم گرفتیم تا هر صبح استفاده از این وسایل را در دستور کار خود قرار دهیم.

ترابی با اشاره به فعالیت خوب بانوان در زمینه های ورزشی، تصریح کرد: وجود یک مربی به منظور استفاده هرچه مطلوب تر از این وسایل در پارک، باعث شد تا بتوانیم با راهنمایی های وی تمرینات موثر و بهتری را انجام دهیم.

این بانوی همدانی خاطرنشان کرد: ترویج ورزش های همگانی در بین عموم جامعه به ویژه بانوان، می تواند سلامت جامعه را به طور ویژه ای تامین نماید.

الناز دبیری  دیگر بانوی همدانی در پاسخ به این سوال کهدر حال حاضر چه کمبودی را از نظر امکانات ورزش همگانی در سطح شهر احساس می‌کنید، گفت: وجود بوستان ها و مکان های ورزشی ویژه بانوان در سطح پارک های شهر همدان بزرگترین مشکل بانوان به منظور انجام ورزش های همگانی است.

وی با اشاره به این نکته که نیاز بانوان به ورزش بیشتر از مردان است، عنوان کرد:  به همین دلیل لازم است در همه بوستان‌ها قسمت هایی به بانوان اختصاص یابد و وسایل مخصوص آنها به منظور انجام حرکات ورزشی در آنجا فراهم شود.

دبیری  در پایان اظهارداشت: امید آن می رود تا مسئولان با توجه بیش از پیش به امر ورزش بانوان مکان هایی مناسب و در شان یک بانوی ایرانی در فضای باز را فراهم نمایند.

در بخش دوم گفتگو های عمومی این گزارش به سراغ دوتن از مردان همدانی هم رفتیم.

مهدی محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار همدان ورزش مبنی بر میزان رضایت مندی وی در استفاده از دستگاه های ورزشی پارک ها، گفت: به طور کلی دستگاه های نصب شده استانداردهای کافی را دارند، اما در برخی از موارد به دلیل استفاده بیش از حد از این دستگاه ها، آنها استاندارد های لازن را ندارند.

وی اظهارکرد: دستگاه های متولی باید با نظارت های مستمر بر این وسایل از سالم بودن آنها اطمینان کامل را کسب کنند.

مهدی عسگری یکی دیگر از کاربران ست های ورزشی، با انتقاد از فضای نامناسب نصب برخی از این دستگاه ها، عنوان داشت:  فضایی که این ست‌ها در آنجا قرار داده شده‌اند چندان مناسب نیستند چرا که یا روی آسفالت نصب شده‌اند یا موزائیک و این مهم خود می تواند افراد را در استفاده از این دستگاه دچار مشکل سازد.

وی اضافه کرد: اگر کسی در هنگام ورزش زمین بخورد یا بخواهد بعد از انجام چند حرکت ورزشی مقداری هم طناب بزند یا بدود باید روی زمین سفت این کار را انجام دهد که در هر دو صورت آسیب می‌بیند.

در بخش دیگری از گزارش به سراغ مسئولان دخیل در این بخش رفتیم که در ادامه ماحصل گفتگوی ما با آنها را مشاهده می کنید.

*تنها دو پارک احتیاج به جابجایی وسایل دارند

مدیر عامل سازمان زیبا سازی شهرداری همدان با تاکید بر رویکرد این سازمان بر توسعه ورزش همگانی؛ گفت:  در سطح شهرستان همدان تعداد 45 پارک وسایل ورزشی نصب شده است و استفاده از این وسایل برای عموم آزاد می باشد.

علی ضمیر افزود:  اکثر ست های ورزشی در حاشیه شهر نصب شده است که در آینده ای نزدیک و انجام کارهای کارشناسی دقیق تعداد این دستگاه ها افزایش خواهد یافت.

وی همچنین با اشاره به اینکه تعداد 45 پارک وسایل ورزشی در آن نصب شده است، تصریح کرد: در منطقه یک 9 پارک، در منطقه دو 7 پارک، در منطقه سه 19 پارک و در منطقه چهار10 پارک، وسیله ورزشی نصب شده است.

مدیر عامل سازمان زیبا سازی شهرداری همدان در ادامه عنوان کرد: جانمایی این وسایل براساس تراکم صورت گرفته است و در مناطق که جمعیت بیشتر است تعداد آنها افزایش می یابد.

علی ضمیر با تاکید بر استاندارد بودن همه وسایل ورزشی نصب شده در سطح بوستان های همدان،افزود: چیدمان  ست های ورزشی براساس استاندارد های لازم صورت گرفته است.

وی در پاسخ به درخواست های شهروندان مبنی بر جابجایی برخی از دستگاه های ورزشی به منظور جلوگیری از اختلات بانوان و آقایان، گفت: تنها دو پارک میدان شیر سنگی و شکریه همدان نیاز به جابجایی دارند که این مهم نیز در دستور کارسازمان قرار دارد.

مدیر عامل سازمان زیبا سازی شهرداری همدان در پایان خاطرنشان کرد: ده ایستگاه ورزشی جدید ویژه بانوان در همدان مشخص شده است که با همکاری آموزش و پرورش، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و هیئت ورزش‌های همگانی، توانسته ایم برنامه ریزی دقیق و مناسبی را به منظور رضایت مندی بیشتر بانوان انجام دهیم.

*استفاده از پزشک و مربی ورزشی در پارک ها

رئیس هیئت ورزش های همگانی استان نیز در گفتگو با خبرنگار همدان ورزش و در پاسخ به این سوال که نصب و جانمایی وسایل ورزشی در بوستان‌ها تا چه حد در دستور کار این هیئت بوده است، اظهارداشت: نگاه کارشناسی برای طراحی، خرید و نصب ست‌های ورزشی در اولویت کاری ما قرار گرفته است.

سبزه واری با اشاره به اینکه برخی شهروندان بدون اینکه توجه داشته باشند ست‌های ورزشی مختلف چه کاربردی  دارند، اضافه کرد: به منظور رفع این مشکل برآن شدیم تا با نصب تابلوهای راهنمای استفاده از وسایل ورزشی، افراد را در انتخاب این وسایل با توجه به شرایط جسمانی آن ها آگاه سازیم.

وی تاکید کرد: در آینده ای نزدیک استفاده از پزشک و مربی به ویژه در حوزه بانوان از اولویت های این هیئت به منظور انجام حرکات صحیح کاربران و هچنین تامین سلامت آنها می باشد.

رئیس هیئت ورزش های همگانی استان خاطرنشان کرد: با ترویج ورزش های همگانی در بین افراد جامعه به ویژه بانوانف میتوانیم سلامت جامعه را در حد بسیار مطلوب و بالا تامین نماییم.

دورنمای توسعه ورزش عمومی و نهادینه شدن این فرهنگ که نیاز به ورزش و تحرک هم مانند نیاز به آب و غذا جزو  ضروریات زندگی هر انسان محسوب می‌شود درهمدان  روشن است به شرطی که تعامل سازنده شهروندان و مدیریت شهری را شاهد باشیم.

در واقع اگر هر فرد بتواند یک نفر دیگر را هم با خود همراه سازد هم سلامت عمومی جامعه تضمین می‌شود و هم مطالبه از مدیریت شهری برای ارتقا کمی و کیفی محیط‌ های ورزشی بیشتر و سازنده‌تر خواهد بود.

در پایان این گزارش نیز چند نکته مهم را به منظور جلوگیری از آسیب های احتمالی این دستگاه ها بیان میکنیم.

باید با توجه به هدفی که از انجام ورزش دارید، وسیله ورزشی مناسب را انتخاب کنید زیرا تجهیزات ورزشی نصب شده در پارک ها، طراحی ها و اهداف مختلف دارند.

دستگاه «لیفت نشسته»، برای تقویت عضلات زیربغل، پشت بازو و سرشانه و دستگاه «گام زن دست و پا»، برای تقویت عملکرد قلبی و ریوی و همچنین سوزاندن چربی مناسب است.

برای انتخاب دستگاه ورزشی مناسب، باید مزایا و کاربرد هر دستگاه را شناخت و استقامت آن را در نظر گرفت؛ مثلا اگر قصد تقویت عضلات ناحیه ای از بدن را دارید، باید بدانید کدام وسیله برای این کار مناسب است.

توجه به اینکه وسیله ورزشی مورد نظر برای چه گروه از افراد و چه محدوده سنی ای طراحی شده نیز ضرورت دارد. حتی اگر دستگاه مناسب تمام سنین باشد، در صورتی که جزو گروه های آسیب پذیر، (سالمندان، کودکان یا زنان باردار) هستید، بدون مشورت با پزشک از انجام هرگونه فعالیت ورزشی با این دستگاه ها خودداری کنید.

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار