همراه اول
26. اسفند 1394 - 12:59   |   کد مطلب: 26834
نقدی بر فعالیت برخی از اهالی ورزش در ایام انتخابات؛
هیات های ورزشی که به ستاد تبلیغاتی تبدیل شدند
هیات های ورزشی که به ستاد تبلیغاتی تبدیل شدند
برخی از روسای هیات های ورزشی که پیش از این کمتر در شبکه‌های اجتماعی حضور داشتند، در این مدت به پای ثابت بحث‌های سیاسی در گروهای مختلف تبدیل شده و حتی برخی از آن‌ها پا را از بحث و جدل‌های معمول فراتر گذاشته و اظهارات ساختار شکنانه‌ای را مطرح می‌کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز، انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان هفتم اسفند ماه سال جاری به انجام رسید و با گذشت چند هفته از این رویداد مهم و با فروکش کردن جو پیرامونی این انتخابات، فرصت مناسبی مهیا شد تا نگاهی از باب انتقاد، به حضور برخی از اهالی ورزش در مباحث تبلیغاتی و سیاسی داشته باشیم.

برای انتخابات مجلس شورای اسلامی به نسبت دوره‌های گذشته تعداد ثبت نام چهره‌های ورزشی در استان اصفهان بیشتر بود که البته در حوزه رقابت ورزشی‌ها وزنه سنگینی نداشتند اما در مقابل در عرصه تبلیغات برخی از ورزشی‌ها سنگ تمام گذاشته و به بلندگویی برای برخی از کاندیداها یا گروه‌ها و طیف‌های سیاسی تبدیل شدند.

اداره ورزش و جوانان استان اصفهان به واسطه ماهیت خود امکان ورود به مباحث انتخاباتی و طرفداری یا ضدیت با کاندیدا یا گروه خاصی را نداشت اما در این میان برخی از هیات های ورزشی رسماً به پایگاهی برای فعالیت‌های سیاسی تبدیل شده بودند.

البته تبلیغات سیاسی و فعالیت حزبی و گروهی اهالی ورزش به دوره هفت روزه تبلیغات محدود نبود و از مدت‌ها قبل این اتفاق کلید خورده بود که نمود عینی آن در شبکه‌های اجتماعی نمایان بود.

برخی از روسای هیات های ورزشی که پیش از این کمتر در شبکه‌های اجتماعی حضور داشتند، در این مدت به پای ثابت بحث‌های سیاسی در گروه های مختلف تبدیل شده بودند و حتی برخی از آن‌ها پا را از بحث و جدل‌های معمول فراتر گذاشته و اظهارات ساختار شکنانه ای را مطرح می‌کردند که البته مشاهده این وضعیت و این اظهارات، این ابهام را به وجود آورد که چرا نظارتی بر روند کاندیداتوری افراد برای ریاست هیات های ورزشی وجود ندارد.

در برخی دیگر از هیات های ورزشی نیز شاهد بودیم که کانال‌های تلگرامی که پیش‌تر اخبار برنامه‌ها و مسابقات هیات را پوشش می‌داد، به بستری برای اطلاع رسانی و تبلیغات برای برخی از کاندیداها و ائتلاف‌های سیاسی تبدیل شده بود.

جدا از فضای مجازی، از تعدادی دیگر از هیات های ورزشی خبر می‌رسد که دفاتر این هیات ها به ستاد تبلیغات تبدیل شده بود، تاجایی که در مدت مورد اشاره، فعالیت‌های ورزشی این هیات عملاً تحت تأثیر تحرکات سیاسی قرار گرفته بود که نارضایتی‌هایی را از سوی برخی از مراجعان به این هیات ها به همراه داشت.

جدایی ورزش از سیاست یکی از تئوری‌هایی است که همه ما در مورد آن شنیده‌ایم، البته فارغ از دفاع یا رد این تئوری؛ باید اذعان داشت که دو مقوله ورزش و سیاست سنخیت چندانی ندارند و در مسیر مجزایی حرکت می‌کنند؛ از این رو حضور ورزشی‌ها در مباحث سیاسی و وارد شدن آن‌ها در بحث جانبداری از یک گروه و ضدیت بر گروه دیگر، موجب می‌شود تا در مسیر اجرای برنامه‌های ورزشی وقفه‌هایی ایجاد شود و ضررهایی را به همراه داشته باشد زیرا یک هیات ورزشی، افراد زیادی را تحت پوشش خود دارد که به طور حتم سلایق و علایق متفاوتی دارند و جانبداری مسئولان هیات های ورزشی از گروه‌ها و طیف‌های سیاسی، می‌تواند دودستگی‌هایی را در بین اهالی یک رشته به وجود بیاورد، ضمن اینکه پرداختن هیات های ورزشی به امور سیاسی، آن‌ها را از توجه به فعالیت اصلی آن‌ها که اصل فلسفه وجودی آن‌ها نیز اسـت، باز خواهد داشت.

البته ناگفته نماند که برخی از باشگاه‌های اصفهانی نیز که با هزینه بیت المال اداره می‌شوند، نیز در بحبوحه انتخابات و با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های هیات ها، اقدام به تبلیغات برای برخی از کاندیداها و ائتلاف‌ها می‌کردند که البته با توجه به تناقض این قبیل رفتارها با ماهیت واقعی باشگاه‌ها، در مطلب جداگانه ای با ذکر نمونه به این موضوع خواهیم پرداخت.

دیدگاه شما

آخرین اخبار