همراه اول
31. فروردين 1395 - 8:58   |   کد مطلب: 27073
خداحافظی ورزش اول استان همدان با المپیک/جوکار به تاریخ پیوست
کشتی به عنوان ورزش اول همدان بعد از سه دوره حضور در المپیک، در مسابقات المپیک ۲۰۱۶ ریو هیچ نماینده ای نخواهد داشت.

 به گزارش همدان ورزش به نقل از تسنیم همدان روز جمعه مسابقات انتخابی تیم ملی کشتی آزاد برای حضور در رقابت های المپیک ریو در سالن آزادی تهران برگزار شد که میثم مصطفی جوکار تنها نماینده همدان در این مرحله از انتخابی بود.

میثم جوکار در وزن 86 کیلوگرم به مصاف علیرضا کریمی از البرز، احسان لشگری از قزوین و رضا بیات از تهران رفت و بعد از برتری برابر لشگری و بیات، در فینال که مباحث داوری سر و صدای زیادی به پا کرد مغلوب علیرضا کریمی شد تا دوبنده تیم ملی در مسابقات المپیک تابستانی 2016 ریو را از دست بدهد.

جوکار برای حضور در انتخابی تیم ملی تمرینات سختی را پشت سر گذاشته بود و آمادگی بالای او در این مرحله از مسابقات نشان داد که کشتی‌گیر استان تمام سختی ها را به جان خریده و عزم خود را جزم کرده بود تا راهی المپیک شود اما نهایت دست کشتی همدان از المپیک ریودوژانیرو بازماند تا ورزش اول استان وارد فازی تازه شود.

رویاهای بر باد رفته کشتی

کشتی همدان در سه دوره قبلی المپیک نماینده داشت و حالا با ناکامی مصطفی‌جوکار، این روند قطع می‌شود تا بی تردید ورزش استان همدان در المپیک توانایی کسب مدال هم نداشته باشد.

در المپیک 2004 آتن، مسعود مصطفی‌جوکار روی تشک رفت و برای نخستین بار همدان را صاحب مدال المپیکی کرد. او در کشتی آزاد نایب قهرمان المپیک 2004 آتن شد تا این مدال سرآغاز فصلی تازه برای ورزش استان همدان باشد.

چهار سال بعد میثم مصطفی‌جوکار و سعید ابراهیمی نمایندگان همدان در المپیک 2008 پکن بودند. اگرچه این دو کشتی گیر در کسب مدال ناکام مانده و عملکرد خوبی به منصه ظهور نگذاشتند اما حضور دو نماینده از کشتی همدان در بزرگترین رویداد ورزشی دنیا ثابت کرد که کشتی همدان بی تردید حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و در آن مقطع چیزی از مازندران و ظرفیت‌هایش کم نداشت.

در المپیک 2012 لندن اما نابغه‌ای به نام صادق گودرزی ظهور کرد تا رویاهای کشتی همدان را بارور کند. گودرزی که در ویترین افتخارات خود عناوین مختلف جا داده بود در المپیک با شایستگی به فینال رسید اما در کشتی آخر غول بی شاخ و دمی به نام جوردن باروفس پدید آمد تا کشتی همدان را از رسیدن به مدال طلای المپیک محروم کند.

حالا بعد از سه دوره حضور در المپیک، کشتی همدان نماینده‌ای در معتبرترین رویداد ورزشی دنیا نخواهد داشت. کشتی همدان در باد تک ستاره‌ای به نام میثم جوکار خوابید و بدون پشتوانه سازی، حالا کاسه چه کنم چه کنم بر دست گرفته است.

حمایت ضعیف از رشته المپیکی

چیزی که پیداست اینکه کشتی همدان در یکی دو سال اخیر به خوبی مورد حمایت قرار نگرفته است. اگرچه مسئولان هیئت کشتی آنچنان که باید عمل نکرده‌اند اما تیمداری در لیگ برتر که خواسته مسئولان ارشد استان بوده، کشتی همدان را زیر بدهی‌های سنگین برده و همین مساله موجب شده که تمام دغدغه متولیان هیئت کشتی همدان به بدهی‌های مالی معطوف باشد.

از سویی مسئولان ارشد استان آنچنان که باید کشتی را حمایت نکرده‌اند و این ادعا به خوبی در تزریق منابع مالی در قیاس با فوتبال و به خصوص تیم پاس مشهود است.

این روزها تمام فکر و ذکر مسئولان ارشد استان به ابقای پاس در لیگ دسته اول فوتبال ایران معطوف شده و شاید ناکامی میثم مصطفی‌جوکار و کشتی استان از رسیدن به المپیک، نتیجه غفلت مسئولان از کشتی و حمایت از این رشته باستانی باشد.

البته نباید این موضوع را به باد فراموشی بسپاریم که مسئولان هیئت کشتی همدان نیز در چند سال اخیر در باد درخشش تک ستاره ها خوابید و کمتر به امر مهم استعدادیابی و پشتوانه سازی توجه کرد. اتفاقی که یقه کشتی همدان را امروز گرفته و در مقایسه با سال‌های نه چندان دور که اردوی تیم ملی شاهد حضور چند کشتی گیر همدانی بود، امروز فقط میثم جوکار نماینده استان در میان گوش شکسته‌های تیم ملی است.

کار جوکار، پیچیده و مبهم

وضعیت میثم جوکار اما برای آینده مبهم است. او بعد از انتخابی تیم ملی و ناکامی در این مسابقات به اردوی تیم ملی کشتی فراخوانده شد. جوکار که پیشتر قصد خداحافظی را داشت حالا دوباره تصمیمش چرخیده و می‌خواهد خود را مهیای حضور در جام جهانی لوس آنجلس کند.
این مسابقات خرداد ماه برگزار می شود و در وزن 86 کیلوگرم به احتمال فراوان علیرضا کریمی و میثم جوکار نماینده ایران در این مسابقات خواهند بود.

از سویی زمزمه‌هایی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه جوکار در صورت موافقت فدراسیون، در انتخابی وزن 97 کیلوگرم برای حضور در المپیک شرکت کند. البته این ماجرا وقتی رنگ واقعیت به خود می گیرد که رضا یزدانی به المپیک نرسد و فدراسیون هم با حضور جوکار در این وزن موافقت کند. قطع به یقین این اتفاق همت مسئولان استانی را هم می‌طلبد.امیدواریم کشتی به عنوان ورزش اول همدان بیش از پیش مورد حمایت مسئولان استانی قرار گرفته و از همین امروز برای حضور در المپیک 2020 برنامه ریزی کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار