همراه اول
8. خرداد 1395 - 11:47   |   کد مطلب: 27338
نمره منفی پاس درکارنامه ورزش همدان
تیم فوتبال پاس امسال پس از کسب نتایج ضعیف در لیگ دسته یک به سطح 3 فوتبال ایران، لیگ دسته 2 سقوط کرد تا نقطه سیاه در کارنامه ورزش همدان ثبت شود.
تیم فوتبال پاس امسال پس از کسب نتایج ضعیف در لیگ دسته یک به سطح 3 فوتبال ایران، لیگ دسته 2 سقوط کرد تا نقطه سیاه در کارنامه ورزش همدان ثبت شود.در این میان سؤال‌های زیادی از جمله چرایی انتقال پاس به همدان، دلایل افت پاس و همچنین دلیل سقوط این تیم در این فصل به ذهن علاقه‌مندان به فوتبال متبادر ‌شده است. همشهری برای رسیدن به پاسخی مناسب برای این سؤال‌ها با دست‌اندرکاران حال و گذشته باشگاه پاس و همچنین کارشناسان ورزش همدان به گفت‌وگو پرداخته است.

پاس موهبتی برای همدان
مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس همدان و یکی از مسئولان موفق باشگاه پاس در اوایل دوران حضور این تیم در استان، با بیان این که انتقال پاس تهران موهبتی بزرگ برای همدان بود که قدر آن را ندانستیم، می‌گوید: نیروی انتظامی برای تأمین هزینه‌های خود در فوتبال حرفه‌ای با چالش مواجه شده بود. قیمت نجومی بازیکنان و اوج اختلاف‌های داخلی بین بازیکنان بزرگی مثل خداداد عزیزی و جواد نکونام با سرمربی تیم در آن سال باعث شد نیروی انتظامی عطای تیم‌داری را به لقایش ببخشد.
سیروس رکنی می‌افزاید: با رایزنی‌های حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده وقت شهر همدان در مجلس شورای اسلامی، و همچنین بهروز مرادی، استاندار وقت، که رابطه خوبی با سردار احمدی‌مقدم، فرمانده پیشین نیروی انتظامی، داشتند پاس به همدان انتقال یافت.
وی با اشاره به این که پاس در تهران به بن‌بست خورده بود و اگر این انتقال اتفاق نمی‌افتاد این تیم با آن سابقه درخشان منحل می‌شد، عنوان می‌کند: در آن زمان تیم‌های دیگری مثل پیکان، صبا و سایپا به شهرها و استان‌های دیگری انتقال یافتند؛ اما روی انتقال آن‌ها به اندازه انتقال پاس مانور داده نشد. در آن مقطع از بین پیشکسوتان پاس کسی با این انتقال مشکلی نداشت و اگر هم مشکلی بود باید خودشان جلو می‌آمدند و مسئولیت تیمی را که در حال انحلال بود برعهده می‌گرفتند.

فراهم کردن زیرساخت‌ها
رکنی در رابطه با شایستگی‌های استان همدان برای پذیرفتن مسئولیت این تیم بزرگ و همچنین فراهم بودن زیرساخت‌های مناسب برای حضور در لیگ برتر در سطح استان می‌گوید: در آن زمان مسئولان استان پای کار بودند و با لباس ورزشی سر تمرین تیم می‌آمدند.
وی اضافه می‌کند: شور و هیجان در سطح استان و در بین جوانان موج می‌زد. برای تیمی که در تهران طرفدار نداشت 10 هزار نفر به استادیوم شهدای قدس می‌آمدند و پاس را تشویق می‌کردند؛ چنان که استادیوم قدس به قلعه رسوخ‌ناپذیری برای سایر تیم‌ها تبدیل شده بود. ترکیب منصور پورحیدری و بگوویچ هم به عنوان کادر فنی ترکیب خوبی بود و حتی ما می‌توانستیم در همان سال اول به جام باشگاه‌های آسیا برویم.

مدیران نالایق در پاس
عضو سابق کادر مدیریتی باشگاه پاس با بیان این که دوران نزول پاس از زمان جدایی کاظم اولیایی آغاز شد، می‌گوید: آقای اولیایی بنا به دلایلی دلسرد شد و از تیم کنار رفت و تیم رفته‌رفته سیر نزولی پیدا کرد تا آنکه در سال 90 و در زمان مدیریت عباس صوفی تیم به لیگ یک سقوط کرد.
رکنی ادامه می‌دهد: در آن زمان صوفی با انگیزه و جسارت کار را آغاز کرد، اما در دوران مدیریت او بی‌حساب و کتاب هزینه شد. صوفی تجربه کافی را در آن زمان نداشت؛ هرچند اکنون به مدیری لایق تبدیل شده است.
وی عنوان می‌کند: از آن به بعد مدیریت باشگاه به افراد لایق سپرده نشد. کسانی در رأس کار قرار گرفتند که از مدیریت فقط پول خرج کردن و بستن تیم را با هزینه زیاد بلد بودند. در این سال‌ها پیمانکار، معمار و مسئول نقل و انتقال بازیکنان در صندلی مهم مدیرعاملی باشگاه نشستند و تیم را به این شرایط دچار کردند.
مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس همدان ادامه می‌دهد: اعضای هیأت مدیره هم در این مدت هیچ تلاشی برای بهبود شرایط پاس نکردند. قرار بود بر قراردادها نظارت داشته باشند اما سنگین‌ترین قرارداها در زمان آن‌ها بسته شد. هیأت‌مدیره پاسخ دهد؛ ترازنامه مالی باشگاه کجاست؟ مجمع را سالی چند بار برگزار می‌کردند؟ چرا از مدیران لایق استان برای اداره تیم بهره نگرفتند؟ چرا با کوچک‌ترین فشاری دست به تغییرات می‌زدند؟ با کدام تدبیر 4 مدیرعامل را در طول یک فصل تغییر دادند؟ چرا نتوانستند برای تیم اسپانسر بگیرند؟ ما در همدان مدیران شایسته‌ای از جمله حسن محمدی و تقی رحیمی را داشتیم؛ چرا این مهره‌های کلیدی را به بازی نگرفتند؟
رکنی با بیان این که افرادی که کاردان نبودند بر پیکر پاس تاختند، می‌گوید: به نظر من سیدعبدی افتخاری، مدیرکل سابق ورزش و جوانان استان و عضو سابق هیأت مدیره باشگاه و همچنین مدیرعاملان بهرام یدی، عبدالحمید رمضانی و حسن عزیزی مقصران ناکامی تیم پاس در این فصل بودند.

آسیب‌های ناشی از تغییرات
مدیر رسانه‌ای تیم پاس همدان تغییرات پی‌درپی مدیرعاملان باشگاه را که منجر به تغییرات در کادر فنی و شاکله بازیکنان تیم می‌شد، دلیل نتایج ضعیف و ناکامی این تیم در این فصل از رقابت‌های لیگ یک می‌داند.
میثم ناصرنژاد اظهار می‌کند: با آنکه تصور می‌شد استعفای آقای یدی بعد از 8 هفته از شروع مسابقات و کسب نتایج ضعیف به نفع تیم تمام شود، با آمدن آقای عزیزی این تغییر و تحول نتیجه عکس داد.
وی می‌افزاید: عزیزی، که کارنامه خوبی در فوتبال نداشت و برای اهالی فوتبال همدان ناشناخته بود، با تصمیمات عجولانه خود از جمله کاهش هزینه‌ها با روشی اشتباه، برکناری رضا طلایی، منش مربی بومی و موفق تیم، و نیز آوردن اکبر محمدی به عنوان فردی که تجربه لازم برای مربیگری را در این سطح نداشت و نتوانست رابطه خوبی با بازیکنان ایجاد کند و همچنین ایجاد درگیری با او در ادامه کار ضربات جبران‌ناپذیری به پیکره پاس در این فصل وارد کرد.

بی‌اعتمادی بازیکنان
مدیر رسانه‌ای تیم پاس با بیان این که بازیکن شایسته‌ای مثل محسن آذرپاد فقط به خاطر پرداخت نشدن 5 میلیون تومان برای جراحی دندان در زمان مدیریت آقای عزیزی این تیم را ترک کرد، مشکلات دیگری در باشگاه از قبیل پرداخت نشدن 20 درصد از قرارداد بازیکنان در ابتدای فصل که سبب بی‌انگیزه شدن آن‌ها و همچنین بی‌اعتماد شدنشان به باشگاه شد، نداشتن بدنساز در ابتدای فصل که به تحلیل رفتن قوای بازیکنان و مصدومیت مکرر آن‌ها در طول این مسابقات فرسایشی ختم شد و خروج 16 بازیکن بزرگسال و امید در طول فصل از باشگاه به خاطر وجود بندی در قراردادشان مبنی بر فسخ یک طرفه قرارداد با پرداخت نشدن 5 درصد از مطالبات تا نیم‌فصل را دلایل دیگر ناکامی پاس در این فصل می‌داند.
ناصرنژاد با بیان اینکه یکی دیگر از عوامل مهم ناکامی پاس در این فصل سرپرست غیر بومی این تیم بود، می‌افزاید: قرارداد بازیکنان تا 8 هفته از مسابقات گذشته به دلایل نامعلومی در اختیار این فرد بود و آن‌ها را در اختیار باشگاه نمی‌گذاشت. آقای عزیزی هم از متن قراردادها اطلاع نداشت و بعد از آنکه تصمیم به کاهش بودجه گرفت و با برخی از بازیکنان درگیر شد تازه پی به متن قراردادها برد و همین مسأله از لحاظ مالی و همچنین خروج بازیکنان به ضرر باشگاه تمام شد.

عملکرد مثبت رمضانی
ناصرنژاد با اشاره به اینکه با اخراج محترمانه حسن عزیزی حضور محمد عیوقیان نیز نتوانست به دلیل فشار مشکلات مالی بر وی و همچنین تردید در ادامه کار مفید واقع شود، اظهار می‌کند: حضور عبدالحمید رمضانی به عنوان چهارمین مدیرعامل باشگاه پاس مفید بود و اگر رمضانی زودتر به پاس اضافه می‌شد این تیم در لیگ یک می‌ماند.
وی با غیر منصفانه توصیف کردن انتقادات از رمضانی می‌گوید: او در آغاز کار قول کسب 7 امتیاز را داد که به قول خودش هم عمل کرد؛ البته برخی اتفاقات غیرفوتبالی در بازی‌های هم‌زمان پاس از جمله بازی فولاد یزد رخ داد که در سقوط پاس دخیل بود.
 باشگاه این اتفاقات غیرفوتبالی را از طریق کمیته انظباطی دنبال خواهد کرد تا از نماینده استان در لیگ یک احقاق حق شود.

70 میلیارد ضرر
سرپرست سابق تیم الوند همدان لکه سیاه سقوط پاس بر دامن ورزش همدان و موج ایجادشده در کشور علیه استان را حاصل بی‌تدبیری مسئولان استان و هیأت مدیره باشگاه می‌داند و می‌گوید: در کدام باشگاه ایرانی یا خارجی دریک  فصل 4 مدیرعامل و 3 مربی تغییر می‌کنند.
فرشید گل‌محمدی می‌افزاید: پاس به تیم بی‌صاحبی در تهران تبدیل شده بود و هیچ‌کس حتی پیشکسوتان این تیم برای برعهده گرفتن مسئولیتش پا پیش نمی‌گداشتند؛ به همین دلیل استان همدان هزینه این تیم را بر عهده گرفت و در این سال‌ها 70 میلیارد تومان برای پاس هزینه کرد.
وی اضافه می‌کند: اما با بی‌تدبیری مدیران استان و اعضای هیأت مدیره نه تنها این بودجه کلان به باد رفت، بلکه با سقوط پاس باعث شد موج سنگینی علیه استان همدان در کشور ایجاد شود.

پاس از قهرمانی تا سقوط
پاس تهران به عنوان یکی از پرافتخارترین تیم‌های کشور با 5 قهرمانی در بالاترین سطح فوتبال ایران و یک قهرمانی در آسیا به دلیل منع قانونی نیروی انتظامی در ورود به ورزش حرفه‌ای و هزینه در این بخش در خردادماه 86 به پاس قدردانی از 8 هزار شهید همدانی با مصوبه دولت به استان همدان هبه شد؛ اتفاقی که با انتقاد بازیکنان و پیشکسوتان این باشگاه، رسانه‌های سراسری و همچنین برنامه ورزشی مطرح و پربیننده‌ 90 همراه شد.
با همه این اوصاف تیم پاس در همدان شروع خوبی داشت و در دو فصل اولی که با پسوند نام همدان در لیگ برتر حضور داشت نتایج قابل قبولی گرفت؛ اما رفته‌رفته سیر نزولی این تیم آغاز شد و پس از سقوط به لیگ دسته اول و چند سال تلاش نافرجام برای بازگشت به سطح اول فوتبال ایران، امسال نیز پس از کسب نتایج ضعیف در لیگ دسته یک به سطح 3 فوتبال ایران، لیگ دسته 2، سقوط کرد؛ تا علاوه بر ثبت لکه‌ای سیاه در کارنامه ورزش همدان باعث ایجاد موج سنگینی از اعتراضات بازیکنان و پیشکسوتان سرشناس سال‌های گذشته این تیم مثل جواد نکونام، خداداد عزیزی و وحید هاشمیان نسبت به انتقال این تیم به استان همدان شود.

 
محمد حسامی

دیدگاه شما

آخرین اخبار