همراه اول
26. تير 1395 - 8:51   |   کد مطلب: 27620
فعالیت فروشندگان مواد نیرو زا در باشگاهها غیرقانونی است
رییس هیات بدنسازی و پرورش اندام همدان گفت : باشگاه ها حق فروش و عرضه مواد نیروزا ندارند و هرگونه تخلف از سوی مسئولان مربوطه با مجازات سخت قانونی مواجه خواهد شد.

مرتضی خدابنده لو در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: باشگاه ها حق فروش و عرضه مواد نیروزا ندارند و هرگونه تخلف از سوی مسئولان مربوطه با مجازات سخت قانونی مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد : نظارت بر باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندام به عهده دستگاه ورزش است و در صورت بروز مشکل برای ورزشکار و شکایت از باشگاه خاطی، می توانند به اداره ورزش و جوانان همدان مراجعه کنند.

یک مدرس فدراسیون بدنسازى با بیان این مطلب گفت: این مواد با ایجاد اختلال در زندگى فرد موجب ایجاد وابستگى روانى در او مى شوند.

 

وى با اشاره به نیاز فیزیکى برخى ورزشکاران به برخى داروها براى تسکین درد بیان کرد: متاسفانه اعتیاد ورزشى در بین ورزشکاران وجود داشته و از برخى داروها براى کنترل هورمونها و کاهش  درد استفاده مى کنند.

 

قدرتی اظهار داشت: البته این به دلیل ورزش افراطى است که برخى از آنها انجام مى دهند.

 

 

وى ادامه داد: متاسفانه این داروها براى فرد، وابستگى روانى ایجاد کرده و نه تنها مفید نبوده که مضر هم هستند.

 

قدرتی گفت: برخى از این داروها را متخصصین غدد براى ورزشکاران تجوىز مى کنند اما نکته حایز اهمیت اینجاست که بدانیم چه کسى با چه توانمندى نیاز ورزشکار را تشخیص مى دهد درحالیکه حتى  مربى ورزشى نمى تواند براى ورزشکار رژیم غذایىى تجویز کند.

 

این کارشناس ورزشى با بیان اینکه این کار از نظر شرعى و قانونى درست نیست، افزود: تنهایک فىزیلوژیست ورزشى مى تواند این کار را انجام دهد زىرا تجویز این داروها از طرف مربى یا مشاوران تغذیه بسیار خطرناک است.

 

قدرتی با بیان اینکه برخى از روى نادانى اقدام به فروش دارو دز ورزشگاه ها مى کنند، بیان کرد: برخى از این داروها موجب جنون آنى ىا افت شدید قند و مرگ فرد مى شود.

 

وى تاکید کرد: علاوه بر لزوم پیگیرى این موارد از طرف مراجع قانونى باید به ورزشکاران آگاهى رسانى شود تا از مواد نیروزا و اعتیاد آور استفاده نکنتد.

 

 

امروز جایگاه مشاوران ورزشى در باشگاه هاى کشور خالى است تا با آگاهى دادن به ورزشکاران از مصرف مواد انرژى زا در بین آنها بکاهند.

 

 

قدرتى ادامه داد: باید مراجع ذیربط از صلاحیت فردى که باشگاه را تاسیس مى کند اطمینان حاصل کنند و مربیان هم مرتب آموزش ببىنند.

 

وى گفت: خوشبختانه در همدان هیات بدنسازى، تعامل خوبى با فدراسیون دارد و کلاسهاى عوارض دوپینگ مرتب برقرار مى شود.

 

قهرمانى اعلام کرد: حضور افراد آگاه و توانمند براى آگاهى بخشى به ورزشکاران و تاسیس کلینیکهاى ورزشى تخصصى نیاز امروز جامعه است.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار