همراه اول
28. آذر 1395 - 11:25   |   کد مطلب: 29313
تکمیل ۷۹ پروژه نیمه تمام ورزشی استان همدان در گرو ۷۰ میلیارد تومان اعتبار
بنابر اعلام مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان برای تکمیل ۷۹ پروژه نیمه تمام ورزشی در استان همدان بیش از ۷۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است اما امسال تنها ۳ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه‌ها تخصیص یافته است.

به گزارش همدان ورزش به نقل از تسنیم ؛افزایش سرانه فضای ورزشی علاوه بر ایجاد نشاط در جامعه، رشد سلامت اجتماعی و کاهش نرخ اعتیاد، نتایج مثبت دیگری از جمله توسعه و تقویت ورزش قهرمانی و حرفه‌ای را نیز به همراه دارد با این حال روند تکمیل پروژه‌های ورزشی استان همدان در سال‌های اخیر به اندازه‌ای کُند پیش می‌رود که بی‌شک‌ در زمان بهره‌برداری به پروژه‌‌هایی فرسوده و کلنگی تبدیل خواهند شد.

با توجه به سیاست‌های‌ دولت نهم و دهم مبنی بر توسعه زیرساخت‌های ورزشی کشور، سرانه فضای ورزشی استان همدان با افتتاح 112 پروژه در مدت هشت سال از 22 سانتی‌متر مربع در سال 84 به 61 سانتی‌متر مربع در سال 92 افزایش یافت.

از مهم‌ترین پروژه‌هایی که در این مدت به بهره‌برداری رسید می‌توان به استادیوم 15 هزار نفری شهید مفتح، سالن 6 هزار نفری انقلاب، استادیوم 7 هزار نفری شهید حاجی‌بابایی مریانج، سالن صخره‌نوردی فرهاد، پیست اسکی تاریک‌دره، سالن 3 هزار نفری ملایر، سالن‌های 2 هزار نفری کبودرآهنگ، رزن، تویسرکان و بهار و همچنین خانه کشتی نهاوند و ملایر اشاره کرد.

استادیوم‌ها و سالن‌هایی که افتتاح آنها نه تنها پیشرفت ورزش قهرمانی و حرفه‌ای استان را در پی داشت، بلکه سبب شد میزبانی‌ از چندین مسابقه مهم کشوری و بین‌المللی از جمله مسابقات آسیایی سنگنوردی، مسابقات فوتبال زیر 14 سال آسیا، مسابقات آسیایی او- اسپرت و مسابقات قهرمانی کشور اسکی به استان همدان اعطا شود.

روند کُند تکمیل پروژه‌های ورزشی همدان

اما در سه سال اخیر روند کُند تکمیل پروژه‌های ورزشی استان به چالش اصلی و مهمترین دغدغه ورزش همدان تبدیل شده است و از هیئت‌های ورزشی استان و ادارات ورزش و جوانان در شهرستان‌ها گرفته تا مربیان و ورزشکاران رشته‌های مختلف در انتظار افتتاح این پروژه‌ها برنامه‌های خود را به سختی پیش می‌برند، با این حال نه تنها گشایشی در این زمینه حاصل نشده، بلکه پروژه‌های نیمه کاره در زیر غبار فراموشی رفته رفته فرسوده می‌شوند.

به اذعان کارشناسان امر، دلایل زیادی در به تأخیر افتادن ساخت و تکمیل  پروژه‌های ورزشی استان دخیل هستند که از آن جمله می‌توان به محدودیت منابع مالی و عدم تخصیص بودجه مناسب، نقص در انجام مطالعات ابتدایی و برآورد اشتباه اعتبار اولیه، افزایش اعتبار مورد نیاز به دلیل تأخیر در ساخت، عمل نکردن پیمانکاران به تعهدات خود و تغییرات مدیریتی در دستگا‌ه‌های متولی اشاره کرد. البته به دلیل نبود نظام انگیزشی و مشوق‌هایی اعم از ارائه تسهیلات مناسب و معافیت‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاران، بخش خصوصی نیز تمایل چندانی برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ورزشی استان را ندارد و به دلیل عدم فرهنگ‌سازی خیرین نیز ترجیح می‌دهند بیشتر در بخش ساخت مدارس و بیمارستان‌ها ورود کنند.

اما در حال حاضر چند پروژه نیمه تمام ورزشی در سطح استان خاک می‌خورد؟ این پروژه‌ها چند درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند؟ برای تکمیل آنها چقدر اعتبار لازم است و متولیان امر چه راهکارهایی برای تکمیل و تجهیز آنها اندیشیده‌اند؟

79 پروژه نیمه تمام ملی و استانی

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با بیان اینکه 79 پروژه نیمه تمام ورزشی در استان همدان وجود دارد، اظهار می‌کند: 48 پروژه از این79  مورد پروژه‌های استانی و 31 مورد آن پروژه ملی است.

رسول منعم می‌افزاید: البته 10 پروژه ورزشی نیمه تمام دیگر از جمله استادیوم 5 هزار نفری ملایر در استان وجود دارد که مربوط به شرکت توسعه اماکن ورزشی است و از صفر تا 100 ساخت و تکمیل این پروژه‌ها مربوط به این شرکت است و ما دخالتی در آنها نداریم.

وی می‌گوید: شهرستان همدان با 9 پروژه ملی و 9 پروژه استانی، شهرستان نهاوند با 4 پروژه ملی و 8 پروژه استانی و شهرستان ملایر با 5 پروژه ملی و 5 پروژه استانی دارای بیشترین سهم از این 79 پروژه نیمه تمام ورزشی در سطح استان هستند.

70 میلیارد تومان، اعتبار لازم برای تکمیل پروژه‌ها

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با اشاره به این که متوسط پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها 50 درصد است عنوان می‌کند: برای تکمیل این پروژه‌ها نیاز به 70 میلیارد تومان اعتبار است که نزدیک به 40 میلیارد تومان صرف پروژه‌های استانی و 30 میلیارد تومان صرف تکمیل پروژه‌های ملی خواهد شد.

منعم می‌افزاید: با توجه به کمبود اعتبارات و مشکلات مالی دولت، تکمیل و افتتاح این پروژه‌ها سخت و زمان‌بر خواهد بود، هرچند دولت همه تلاش خود را برای افتتاح هرچه زودتر این پروژه‌ها به کار گرفته است.

وی اعتبار تخصیص یافته برای تکمیل پروژه‌های استانی را در امسال حدود 2 میلیارد تومان و اعتبار تخصیص یافته برای پروژه‌های ملی را یک میلیارد تومان ذکر می‌کند و ادامه می‌دهد: در حال حاضر سرانه فضای ورزشی استان همدان 70 سانتیمتر مربع است که در صورت تکمیل 79 پروژه نیمه تمام این سرانه به 110 سانتیمتر خواهد رسید.

لزوم ورود بخش خصوصی و خیرین به تکمیل پروژه‌های ورزشی

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان یکی از راه‌های تسریع تکمیل پروژه‌های ورزشی استان همدان را واگذاری به بخش خصوصی عنوان می‌کند و می‌افزاید: دولت در موارد بودجه‌ای به ماده 27 اشاره می‌کند که براساس آن دست ما برای واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به بخش خصوصی باز است.

منعم ادامه می‌دهد: استان همدان یکی از نخستین استان‌هایی است که بخش خصوصی را برای تکمیل اماکن ورزشی خود به کار گرفت. در حال حاضر در سطح استان 14 پروژه قابل واگذاری به بخش خصوصی شناسایی شده که فعلا سه پروژه استخر ملایر، استخر رزن و استخر بانوان در همدان برای تکمیل و بهره‌برداری ‌به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واگذار شده است.

وی بیان می‌کند: واگذاری پروژه‌های ورزشی به بخش خصوصی ضوابط دقیقی دارد که بر اساس آن بخش خصوصی بر مبنای آورده خود و سودی که به آن تعلق می‌گیرد بین یک تا 10 سال می‌تواند از این پروژه‌ها بهره‌برداری کند.

منعم با بیان اینکه یکی دیگر از راهکارهایی که دولت در قانون برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ورزشی پیش‌بینی کرده ماده 10 و 18 است، اظهار می‌کند: بر اساس این مواد قانونی پروژه‌های نیمه تمام ورزشی می‌تواند از طریق خیرین کامل و به نام آنها ثبت شود.

وی عنوان می‌کند: در ماده 10 به خیرین ورزشی از طرف دولت تسهیلات واگذار نمی‌شود، اما در ماده 18 خیرین می‌توانند از تسهیلات دولتی برای تکمیل پروژه‌ها استفاده کنند، اما در هر دو شکل پروژه به نام خیر ثبت خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار