همراه اول
8. بهمن 1396 - 11:32   |   کد مطلب: 33330
دندان اژدها از کنار پناهگاه سرچال با صعود قله سیاه قوک شمالی و رستم نیشت شروع می شود و پس از صعود و عبور از تیغه های دندان اژدها ، از شمال به قله تخت سلیمان می رسد.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،گزارش برنامه زمستانی صعود  تیغه های دندان اژدها توسط کوهنوردان همدانی انجام گرفت .

امیر پاینده کوهنورد با تجربه و توانمند همدانی در صعود زمستانی خود به رشته کوه های علم کوه بیان داشت: شنبه ساعت 10 صبح حرکت از همدان همراه با عرفان اصفهانی و وحید یونسی آغاز شد .

ساعت 15:00جاده چالوس بعد از تونل کندوان بارش برف شدید بود
ساعت 18:00 به کلاردشت رسیدیم بلرش ادامه دار بود
18:30 به فدراسیون کوه نوردی رسیدی
با مسئولین برای ماشین(لاندور) هماهنگ کردیم که ما را ببرد پناهگاه ونداربن
بعد از امدن ماشین و بار کردن کوله ها
بالاخره ساعت 20:00
راننده (فیروز) ما را به پناهگاه رساند و همچنان بارش برف شدید بود و جاده خراب و لغزنده بود
بعد از رسیدن به پناهگاه و گرفتن اتاق برای استراحت
و خوردن شام ،آماده شدیم برای خواب و فردای صعود ، هوا هم صاف شده بود و بارش برف متوقف شده بود.

96/11/1

روز یکشنبه بعد از صرف صبحانه و اماده شدن برای صعود ساعت 8:00 استارت زدیم
ساعت 10:30 بعد از برف کوبی به کشای سنگ رسیدیم استراحتی کوتاه و دوباره شروع به پیمایش کردیم و بعد پشت سر گذاشتن چند نقاب برفی و مناطق بهمن خیز راس ساعت 17:20 به پناهگاه سرچال رسیده و بارگزاری را از اتاق اخره پناه گاه آوردیم و استراحت کرده و شام درست کردیم و بعد از برنامه ریزی برای صعود فردا و تفکیک لوازم فنی ساعت 22:00 برای خواب آماده شدیم.

96/11/2
صبح روز یکشنبه ساعت 4:00صبح بیدار شدیم بعد از صرف صبحانه و جمع اوری کوله ها ساعت 6:30 صبح استارت زدیمهوا صاف ولی  سرعت باد بین 30 تا 40 کیلومتر متغییر بود
به سمت یا سیاه گوک جنوبی شروع به حرکت کردیم
چیزی از حرکت بر روی یال نگذشته بود که برای یکی از همنوردانمان (وحید یونسی) مشکلی از ناحیه پاشنه کفش پیش امد که از همراهی ما به ادامه مسیر انصراف داد و به پناهگاه سرچال باز گشت در ساعت 9:30 و من (عرفان اصفهانی)و همنورد خوبم اقای پاینده به مسیر ادامه دادیم
بالاخره ساعت 13:10 بر روی یال و به قله سیاه گوک جنوبی رسیدیم و سرعت باد همچنان متغییر  بود
از انجا که باد شدید بود تثمیم گرفتیم شب را بر روی یال چادر بزنیم و استراحت بکنیم
تا شایدسرعت  باد کمتر بشود و بتوانیم برای فردا با نیروی بیشتر به سمته دندان ها و رستم نیش برویم
شب سخت و سردی بود و هر لحطه سرعت  باد بیشتر و بیشتر میشد حتی به 80 کیلومتر در ساعت و بله هم بیشتر رسید تا صبح سر کردیم .

96/11/3
ساعت 4:00 شروع به خوردن صبحانه کردیم وبعد کوله ها و وسایل فنی رو اماده کردیم سرعت باد 40 کیلومتر در ساعت بود تقریبا و متغیر
بالاخره بعد از پوشیدن هارنس و تفکیک ابزار و جمع کردن چادر ساعت 6:00 صبح روز سه شنبه شروع کردیم به حرکت به سمت رستم نیش بعد از 3 ساعت در گیری با سنگ بر روی تیغه های رستم نیش
راس ساعت 9:00 پای دندان بزرگ رسیدیم و کار ما شروع شد و سرعت باد هم هر لحطه بیشتر میشد
ولی مارو نمیتونست از تصمیمی که داریم عقب بندازه
شروع کردیم طول اول 25 متر اقای پاینده و بعد طول دوم 18 متر من(عرفان اصفهانی) صعود کردیم و به روی دندان اول رسیدیم(11:05 )و باد شدید و سرمای -30 درجه جلوی سرعت مارو میگرفت
بعد از رسیدن بر روی دندان اول شروع به فرود رفتن کردیم تا به دندان وسط و تیعه های بعد برسیم
بعد از تلاش و دست به سنگ و دست به تبر بالاخره دندان وسط هم صعود کردیم(12:15 ) و دوباره فرود رفتیم برای ادامه مسیر و تیعه ها
باد امان نمیداد و هر لحطه بیشتر و سرد تر میشد تلاشها ادامه پیدا کرد تا به دندان اخر رسیدیم و زیر یک کلاهک ریزشی 10 دقیقه استراحت کردیم و پشت به باد بود و فرصتی داد تا توانی تازه بکنیم و دوباره ساعت 15:00 شروع به صعود از کلاهک کردیم با کوله های سنگین واقعا نفس گیر بود
بعد از 1 ساعت 30 دقیقه تلاش بر روی دندان اخر موفق شدیم راس ساعت 16:30 دندان ها را تمام کرده و جشنی مختصر بگیریم در حد 5 دقیقه ..
طناب ها رو جمع کردیم و شروع به ادمه مسیر کردیم
از انجا که از شب قبل اب و هوا رو گرفته بودیم و آگاه بودیم شب بارش برف و سرعت باد 65 کیلومتر در ساعت را داریم تصمیم گرفتیم برف چالی که دست چپ دندان اژدها هست رو فرود بیایم از خرابی هوای شب و بارش برف و شرایط بدتر رهایی پیدا بکنیم
از انجا که به تاریکی هوا نزدیک میشدیم و سفت شدن برف های برف چال ک نقابها خیالمان راحت تر میشد برای فرود ترکیبی
ساعت 17:00شروع به فرود از برف چال کردیم و بعد از درگیری با سنگ و برف حجیمی که تل انبار شده بود بالاخره راس ساعت 20:45 دقیقه به کف رسیدیم و شروع به ادامه مسیر به سمت پناه گاه سرچال دآدیم
بسیار خسته شده بودیم و توان راه رفت دیگه نداشتیم و بعد از گدشتن از کنار یخچال پاتخت و دو راهی مورن ها و با باد شدید و هوای خراب تونستیم از روی ترک جی پی اس تونستیم راس ساعت 22:15  دقیقه به پناه گاه سرچال برسیم و جشن صعود رو انجا بگیریم کنار دوست خوبمان اقای وحید یونسی
بعد از صرف شام استراحت کردیم.

96/11/4

ساعت 7:00 از خواب بیدار شدیم و هوا بسیار خراب و بارش برف شدید همراه با باد بود

حدودا 20 cm برف باریده بود

و ما سریعا تصمیم به بازگشت گرفتیم به سمت پناهگاه ونداربن
9:00 شروع به برگشت کردیم و بعو از برف کوبی و شرایط بد جوی ساعت12:40  به کشتی سنگ رسیدیم و هوا نیمه ابری شده بود و بارش قطع
استراحتی کردیم و دوباره شروع کردیم به بازگشت مسیر بالاخره راس ساعت 14:05  به پناهگاه ونداربن رسیدیم
و با استقبال گرم اقا مهدی مسئول و شیف کاری ان  روز انجا برخورد کردیم
و انچان گرم و صمیمانه بود که خستگی چند روز برنامه از ما خارج شد....
برنامه با موفقیت انجام شد و و با یاری خدا تونستیم برای اولین بار تیغه های دندان اردها رو در زمستان صعود بکنیم