همراه اول
18. بهمن 1396 - 8:49   |   کد مطلب: 33392
بهمن در بهمن
معمولا پس از بارش های برف هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان همدان درباره ریزش «بهمن» در ارتفاعات و مناطق برف‌گیر استان به کوه‌نوردان و علاقه‌مندان به کوه‌نوردی هشدار می دهد و از کوهنوردان می خواهد حتی المقدور و تا اطلاع ثانوی از کوه‌نوردی و صعود به ارتفاعات اجتناب کرده و یا در صورت پرداختن به کوه‌نوردی نکات ایمنی را رعایت کنید اما عده ای این هشدارها را جدی نمی گیرند و دچار حادثه می شوند.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،بهمن ماه سال 90 یکی از تلخ ‌ترین روزهای ورزش استان همدان بود و حادثه تلخی برای خانواده ورزش استان همدان رقم خورد و بازی مرگ، برف های لرزان انباشته بر ارتفاعات پیست اسکی تاریک دره همدان و سایه بی رحم بهمن را بر پیکره اسکی بازان نشاند.

کوهنوردان اسدآبادی که خود را برای فتح قله کرکس در ایام‌الله دهه فجر آماده می‌کردند اسیر بهمن شدند و محمدرضا مطلبی دانشجوی عمران همدان که حدود 22 سال داشت و سعید فریدونی 37 ساله که عضو هیئت کوهنوردی بودند و منطقه را به خوبی می‌شناختند اسیر این حادثه جانگداز شدند و جان باختند.

پس از وقوع این حادثه در کوه کرکس پس از ساعت‌ها تلاش سرانجام جنازه دو کوهنورد اسدآبادی پیدا و به خانواده‌هایشان تحویل داده شد.

اما این حادثه در همان ایام در همدان نیز تکرار شد و در پیست اسکی تاریک ‌دره همدان اسکی بازان گرفتار بهمن شدند.

روز جمعه 14 بهمن ماه ساعت 12 یک نفر از کارکنان خدماتی و یکی از مربیان که برای عمل برف‌کوبی سوار خودرو بودند به همراه دو نفر از ورزشکاران که در حال تمرین اسکی بودند دچار حادثه بهمن شدند.

در روز حادثه یک زوج جوان همدانی راهی منطقه غربی و قدیم پیست می شوند که مربی پیست آقای فواد آزادیان به همراه اکبر سماوات از زحمتکشان پیست برای تذکر به آنها با پیست کوب وارد آن منطقه می شوند که متاسفانه بر بر اثر سقوط بهمن هر چهار نفر گرفتار بهمن می شوند.

پس از این حادثه گروه امداد و نجات هلال احمر کوهنوردان، اسکی‌بازان، آتش‌نشانی و آبفا بسیج شدند تا کسانی که در بهمن گیر کرده بودند را نجات دهند اما سردی هوا و ریزش بهمن عظیم کار جستجو را سخت کرد ولی گروه‌های جستجوگر دست از تلاش برنداشتند و حتی کمک‌هایی نیز از استان‌های همجوار به یاری امدادگران آمدند.
همچنین برای تسریع در عملیات امداد در این منطقه دو دستگاه لودر بیل زنجیری، چند دستگاه اسنوموبیل، فلزیاب و سگ های زنده یاب مستقر و فعال شده اند و در نهایت پس از چهار روز تلاش شبانه روزی جنازه هر چهار نفر پیدا شد.

یکی از این حادثه دیدگان اکبر سماوات بود فردی که سال های سال برای اسکی استان زحمت کشید و در نهایت جان خود را در این راه از دست داد.

گفتگو: 

پیش بینی اکبر سماوات از بهمن 
به همین بهانه به دیدار خانم منیژه زمانی همسر اکبر سماوات یکی از حادثه دیدگان بهمن تاریکدره رفتیم و با او گفتگویی را انجام دادیم.
** خانم زمانی ابتدا از روز حادثه بفرمایید؟
اکبر مانند همیشه ساعت 5 صبح به سمت پیست رفت اما نکته قابل توجه اینکه شب قبل حادثه اکبر دائم اعلام می کرد فردا احتمالا ریزش بهمن در پیست زیاد است و مرتب از بهمن می گفت.
**خوب علی رغم اینکه آقای سماوات اعلام می کرد بهمن میاد چرا باز هم گرفتار بهمن شد؟
از صبح حادثه مسیر پیست بسته شده بود و حتی اکبر اعلام کرده بود تفنگی در اختیار او قرار دهند تا با شلیک تیر هوایی، بهمن سریعتر ریزش کند اما متاسفانه عده ای حرف او را جدی نمی گیرند و باز راهی پیست و منطقه کمرلرزان می شوند و اکبر و فواد آزادیان برای جلوگیری از ورود دو نفر از حادثه دیدگان راهی منطقه می شوند که در همان لحظه بهمن ریزش می کند.
**شما چه زمانی متوجه گرفتار شدن آقای سماوات در بهمن شدید؟
حادثه ساعت 12:05 روز جمعه 14 بهمن رخ داد و اکبر 12:02 به من زنگ زد و قرار شد پسرم آرین را نیز به پیست ببرم ولی پشیمان شدم و نرفتم و تا ساعت 8 شب اصلا از حادثه خبر نداشتم اما بسیاری از افراد به من زنگ می زدند و جویای حال اکبر می شدند ولی کسی در خصوص حادثه چیزی به من نمی گفت تا اینکه از طریق یکی از دوستانم متوجه حادثه شدم و شبانه خود را به محل حادثه رساندم.
***وقتی به محل بهمن رسیدید چه حس و حالی داشتید؟
اول که نمی گذاشتند من بالا بروم ولی من گوش ندادم و خودم را به منطقه کمر لرزان رساندم ولی وقتی با جمعیت انوهی که مشغول کار بودند روبرو شدم قلبم انگار ایستاد و خیلی ناراحت شدم که چرا تا آن لحظه همه از حادثه خبر داشتند اما منی که همسر اکبر سماوات بودم از موضوع بی اطلاع بودم.
***هنگام ورود به پیست شما فکر می کردید آقای سماوات زنده هستند؟
بله با توجه به اینکه اکبر هوش بالایی داشت فکر می کردم حتما راهی برای نجات خود پیدا می کند.
***چه زمانی دیگر از زنده ماندن او قطع امید کردید؟
آقای یوسف آزادیان کوهنورد با تجربه و قدیمی بودند و علی رغم آنکه پسر خود ایشان هم در بهمن گرفتار شده بود غیر مستقیم به من گفت نباید امیدی برای زنده ماندن اکبر داشته باشید اما من گوشم به این حرف ها بدهکار نبود و امید داشتم او زنده می ماند.
***چند روز طول کشید تا آقای سماوات پیدا شود؟
ما هر روز از ساعت پنج صبح راهی پیست می شدیم و شب با روحیه ای بسیار بد به  خانه باز می گشتیم تا آنکه روز چهارم حادثه جنازه اکبر 700 متر دورتر از منطقه کمرلرزان و در عمق 4 متری پیدا شد و اکبر اولین نفری بود که جنازه اش پیدا می شد.
***آقای سماوات چند سال در پیست مشغول به فعالیت بودند؟
کار اصلی اکبر برش کیسه خواب و کوله پشتی کوه بود ولی چون علاقمند به کوه و اسکی بود و جمعه ها برای پاکسازی زباله ها به کوه می رفت تصمیم گرفت تا در پیست اسکی مشغول به کار شود و حدود 5 سال در آنجا کار می کرد.
***قطعا آقای سماوات وقت زیادی را برای پیست صرف کردند..
بله اکبر واقعا دلسوز بود و شباه روزی برای پیست وقت می گذاشت بیشتر روزها اکبر ساعت پنج صبح که از خانه به سمت پیست اسکی می رفت شب ساعت 12 به منزل باز می گشت و واقعا زحمات زیادی را برای پیست کشید و در آخر هم جان خود را در این راه داد.
مسئولان وعده های خود را فراموش کردند
***بعد از فوت ایشان مسئولان از شما حمایت کردند؟
در روزهای اول حادثه همه مسئولان می گفتند نگران نباشید ما از شما حمایت می کنیم ولی کم کم انگار ما فراموش شدیم و من ماندم با یک پسر 8 ساله و بسیاری از مشکلات زندگی، متاسفانه اکثر حرف ها تنها شعار بود و حمایتی از ما نشد.
***صحبت پایانی...
امیدوارم مسئولان به خصوص مسئولان ورزش و جوانان ما را فراموش نکنند و بدانند همسر من در راه ورزش استان جان خود را از دست داد.
نقل قول:
بهمن چیست؟
رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان در خصوص پیده بهمن و اینکه چطور بوجود می ید می گوید؟بهمن توده اي از برف است كه در سطح شيب دار كوهستان از توده هاي ديگر برف، جدا شده به طرف قسمت پايين كوه حركت كرده و در مسير خود سنگ هاي كوچك و بزرگ و درختان را به همراه مي برد.
وی ادامه می دهد: اين لغزيدن برف بطور طبيعي، يا بر حسب حرارت و پيش آمدها، اتفاق مي افتد و معمولا پس از بارش برف اتفاق می افتد.
علیرضا گوهری ادامه می دهد: معمولا در كوهها برف حالت جابجايي دوراني دارد و توده هايي در جهت رشته كوه يا حركت موجي شكل روي كوه ايجاد مي كند و يك توده تشكيل شده روي صفحات سنگي يا برفهاي قديمي يخ زده وقتي با سطح كوه تشكيل زاويه 35 الي 40 درجه مي دهد تحت فشار وزن خود يا شخصي كه روي آن راه مي رود يا اسكي ميكند عامل ايجاد بهمن مي گردد.
وی تصریح می کند: برف رسوب كرده در لايه هاي متوالي همانگونه كه زمستان سپري مي شود برروي هم جمع شده و زماني كه يك لايه روي ديگري مي لغزد سطح بهمني ناميده مي شود. زماني كه سطوح بهمني متعددي بر روي هم بلغزند و در نتيجه سطح زمين با لايه هاي برف كاملا پوشيده شود بهمن حادث مي گردد.
رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان ادامه می دهد:  بهمن ممكن است خشك يا مرطوب باشد بسته به اينكه آيا آب آزاد در برف وجود دارد يا خير و ممكن است از برف آب شده(شل) تشكيل شده باشد. متغيرهاي زيادي در شدت بهمن دخيل هستند از جمله ميزان برف ريخته، تغييرات درجه حرارت، ميزان رطوبت برف، وجود لايه هاي ضعيف، زاويه شيب و سطح زيرين بهمن تاثیر دارند.
همدان بهمن خیزاست 
وی در خصوص اینکه آیا همدان از استان های بهمن خیز کشور محسوب می شود می گوید: با توجه به کوهستانی بودن شهر همدان یکی از بهمن خیز ترین شهرهای کشور محسوب می شود.
علیرضا گوهری تصریح می کند: ۱۲نقاط بهمن خیزی زیادی در ارتفاعات همدان داریم اما 12 الی ۱۵ نقطه که در ارتفاعات نزدیک شهر وجود دارد که خطرات آنها بیشتر از سایر از نقاط دیگر است.
وی ادامه می دهد: خوشبختانه امسال بهمن زیادی در همدان نداشتیم اما کوهنوردانی که قصد عزیمت به مناطقی چون کلاغلانه،یخچال،دائم برف و تاریکدره را دارند باید بسیار مراقب باشند.
علیرضا گوهری می افزاید: با این حال صعودهای زمستانی باید گروهی باشد و از کوهنوردان درخواست داریم به صورت انفرادی کوهپیمایی و صعود به ارتفاعات را نداشته باشند.
وی در خصوص بهمن تاریکدره با بیان اینکه حادثه بهمن یک اتفاق غیر قابل پیش‌بینی است که قبل از وقوع، هیچ گونه هشداری نمی‌دهد، گفت: میزان برف در این منطقه بسیار بیشتر از سال 90 بود اما هیچ گونه بهمنی تاکنون رخ نداده بود و برای همین باید کوهنوردان مراقب باشند و گول شرایط را نخورند.
کوهنوردان هشدار ها را جدی بگیرند
گوهری خاطر نشان می کند: همدان یکی از استان های فعال در رشته های کوهنوردی و کوهپیمایی است اما با وجود اینکه از فعالیت چشمگیر ورزشکاران این رشته خوشحال هستیم، هرگز نمی خواهیم شاهد ایجاد مشکل برای آنها به ویژه در این شرایط آب و هوایی باشیم.
وی می افزاید: ارتفاعات همدان با توجه به بارش های اخیر هرگز از لحاظ بهمن ایمن نبوده و احتمال ریزش بهمن در تمامی نقاط وجود دارد و کوهنوردان باید هشدارهای این هیات را جدی بگیرند.

 

 

نویسنده: علیرضا صفی زاده خبرنگار همشهری -همدان

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار