همراه اول
21. آبان 1393 - 9:18   |   کد مطلب: 21856
کوهنوردان تنهایی صعود نکنند
با آغاز فصل سرد در همدان، کوهنوردان دوران جدیدی از فعالیت‌های خود را آغاز می‌کنند. این کوهنوردی‌ها البته با خطرات خاصی هم همراه است.

تجربه و تجهیزات در کنار آمادگی بدنی مناسب نیازهای اصلی برای صعودهای زمستانی کوهنوردان به ارتفاعات این استان و سایر نقاط کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد.
سخنگوی هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان درباره صعودهای زمستانی گفت: کوهنوردی در نیمه دوم سال بخصوص در نقاط کوهستانی چون همدان بسیار متفاوت با صعودهای تابستانی است و با توجه به آغاز فصل سرما و افت شدید دمای هوا در چند روز اخیر و با در نظر گرفتن نوع و میزان بارش‌ها در ارتفاعات استان همدان از عموم علاقه‌مندان و کوهنوردانی که در این روزها قصد صعود دارند، می‌خواهیم نکات ایمنی را رعایت کنند.
عباس چشمه‌قصابانی اضافه کرد: باتوجه به بارش برف در ارتفاعات احتمال لیزخوردن در مسیر و شیب‌ها افزایش یافته و بارش برف در روزهای اخیر نیز زمینه شیب‌های تند را ایجاد کرده است.
چشمه قصابانی اظهار كرد: برای صعود در چنین شرایطی بهتر است کوهنوردان به صورت انفرادی صعود نکنند و در صورت این اقدام ضمن اطلاع به والدین خود، از مسیرهای نرمال، قابل دسترس و دارای شیب‌کم به ارتفاعات بروند.
وی افزود: کوهنوردان در شرایط زمستانی هرگز به آفتابی بودن هوا در مقاطع خاص اکتفا نکنند و همیشه لباس‌های گرم، کفش مناسب، کلاه، عینک و تغذیه به مقدار کافی همراه داشته باشند.
چشمه قصاباني بیان كرد: همچنین در صورت بروز حادثه برای خود و یا هر یک از همنوردان ضمن حفظ خونسردی و پرهیز از هرگونه اقدام احساسی، مراتب را به ارگان‌ها و مراکز امدادی مانند هلال احمر، هیأت کوهنوردی، آتش نشانی، اورژانس یا پلیس 110 اطلاع دهند و در صورت وخامت اوضاع تا حصول نتیجه و رسیدن نیروهای امدادی ضمن برقراری ارتباط مستمر منتظر باشند.
وي ادامه داد: کوهنوردان مسیرها و ارتفاعاتی را برای صعود انتخاب کنند که در طول مسیر دارای جان پناه بوده و یا در حین صعود ارتباط تلفن همراه در مسیرها برقرار باشد. چشمه‌قصاباني از کوهنوردان خواست، از راهنمایی‌ها و مسیریابی و یا پیشنهاد مسیر توسط افراد غریبه و یا غیرحرفه‌ای در تصمیم‌گیری استفاده نکنند.
 سخنگوی هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان یادآور شد: با توجه به افزايش خطر حملات قلبی و عروقی در ارتفاعات، از افراد دارای بیماری‌های مزمن قلبی، عروقی و تنفسی تقاضا می‌شود از صعود خودداری کرده و یا با رعایت کامل اصول ایمنی و مشورت با پزشک مبادرت به کوهپیمایی کنند.
وی یادآور شد: در روزهای برفی و شرایط سفیدپوش شدن کوه‌ها از لباس‌هایی با رنگ متمایز با برف چون قرمز، سبز فسفری و نارنجی استفاده شود و لباس گرم و مناسب در شرایط مختلف همراه داشته و قبل از صعود نحوه استفاده و زمان‌های کم کردن و یا اضافه کردن لباس را مرور کنند؛ چراکه نداشتن برنامه برای این امر به راحتی می‌تواند شرایط مساعد بروز سرمازدگی را فراهم کند.
چشمه‌قصاباني افزود: براساس بررسی‌های انجام شده تحلیل و کمبود شدید انرژی در شرایط برودت جوی در کوه عامل بروز حوادث زیادی بوده و باید قبل از صعود، غذاهای مقوی و پرکالری مصرف شود و در طول مسیر صعود نیز با رعایت اصول تغذیه در کوهپیمایی از مایعات گرم دارای مواد رقیق قندی استفاده کرده و کوهنوردان آب، غذا و چراغ مناسب سوختی به همراه داشته باشند.
به طور میانگین، اواخر هر هفته بیش از یک‌هزار نفر از علاقه‌مندان به رشته کوهنوردی در سطح استان همدان صعود به ارتفاعات را تجربه می‌کنند.

 
برچسب‌ها: 

دیدگاه‌ها

دم شما گرم

دیدگاه شما

آخرین اخبار