همراه اول
4. آذر 1393 - 11:37   |   کد مطلب: 21939
مردم رفتار الگوی قهرمانشان را فراموش نمی کنند
اولین کارته کای بانوی ایران گفت: «اگر در عرصه ورزش راه ورزشکار صرفا به وادی قهرمانی ختم شود، مطمئنا در سایه غفلت ها خیلی چیزها از جمله اخلاق مداری و جوانمردی رنگ می بازند»

عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی وزارت ورزش و جوانان چندی پیش در نشست تخصصی کارکردهای فرهنگی ورزش خاطر نشان کرده بود: «در حال حاضر همه چیز در ورزش در برد و باخت خلاصه شده و اینکه ما بیاییم در فضای ورزشگاه‌ها و استادیوم‌ها شعارهای فرهنگی بزنیم و کارهای تبلیغاتی در این زمینه انجام بدهیم، در حقیقت هیچ کاری انجام نداده‌ایم و این به منزله آن است که هر کسی کار خود را انجام می‌دهد و تنها شعار فرهنگی شدن در ورزش را می‌دهند.»

این که ورزش صرفا نتیجه محور شود، بستر را بسیار آسیب زا خواهد کرد؛ هم از لحاظ عکس العمل تماشاچیان و هم از این منظر که اخلاق مداری ورزشی تحت شعاع قرار گرفته و ورزش قهرمانی به جای پهلوانی خواهد نشست. نتیجه ای که اصولا به مذاق ورزشکاران و ورزش دوستان اهل ادب و تواضع کشورمان خوش نخواهد آمد.

در کشورمان از دیر باز عرصه ورزش عرصه جوانمردی ها، گذشت ها، شرکت در کارهای عام المنفعه، دستگیری ها و مهرورزی ها بوده است. نام های درخشانی چون جهان پهلوان تختی برای همیشه در ذهن زمانه حک شده تا بدانیم ورزش برای ایران و ایرانی اهمیتش نه صرفا به نتایج بلکه به پهلوان پروری آن است. رویکردی که باید با مدیریت ورزش و نیز اهتمام ورزشکاران و ورزش دوستان همچنان تداوم یابد چرا که اساسا اعتبار ورزش ما به این نکته باریکتر از مو است. از همه مهمتر اینکه قهرمانان رشته های مختلف ورزشی کشورمان در میادین بین المللی در واقع سفیران فرهنگ ایرانی و هویت ملی و مذهبی ما هستند.

"حمیده عباسعلی" اولین کاراته کای بانوان ایران لقب گرفته که توانسته مدال نقره قهرمانی جهان را کسب کند. او مدال طلای قهرمانی آسیا و مدال طلای بازی های آسیایی 2014 اینچئون را در کارنامه دارد.

وی در باب اهمیت اخلاق مداری ورزشی برایمان می گوید: «اگر در عرصه ورزش راه ورزشکار صرفا به وادی قهرمانی ختم شود، مطمئنا در سایه غفلت ها خیلی چیزها از جمله اخلاق مداری و جوانمردی رنگ می بازند. باید ابتدا به اخلاقیات توجه داشت و سپس با یک تهذیب نفس و خودسازی وارد گود رقابتی شد. قهرمانان هیچگاه فراموش نکنند که مردم ممکن است در گذر زمان مدال آوری ایشان را فراموش کنند اما رفتار شایسته ورزشی آنها را - آن هم در میادین بین المللی - فراموش نخواهند کرد، چرا که در عرصه های بین المللی  ورزش، قهرمانان خود را سفیران فرهنگی خویش می دانند.»

وی ادامه می دهد: «در خارج کشور اخلاق ورزشکار نشانه فرهنگ، باورها و اعتقادات اوست. باید حواسمان جمع باشد و خیلی از فاکتورها را در نظر بگیریم. نکته جالب اینجاست که وقتی قهرمان برای دریافت مدالش روی سکوی قهرمانی قرار می گیرد این اسم او نیست که مطرح می شود بلکه همه او را با نام کشورش می شناسند.»

وی با ورق زدن خاطرات ذهنی اش از اردوها و مسابقاتی که در خارج کشور گذرانده می گوید: «بارها شده شنیده ایم که فلان کشور میزبان نظر منفی روی اسم کشورمان دارد. اما وقتی ما در اردو و مسابقه حضور پیدا می کنیم و آنها از نزدیک برخوردها، روابط و رفتارهای ما را می بینند با ما الفت گرفته و نظرشان در مورد ایران و ایرانی نیز تغییر می کند. بویژه ما که با حجاب اسلامی وارد میادین ورزشی می شویم آنها با دید کنجکاوانه تری نسبت به ما می نگرند.»

عباسعلی که توانسته برای اولین بار با پوشش اسلامی در مسابقات جهانی در جمع بانوان ورزشکار جهان ظاهر شود، در مورد الگو واقع شدن ورزشکاران برای جوانان و جامعه می گوید: «آنقدر که زنان ورزشکار کشورمان می توانیم با پوشش اسلامی  خود و با حضور در میادین بین المللی ورزش تاثیر گذار باشیم صرف مدال آوری مان این تاثیر را بر جا نمی گذاشت. ما علاوه برنشان دادن توانایی های ورزشی بانوان کشورمان به جهانیان این موضوع را یاد آوری می کنیم که حجاب برای زن ایرانی هیچ وقت محدودیت نبوده و جلو پیشرفت های او را در عرصه های مختلف حتی ورزشی سد نکرده است.»

وی در مورد عملکرد خوب خود در اولین حضور جهانی بانوان ایرانی کاراته کار می گوید: «قبل از اعزام به مسابقات قهرمانی جهان هم هم گفته بودم که می روم تا بهترین عملکردم را ارائه کنم که خوشبختانه در اولین حضور هم من و هم کاروان ایران تاریخ ساز شدیم. کاتای تیمی بانوان هم عملکرد خوبی داشتند.»

پیشتر "افسانه باقری" نایب رئیس اسبق بانوان فدراسیون کاراته در مورد مدال نقره حمیده عباسعلی و الگو قرار گرفتن وی گفته بود: «این ورزشکار خوب ایران یک الگوی مناسب برای بانوان است. او با نوع تفکری که دارد به اعتماد به نفس لازم رسیده و همین مسئله باعث شد تا رشد کند. خیلی خوشحالم که او مدال ارزشمندی گرفت و نشان داد بانوان چقدر توانایی دارند. او کاراته کایی مستعد، آینده‌دار با مدیریت بالا ست و اگر تجربه‌اش بیشترمی بود می‌توانست طلایی شود.»

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار