همراه اول
3. دى 1393 - 11:38   |   کد مطلب: 22296
چگونه قایقرانی می‌تواند در کمتر از 3 سال المپیکی شود؟
بي‌تردید این روزها ورزش قایقرانی یکی از رشته‌های صاحب جایگاه در همدان است، رشته‌ای که به واسطه داشتن قهرمانان خوب در سال‌های اخیر به خوبی میان سایر ورزش‌ها عرض اندام کرده و حرف برای گفتن داشته است.

استارت آغاز کار قایقرانی همدان در سال 89 زده شد، زمانی که شاید کمتر کسی به کسب موفقیت در این رشته آبی فکر می‌کرد. برخلاف این تصورات و با توجه به اینکه همدان نه استانی ساحلی است و نه از شرایط مناسب آب‌و‌هوایی برای پیشرفت در این رشته برخوردار است، اما قایقرانان همدان از همان روز نخست ثابت کردند که می‌توانند از استان یک قطب رشته ورزشی قایقرانی بسازند. به‌گزارش همدان‌پیام، نخستين مشکلی که بر سر راه قایقرانان همدانی وجود داشت عدم برخورداری از دریا و دریاچه برای پاروزدن بود. از همین رو ورزشکاران در استخرهای شنا گرفته تا سد آبشینه و اکباتان تمرینات خود را آغاز کردند. یکی از بهترین تصمیم‌هايي که هیأت قایقرانی همدان دست به آن زد جذب "نسرین عابدین‌فیروز،" مربی نوشهری قایقرانی برای استان بود. مربی کاربلدی که قایقرانی را می‌فهمید و از همان روزهای نخست، ورزشکاران زیادی تحت‌نظر او آموزش دیدند. در کنار ظرفیت خوب ورزشکاران همدانی و نیز حمایت‌های مسئولان دستگاه ورزش از قایقرانی، شاید اگر امروز موفقیت قایقرانی همدان را مرهون تلاش‌های عابدین فیروز بدانیم بیراهه نبوده باشد.
راه‌اندازی ورزش نوپای قایقرانی در همدان در حالی بود که استان‌های ساحلی کشور مانند هرمزگان و مازندران چند سال در این رشته فعالیت می‌کردند و شاید در کشور بی‌رقیب بودند. همین عامل این ترس را میان ورزشکاران و مربیان همدانی در رقابت با ورزشکاران این استان‌ها ایجاد کرده بود.از همان روزهای نخست، راه‌اندازی قایقرانی در همدان، بانوان گوی سبقت را از مردان ربوده و ثابت کردند که دختران همدانی خیلی زود به جایگاهی دست خواهند یافت که زبان خیلی‌ها را وادار به ستایش خواهد کرد!
شاید این اتفاق به سبب حضور عابدین فیروز و نظارت‌های مستمر این مربی به تمرینات، تغذیه و سایر اصولی بود که یک ورزشکار حرفه‌ای باید رعایت می‌کرد. تلاش دختران پاروزن همدانی زیر نظر عابدین فیروز در کمترین زمان ممکن به بار نشست و در سال 90 و درست یکسال پس از راه‌اندازی این رشته ورزشی، آرزو حکیمی و نرگس خدابنده لویی، 2 تن از قایقرانان مستعد استان در مسابقات قهرمانی جوانان جهان روی سکو رفتند.
آرزو حکیمی، نرگس خدابنده لویی، مونا نوری و مهسا بیگدلی از جمله نفراتی بودند که قایقرانی را به طور جدی آغاز کرده است و تمرینات مستمری را در دستور کار قرار دادند.
در این بین حکیمی و خدابنده‌لویی خود را مستعدتر از سایرین به رخ کشیدند و با تلاش‌های مستمر راه رسیدن به تیم ملی را برای خود هموار کردند.
خدابنده‌لویی سال 90 و در رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان در ماده کانو که به میزبانی کشور آلمان برگزار شد عنوان قهرمانی را به نام خود زد و حکیمی نیز در کایاک به این افتخار مهم رسید. دستیابی به چنین عناوین مهمی آن‌هم در حالی که قایقرانی همدان شمع یکسالگی خود را فوت نکرده بود آنقدر به مذاق مسئولان دستگاه ورزش همدان خوش آمد که تصمیمات برای حمایت از این رشته ورزشی پس از این مسابقات بیشتر و بهتر شد.
پس از آن مسابقات نیز روند موفقیت‌های قایقرانی همدان طی شد و در سال‌های اخیر از قایقرانی همدان به عنوان یکی از قطب‌های اصلی کشور یاد می‌شود.
بي‌تردید در سال‌های اخیر، یکه‌تازی همدان در کایاک مرهون نتایج کسب شده توسط آرزو حکیمی است. البته در کانو نیز همدان به لطف استعداد فوق‌العاده خدابنده‌لویی به توفیقاتی دست یافت. اما مصدومیت عجیبی که گریبان این قایقران جوان را گرفت موجب شد تا همدان در رقابت با سایر استان‌ها در این ماده بازبماند.
اما در کایاک حکیمی 19 ساله در چند سال اخیر، همواره پای ثابت اردوهای تیم ملی بوده و در رقابت‌های درون اردویی، قهرمانی کشور و لیگ برتر بدون رقیب پارو زده است.
عضو تیم ملی آب‌های آرام کشورمان با وجود سن و سال کمی که دارد خیلی‌ها را به درخشش در المپپیک ریودوژانیرو 2016 امیدوار کرده است. اتفاقی که دور از دسترس نیست و اگر حکیمی کمی رکوردهای خود را ارتقا دهد می‌تواند در المپیک برزیل روی سکو برود.
حکیمی در المپیک 2012 لندن تنها با 17 سال سن به آب زد تا نام خود را به عنوان یکی از جوان‌ترین ورزشکاران کاروان اعزامی از کشورمان مطرح کند. البته حضور در المپیک تنها برگی از افتخارات ورزشی آرزو حکیمی است. او در سال‌های اخیر در انواع و اقسام مسابقات داخلی و خارجی شرکت کرده و عناوین متعددی هم کسب کرده است.
آخرین افتخار مهمی که حکیمی به آن دست پیدا کرده است نشان برنز بازی‌های آسیایی اینچئون کره جنوبی بوده است. عنوانی که نتیجه چند ماه تلاش و تمرین مداوم بود. در بخش مردان نیز شاهد موفقیت‌های خوبی در قایقرانی بوده‌ایم. در سال‌های اخیر نفرات زیادی از همدان به اردوهای تیم ملی دعوت شده‌اند و در موادی، چون روئینگ اتفاقاً کامیابی پسران از دختران بیشتر هم بوده است. در حال حاضر بیش از 200 قایقران در استان همدان فعالیت دارند که با توجه به استعدادهای خوب آنها، می‌طلبد حمایت‌ها از این ورزش بیشتر شود. رشته‌ای که در کمتر از 3 سال المپیکی شد بدون شک حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
هیأت‌های ورزشی دیگر همدان که در اوج بی‌عملی تنها از بی‌پولی گله دارند، حالا بهتر است عملکرد هیأت قایقرانی را مطالعه کنند!

دیدگاه شما

آخرین اخبار