همراه اول
6. دى 1393 - 8:59   |   کد مطلب: 22304
زندگی ستارگان فوتبال جهان
سرمربی فعلی تیم ملی فوتبال برزیل، در گذشته به عنوانی کاپیتانی مقتدر در این تیم بازی می‌کرد

کارلوس گاتانو بلدورن وری، متولد 31 اکتبر 1963 در ایجوی، ریو گراند دو سول مشهور به دونگا، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال برزیل است که به همراه این تیم در سال 1994 قهرمان جهان شد و در حال حاضر هدایت این تیم را بر عهده دارد.

وی به همراه ژاوی یکی از دو بازیکنی است که توانسته در جام‌جهانی، بازی‌های المپیک، جام کنفدراسیون‌ها و فینال مسابقات قهرمانی قاره‌ای بازی کند. دونگا سال 2014 برای دومین بار هدایت تیم ملی فوتبال برزیل را در دست گرفت. وی پیش از این از سال 2006 تا 2010 هدایت این تیم را بر عهده داشت که موفق شد به همراه آن قهرمان کوپا آمریکا (2007) و جام کنفدراسیون‌ها (2009) شود. وی همچنین برزیل را به مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی 2010 رساند و پس از آن از سمت خود برکنار شد. وی در سال 2013 هدایت تیم اینترناسیونال را نیز بر عهده داشت.

نام مستعار وی ریشه در ترجمه پرتغالی کلمه «Dopey»، کوتوله‌ای در کارتون سفیدبرفی بود که عمویش به دلیل قد کوتاهش در زمان کودکی به او داده بود. این طور گمان می‌شد که او یک بزرگسال کوتاه قد خواهد شد و نام مستعار وی حتی بعد از رشد و بلند قدتر شدن او رویش باقی ماند. او از نژاد ایتالیایی و آلمانی است.

دونگا در سطح باشگاهی برای اینترناسیونال (84-1980، 2000-1999)، کورینتیانس (85-1984)، سانتوس (87-1985)، واسکو دا گاما (1987)، پیسا (88-1987)، فیورنتینا (92-1988)، پسکارا (93-1992)، اشتوتگارت (95-1993) و جوبیلو ایواتا (98-1995) بازی کرد.

دونگا در سطح بین‌المللی 91 بار با پیراهن تیم ملی فوتبال برزیل به میدان رفت و 6 گل نیز به ثمر رساند. حضور او در تیم ملی از سال 1983 در مسابقات جام‌جهانی زیر 20 ساله‌ها آغاز شد. دونگا در قهرمانی پس از پیروزی مقابل آرژانتین در فینال این مسابقات بازوبند کاپیتانی را در اختیار داشت. وی یک سال بعد به برزیل کمک کرد تا در تابستان 1984 در لس‌آنجلس قهرمان المپیک شود. دونگا سپس به تیم ملی بزرگسالان برزیل دعوت شد و به همراه این تیم با شکست اروگوئه قهرمان کوپا آمریکا 1989 شد.

وی در جام‌جهانی 1990 یکی از بازیکنان اصلی ترکیب تیم ملی فوتبال برزیل بود. پس از تورنمنتی کم‌فروغ و حذف در دور دوم مسابقات توسط آرژانتین، دونگا مسئولیت بیشتری را نسبت به سایر هم‌تیمی‌هایش به خاطر بدترین عملکرد برزیل در جام‌جهانی بعد از 1966 بر عهده گرفت. وی در سال‌های بعد به خاطر شیوه بازی خشونت آمیزش از سوی رسانه‌های برزیلی مورد انتقاد واقع شد. این دوره در تاریخ فوتبال برزیل با نام «دوره دونگا» معروف است زیرا به گفته هواداران و روزنامه‌نگاران او نماد شیوه بازی دفاعی، کند و بی‌هیجان تیم بود. در عوض کارلوس آلبرتو پریرا، سرمربی جدید تیم دونگا را به عنوان یکی از بازیکنان اصلی تیمش برای رقابت‌های مقدماتی و نهایی جام‌جهانی 1994 حفظ کرد.

در جام‌جهانی 1994دونگا کاپیتانی را بر عهده گرفت و توانست با این تیم قهرمان شود. چهار سال بعد، هرچند دونگا در لیگ ژاپن بازی می‌کرد اما یک بار دیگر در مسابقات جام‌جهانی کاپیتان برزیل شد و با شکست در فینال مقابل فرانسه قهرمانی را از دست داد.

دونگا در نقشش در خط میانی به شدت تأثیرگذار بود. بسیاری از بازیکنان دیگر در این پست برای تکل رفتن شیرجه می‌زدند اما دونگا به ندرت خودش را برای تکل زدن روی زمین می‌انداخت و در عوض از قدرت پیش‌بینی و زمان‌بندی‌اش استفاده می‌کرد.

وی در سال 1994 اغلب به عنوان کاپیتان در تیم ملی برزیل بازی می‌کرد و در فینال مسابقات مقابل ایتالیا سومین پنالتی تیمش را به گل تبدیل کرد. دونگا تا جام‌جهانی 1998 همچنان به عنوان کاپیتان تیم ملی فوتبال فرانسه به ایفای نقش پرداخت. مسابقات 1998 از این جهت قابل توجه است که برزیل در کار تیمی بسیار ضعیف بود. درگیری او با ببتو در دور اول مسابقات جام جهانی مقابل مراکش باعث شد بازیکنان آنها را آرام کنند. دونگا همچنین چهارمین پنالتی تیمش مقابل هلند در نیمه‌نهایی را به گل تبدیل کرد تا این تیم راهی فینال شود.

دونگا یکی از کسانی بود که به عنوان جانشین واندرلی لوگزامبورگو در سال 2000 به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال برزیل مطرح شد اما او با این پیشنهاد مخالفت کرد زیرا روش فدراسیون فوتبال برزیل برای سازماندهی و مدیریت امور را نمی‌پسندید.

دونگا 24 جولای 2006 به جای کارلوس آلبرتو پریرا به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال برزیل معرفی شد؛ هرچند که پیش از آن هیچ سابقه مربیگری در سطح حرفه‌ای نداشت. به هر حال او شروعی فوق‌العاده با برزیل دادشت و در چهار مسابقه از پنج مسابقه اولش به پیروزی رسید. دونگا فقط به دنبال بازیکنانی که در باشگاه‌های بزرگ بازی می‌کردند، نبود بلکه به همه بازیکنان حاضر در اروپا نگاه می‌کرد و استعدادهایی مانند دنیل کاروالیو، واگنر لاو و دودو از باشگاه زسکا مسکو روسیه را کشف کرد. وی همچنین به دنبال بازیکنانی از باشگاه‌های برزیل مانند کورینتیانس، فلامنگو و سائوپائولو بود.

دونگا در سال 2007 با پیروزی سه بر صفر مقابل آرژانتین، برزیل را برای دومین سال متوالی به قهرمانی در کوپا‌آمریکا رساند. شاگردان دونگا در جام کنفدراسیون‌ها 2009 در آفریقای جنوبی نیز به قهرمانی رسیدند.

برزیل در جام‌جهانی 2010 به یک‌چهارم نهایی رسید اما با شکست دو بر یک مقابل هلند حذف شد. دونگا پس از حذف برزیل از این مسابقات اعلام کرد که در تیم ملی خواهد ماند اما فدراسیون فوتبال برزیل در 24 جولای 2010 او را برکنار کرد. بسیاری از جمله پله از ترکیب تیم دونگا برای این دوره از مسابقات انتقاد کردند. پله بر این باور بود که پاتو و نیمار باید در ترکیب این تیم قرار می‌گرفتند.

دوازدهم دسامبر 2012 دونگا به عنوان سرمربی جدید اینترناسیونال، جایی که دوران بازی‌اش را در آن شروع کرده و به پایان رسانده بود، معرفی شد. دونگا پس از چند شکست متوالی سوم اکتبر 2013 از سمت خود برکنار شد. وی در جریان رقابت‌های جام‌جهانی 2014 در تلویزیون ایران به عنوان کارشناس فوتبال حاضر شد.

بیست و دوم جولای 2014 و پس از چهارم شدن برزیل در رقابت‌های جام‌جهانی که در خاک این کشور برگزار می‌شد، دونگا به جای اسکولاری به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال برزیل معرفی شد و به نیمکت این تیم بازگشت. اولین مسابقه دونگا در دومین حضورش روی نیمکت تیم ملی فوتبال برزیل، دیدار دوستانه مقابل کلمبیا در پنجم سپتامبر 2014 بود.

دونگا اختلاف مالی ادامه‌داری با باشگاه کوئینزپارک رنجرز دارد. او مدعی است که به عنوان یک سرمایه‌گذار 750 هزار پوند به باشگاه در زمانی که در دست مالک قبلی بود، قرض داده است اما مالکان جدید از بازگرداندن پول او خودداری می‌کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار