همراه اول
7. دى 1393 - 9:02   |   کد مطلب: 22310
تنها يک همدانی در تيم پاس خوش درخشید
ره ترکستانی پاس در نابودی فوتبال بومی همدان
ره ترکستانی پاس در نابودی فوتبال بومی همدان
تيم فوتبال پاس با مديريت و کادر فنی جديدش دست به اقدامی جديد زده و با حذف بازيکنان همدانی اين تيم٬ به فکرنابودی فوتبال بومی استان همدان افتادند.

دور رفت مسابقات فوتبال لیگ دسته اول باشگاه‌های ایران با برگزاری 11 هفته به پایان رسید تا تیم‌ها برای تعطیلات بین‌ فصل و شروع فصل نقل و انتقالات به فکر تغییرات در تیم‌های خود باشند.

تیم فوتبال پاس همدان یکی از معدود تیم‌های فوتبال کشورمان محسوب می‌شود که با تک‌ستاره‌ای که بر پیراهن این تیم نقش بسته، یکی از قهرمانان جام باشگاه‌های آسیا بوده و با افتخارات دستخوش تغییرات و ناملایمات‌های فوتبالی شده، بنابراین نتوانسته در دو سال اخیر در حد نام و آوازه پاس بزرگ خودنمایی کند.

در اوایل سال 86 بهروز مرادی، استاندار وقت همدان با اعلام خبری موجب دلگرمی و شعف مردم همدان شد و آن هم انتقال تیم پاس از تهران به همدان بود.

تیم پاس با کارنامه درخشان خود، یکی از تیم‌های سابقه‌دار فوتبال کشورمان محسوب می‌شد که آخرین قهرمانی فوتبال ایران را در رده باشگاهی را آسیا کسب کرده و انتقالش به همدان موجب شد تا بعد از سال‌ها نام همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران ‌زمین بر زبان اهالی فوتبال و ورزش بیفتد.

از همان روزهای ابتدایی انتقال پاس از تهران به همدان بارها و بارها از مسئولان این تیم در مورد بومی‌سازی و میدان دادن به بازیکنان بومی استان حرف به میان آمد و اعضای هیئت مدیره وقت پاسی‌ها اذعان داشتند که در یک مقطع زمانی سه ساله نیمی از بازیکنان سبزپوشان، همدانی خواهند شد.

در حال حاضر پاس هشتمین سال حضورش در همدان سپری می‌کند و در سال‌های گذشته در زمان مدیرعاملی سیدکاظم اولیایی، کریم ملاحی، عباس صوفی، عبدالحمید رمضانی و سرپرستی مدیرعاملی سیدعبدی افتخاری و علیرضا شمسی‌پور اتفاقات زیادی در ورود و خروج مربیان و بازیکنان مطرح ایران صورت گرفت.

از ابتدای فصل 94-93 با حمایت بی‌چون و چرای محمدناصر نیکبخت و انتصاب بهرام یدی در سمت مدیرعاملی باشگاه پاس همگان منتظر بودند تا خلأهای سال‌های گذشته در میدان ندادن به بازیکنان بومی با آمدن یک مدیر فوتبالی همدان تمام شود، اما نه تنها این‌گونه نشد خبرهای خوبی هم از این باشگاه شاهد نیستیم.

سبزپوشان همدانی در لیگ جام آزادگان امسال در 11 هفته اخیر عملکرد نسبتاً خوبی از خود به جا گذاشته و موفق شدند با کسب عنوان چهارمی گروه 12 تیمی خود به تعطیلات نیم‌فصل بروند.

سبزپوشان همدانی در دور رفت این رقابت‌ها عملکرد پر فراز و نشیبی را تجربه کردند، اما در نهایت توانستند با کسب امتیازات از 11 بازی اندوخته‌های به عدد 19 برسانند و با خیال راحت‌‎تری به تعطیلات بین فصل بروند.

شاگردان داوود مهابادی در این فصل دو شکست برابر تیم‌های سیاه جامگان خراسان و مس رفسنجان متحمل شدند و مقابل تیم‌های داماش گیلان، شهرداری بندرعباس، گل‌گهر سیرجان، اتکا گرگان و پارسه تهران به برتری رسیدند.

در مصاف با تیم‌های شهرداری تبریز، صنعت نفت آبادان، راهیان کرمانشاه و فولاد یزد نیز با قبول نتیجه مساوی امتیازات را با رقبای خود تقسیم کردند.

با نگاه اجمالی به لیست 28 نفره پاسی‌ها در فصل جدید تنها نام چهار بازیکن همدانی در آن دیده می‌شد که این تعداد برای تیمی که برنامه و هدفش ارتقای فوتبال بومی در ابتدای انتقال آن بوده فاصله چندانی گرفته است.

سیدجمال معصومی، آرمین طلایی‌منش، مصطفی سلگی و میلاد احمدی چهار بازیکنی بودند که داوود مهابادی برای حضور در تیمش در این فصل جام آزادگان نظر مثبت داشت.

نکته قابل توجه این بها ندادن به بازیکنان بومی پاس این است که در 11 بازی تنها دو بازیکن شامل سیدجمال معصومی و آرمین طلایی‌منش در ترکیب 18 نفره تیم‌شان قرار گرفتند و فرصت بسیار کمی برای حضور در میدان و آن هم به عنوان یار تعویضی پیدا کردند.

مصطفی سلگی و میلاد احمدی در این دور رفت به دلایل مختلف اصلاً فرصت حضور در لیست 18 نفره تیم را هم پیدا نکردند و عملاً به عنوان یک اسم در لیست داوود مهابادی قرار داشتند.

عدم استفاده آرمین طلایی‌منش در ترکیب دلخواه داوود مهابادی در طی 11 هفته و فرصت بسیار کمی که این بازیکن برای حضور در میدان پیدا کرد باعث شد تا ساز جدایی از تیم شهرش را کوک کند و با فسخ قرارداد خود راهی قم شود تا در تیم لیگ برتری صبا به میدان برود.

با این توضیحات به خوبی قابل فهم است که کادر فنی و به تبع آن مدیرعامل همدانی تیم پاس علاقه چندانی به میدان دادن به بازیکنان بومی ندارند و نتیجه‌گرا بودن و صعود به لیگ برتر به هر قیمت و بهایی را به پرورش استعدادهای فوتبال همدان ترجیح می‌دهند.

در حال حاضر فوتبال همدان نمایندگانی در سطح فوتبال ایران دارد که توانایی بازی در تیم شهرشان را دارند که به دلایل مختلف و شاید سلیقه‌ مدیران و کادر فنی کنونی پاس راهی شهرها و تیم‌های دیگر لیگ برتری و دسته اولی شدند.

علی اصغر عاشوری و رضا حاتمی در تیم فولاد نوین خوزستان، مهرداد رضایی در تیم سیاه‌جامگان خراسان، وحید علی‌آبادی و آرمین طلایی‌منش، در تیم لیگ برتری صبای قم و صدرا بهبهانی در تیم مقاومت تهران هستند که همگی این بازیکنان سابقه بازی در تیم‌های همدانی را دارند و در حال حاضر نتوانستند در تیم شهرشان فرصت حضور پیدا کردند.

تیم پاس برای مردم همدان ارزشمند است، اما به راحتی نباید اجازه داد تیمی که از بودجه این استان ارتزاق می‌کند و دلخوشی جوانان این خطه شده رنگ و بوی بومی نداشته باشد و همه منافع آن به جیب غیربومی‌ها برود.

در کنار گوش تیم دسته اولی پاس تیم تازه سقوط کرده الوند سعی کرده که بهای ویژه‌ای به بازیکنان بومی بدهد و از 22 بازیکن این تیم 12 بازیکن بومی و همدانی حضور داشتند که در کنار کادر فنی و سرپرستی 100 درصد بومی برند بومی فوتبال همدان در کشور محسوب شده و می‌شوند.

حال باید منتظر شد در تعطیلات 39 روزه جام آزادگان و فصل نقل و انتقالات کادر فنی و مدیریتی پاس چه تدبیری را در نظر می‌گیرند تا ضمن رفع نقاط ضعف تیم‌شان به این انتقاد که بازیکنان بومی در تیم شهرشان جای ندارند، پاسخ مناسبی بدهند.

با حمایت بی چون و چرای محمدناصر نیکبخت استاندار همدان از تیم پاس در مدت حضورش در همدان، پاس یکی از سال‌های کم‌حاشیه‌ خود را از بعد مالی داشته و تاکنون حدود 35 درصد از مبالغ قرارداد بازیکنان و کادر فنی این تیم پرداخته شده و جای هیچ مشکلی را در این تیم باسابقه نگذاشته است.

تا پایان دور رفت مسابقات فوتبال لیگ دسته اول باشگاه‌های ایران تیم پاس همدان با کسب 19 امتیاز و به دلیل تفاضل کمتر در جایگاه چهارم گروه دوم جام آزادگان قرار گرفته است.

در هفته دوازده و شروع دور جدید مسابقات جام آزادگان تیم فوتبال پاس همدان روز 12 بهمن از ساعت 14 در سیرجان به مصاف تیم گل‌گهر سیرجان خواهد رفت.

---------------------------------

گزارش از: فرشید گل‌محمدی

--------------------------------

دیدگاه شما

آخرین اخبار