همراه اول
7. بهمن 1393 - 8:51   |   کد مطلب: 22441
استعدادیابی وزنه برداری امری فراموش شده درهمدان/ورزشی در جستجوی خانه
درحالیکه وزنه برداری در همدان از جایگاه ویژه ای برخوردار است اما متاسفانه توجه به این رشته در سنین پایه آنطور که انتظار می رود نیست و استعدادیابی این رشته در همدان به فراموشی سپرده شده است.

وزنه‌برداری ورزشی شامل بلند کردن وزنه‌های مختلف است که در شکل مدرن آن ورزشکار باید دارای قدرت، سرعت، تکنیک، تعادل و هماهنگی در هنگام برداشتن وزنه باشد کمااینکه این ورزش از نخستین دوره های بازی های المپیک جزو رشته های المپیکی بوده است.

با نگاهی به تاریخچه این رشته ورزشی کاوش‌ های باستان‌ شناسی نشان می‌ دهد وزنه‌ برداری و وزنه پرانی به همراه دوومیدانی و ژیمناستیک در یونان باستان تمرین می شده همچنین وزنه‌برداری و وزنه‌ پرانی جزئی از بازیهای تیلی‌ تیان ایرلندی‌ ها در ۴۰۰۰ سال قبل بوده است.

این رشته ورزشی در کشور ایران نیز از نام و آوازه زیادی برخوردار بوده بطوریکه وزنه برداری با ۱۶ مدال پس از کشتی (۳۸ مدال) پرافتخارترین ورزش ایران در بازی‌ های المپیک است.

استان همدان نیز یکی از استان های مطرح در رشته وزنه برداری است اما نبود یک خانه وزنه برداری و پایگاه استعدادیابی در همدان باعث شده تا این رشته در همدان نیز با بیم و امید ادامه حیات دهد.

برای آگاهی از وضعیت رشته وزنه برداری در استان همدان خبرنگار ما گفتگویی را با رئیس هیئت وزنه برداری استان همدان انجام داده است.

همدان نیازمند پایگاه استعدادیابی وزنه برداری است
رئیس هیئت وزنه برداری استان همدان در گفتگو با خبرنگار ما در همدان با اشاره به وضعیت رشته ورشی وزنه برداری در این استان اظهار داشت: در حال بیش از ۱۸۰ ورزشکار بیمه ورزشی شده در هیئت فعال هستند و پنج شهرستان ملایر، اسدآباد، نهاوند، تویسرکان و کبودرآهنگ از هیئت های شهرستانی فعال استان همدان محسوب می شوند.

منوچهر رضاخانی افزود: وزنه برداری همدان در مسیر خوبی قرار داشته و در کشور حرف برای گفتن دارد و در حال حاضر در بین استان های کشور در رتبه هفتم قرار داریم.

وی با بیان اینکه وزنه برداری همدان در رده نونهالان ضعیف است، بیان کرد: این مسئله به دلیل نبود پایگاه استعدادیابی و ایجاد یک پایگاه استعدادیابی از ضرورت های هیئت وزنه برداری استان همدان است.

رئیس هیئت وزنه برداری استان همدان یادآور شد: متاسفانه در همدان خانواده ها برای ورود کودکان خود به این رشته راغب نیستند که این کار ما را سخت کرده چراکه این موضوع نیز در آینده باعث افول این رشته در همدان خواهد شد و از همین رو باید به دنبال استعدادیابی و ترغیب خانواده ها برای جذب کودکان در این رشته باشیم.

مسئولین زمینی برای احداث خانه وزنه برداری در اختیار هیئت قرار دهند
رضاخانی عنوان کرد: اگر یک پایگاه استعدادیابی و یک خانه وزنه برداری در شهر همدان افتتاح شود بسیاری از مشکلات این هیئت برطرف خواهد شد و راحت تر می توانیم در امر استعدادیابی عمل کنیم.

وی با اشاره به نبود خانه وزنه برداری در همدان اظهار داشت: از دو استاندار گذشته در همدان قول احداث خانه وزنه برداری را گرفته بودیم و قول های مساعدی نیز در این زمینه داده شده بود اما محقق نشد.

رئیس هیئت وزنه برداری همدان افزود: قرار بود زمین و بودجه در این رابطه به هیئت اختصاص یابد اما متاسفانه هیچکدام از این قول ها عملی نشد.

رضاخانی با بیان اینکه خانه وزنه برداری باعث رشد این رشته در همدان خواهد شد، گفت: همدان خانه اختصاصی وزنه برداری ندارد و تنها یک سالن بسیار کوچک و قدیمی در اختیار هیئت است که جوابگوی ورزشکاران همدانی نیست.

وی یادآور شد: برای احداث خانه وزنه برداری نیازمند کمک سایر ارگان ها هستیم و امیدواریم با تلاش مسئولان استان زمینی در اختیار هیئت وزنه برداری همدان قرار گیرد تا با کمک خیرین و ورزشکاران خانه وزنه برداری همدان را احداث کنیم.

لزوم امضای تفاهم نامه با آموزش و پرورش احساس می شود
رئیس هیئت وزنه برداری استان همدان با بیان اینکه استعدادیابی اصلی مهم در ورزش است، گفت: درصدد هستیم تا تفاهم نامه ای با آموزش و پرورش استان در راستای آشنایی دانش آموزان با این رشته داشته باشیم.

رضاخانی عنوان کرد: اگر در این زمان استعدادیابی در ورزش وزنه برداری نادیده گرفته شود به طور قطع در سال های آینده با کمبود قهرمانان در سطح جهان رو به رو خواهیم شد و همیشه شاهد بودیم که در بازی های آسیایی و المپیک رشته وزنه برداری از شانس های اصلی کسب مدال بوده است.

وی با اشاره به برگزاری فینال لیگ وزنه برداری در همدان گفت: با درخواست هیئت وزنه برداری همدان و موافقت فدراسیون میزبانی فینال لیگ وزنه برداری کشور به همدان واگذار شده است.

رئیس هیئت وزنه برداری استان همدان افزود: این مسابقات روزهای ۱۷ و ۱۸ بهمن ماه به میزبانی باشگاه عقاب همدان برگزار می شود و هنوز تصمیمی مبنی بر تعیین مکان این میزبانی که در شهر همدان باشد و یا پایگاه نوژه همدان، گرفته نشده اما به احتمال زیاد این مسابقات در پایگاه نوژه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام / 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار