همراه اول
3. خرداد 1398 - 11:11   |   کد مطلب: 22659
عارضه آرنج گلف بازان
عارضه آرنج گلف بازان از مشکلات و صدمات عمده ای میباشد که به صورت مزمن در بسیاری از افراد حتی کسانی که در سرتاسر عمرشان گلف هم بازی نکرده اند مشاهده شده است.

این عارضه جزء آسیب هایی میباشد که در اثر اجرای حرکات مکرر و تکراری با عضلات ضعیف یا مستعد آسیب انجام میشود. در این عارضه عضلات فلسور انگشتان و  مچ دست که عموما از بخش داخلی آرنج منشا میگیرند ملتهب میشوند.

 

مهمترین عضلات فلسکور یا خم کننده های مچ دست و انگشتان شامل عضله خم کننده رادیالیس و اولناریس، خم کننده کف دستی، خم کننده انگشت شصت و عضلات خم کننده عمقی و سطحی انگشتان میباشند. وجه مشترک این عضلات این است که همگی از بخشهای داخلی آرنج یعنی ناحیه داخلی اولنا و اپی کندیل داخلی استخوان بازو منشا گرفته و به استخوانهای کف و یا انگشتان دست از ناحیه جلو متصل میگردند و باعث خم شدن مچ دست و انگشتان یا حرکت فلکشن میگردند.

 

در زمانی که عضلات یاد شده زیاد آماده نباشند و یا اگر برای مدت طولانی و پشت سر هم و مکرر به فعالیت واداشته شوند امکان التهاب در بخشهایی از سر ثابت این عضلات وجود دارد. حرکاتی مانند باز کردن پیچ در تعمیر کاران، بیل زدن در بین باغبانها و یا چکش زدن زیاد و همچنین سایر حرکات مشابه در مدت طولانی و با عضلات نا آماده مهمترین دلایل ایجاد این آسیب میباشند. در این عارضه بخش داخلی آرنج به شدت نسبت به فشار و حتی لمس حساس شده و با هرگونه فعالیتی که منجر به خم شدن آرنج گردد دچار درد شدید میشود تا جایی که انجام فعالیتهای روز و مره را مختل مینماید.

 

درمان:

در مراحل اولیه میتوان با تزریق و یا استفاده از داروهایی که نقش ضد التهابی دارند مانند داروهای کورتیزونی و یا داروهایی همچون دیکلوفناک و ناپروکسن استفاده شود. در مواقع درد شدید ماساژ با آب و یا حوله گرم میتواند به شما کمک نماید. بعد از یک دوره دارو درمانی و بی تحرکی که درد آرنج از بین رفت میتوانید به سراغ  تمرین بروید. بدین صورت که با استفاده از یک سری از تمرینات مانع از ضعف بیشتر این عضلات شده و با تقویت آن درد در طولانی مدت متوقف میشود. توجه فرمائید که هرگز با آرنج آسیب دیده که همراه با درد است تمرین نکنید زیرا که موجب تشدید آسیب و التهاب میگردد. تمرینات باید سبک بوده و تنها زمانی که درد متوقف گردید به تمرین بپردازید.

 

تمرینات زیر برای آرنج گلف بازان توصیه میگردد

 

کشش عضلات روی ساعد. 10 ثانیه نگه داشته باشید و بعد از کمی مکث یک بار دیگر تکرار نمائید. در دو دست تمرین را اجرا فرمائید

 

 

 

توپ تنیس را 5 ثانیه فشار دهید. این تمرین را 10 بار اجرا فرمائید و بین هر دو تکرار حداقل 15 ثانیه استراحت داشته باشید

 

 

 

 

در این تمرین از وزنه 1 کیلوگرمی استفاده شود. 5 بار وزنه را به بالا حرکت دهید. در این تمرین باید کف دست رو به پایین باشد. بعد از 5 بار تکرار 20 ثانیه استراحت نموده و 5 بار این تمرین را تکرار فرمائید. بعد از اتمام ، در صورتی که دردی در ناحیه آرنج وجود نداشت تمرین را معکوس انجام دهید یعنی در حالی که کف دست رو به بالا است تمرین را اجرا فرمائید.

 

کلیه تمرینات فوق را روزی دو بار صبح و عصر اجرا فرمائید. بعد از حدود 1 ماه از اجرا اولین نتایج این تمرینات را مشاهده خواهید نمود.

 

توجه: در صورتی که در هر مرحله از تمرین درد به سراغتان آمد تمرین را متوقف نموده و از داروهای ضد التهابی استفاده فرمائید. هر گونه تمرین با وجود التهاب میتواند منجر به افزایش مشکل گردد.

 

انیمیشن مراحل جراحی این عارضه در صورتی که مشکل از طریق تمرین و دارو برطرف نگردد در تصویر زیر مشاهده میگردد

 

 

امیدواریم این مقاله مفید بوده باشد

منبع: مجله علوم ورزشی

دیدگاه شما

آخرین اخبار