همراه اول
21. اسفند 1393 - 8:42   |   کد مطلب: 22927
انتقاد تند مشاور رئیس جمهور از منتقدان وزیر ورزش/ آیا وزیر ورزش و جوانان باید به خاطر رعایت قانون بازخواست شود؟
مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت: آیا رییس جمهور و وزیر ورزش و جوانانش به خاطر رعایت قانون باید مورد بازخواست قرار بگیرند؟ آیا صدها کلنگ زده شده و ورزشگاه ساخته نشده به معنای خلق فرصت های مناسب و عادلانه برای جوانان کشور است؟

به گزارش خبرنگار همدان ورزش؛ حسام الدین آشنا در نشست تبیین سیاست ها و برنامه های فرهنگی، قرآنی وزارت ورزش و جوانان گفت: زمانی که فصل بندی برنامه و بودجه کشور را مورد بررسی قرار دهیم متوجه این موضوع می شویم که وزارت ورزش و جوانان در ذیل بخش فرهنگی قرار دارد و سیاست های فرهنگی شامل حوزه ورزش نیز می شود.
وی ادامه داد: در کشور ما کمتر به مباحث نظری در حوزه ورزش و جوانان توجه شده در حالی که این موضوع بسیار با اهمیت است.
مشاور فرهنگی رئیس جمهور هویت، حیات و امنیت فرهنگی را 3 حوزه مهم برای ورزش عنوان و تعامل میان هویت ملی و ورزش های ملی را بسیار مهم توصیف کرد.
استاد دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات گفت: ورزش های ملی هر کشور بیانگر فرهنگ آن است. به عنوان مثال در کشتی پهلوانی بسیاری از نمادها و هنجارهای فرهنگ ملی، نمود پیدا می کند و در ورزش زورخانه ای بسیاری از آئین نامه های ملی ظهور می یابد.
وی در ادامه بحث هویت در ورزش را مورد توجه قرار داد و گفت: همان طور که در ورزش های سنتی ارزش های مذهبی بروزد دارد، در رویکرد جدید ورزش تجاری، سکولارشدن ورزش جایگزین آن شده است. گویی هر باشگاه یک فرقه است که پیروان و آیین ها و رهروان خود را دارد. در دوران مدرن، ورزش قهرمانی صرف جایگزین ارزش شده و به معنای این است که ورزش برای قدرت و قدرت برای ثروت تعبیر می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق در همین ارتباط افزود: شعار ورزش مدرن آثار بسیار مخربی بر فرهنگ جهانی داشته است.
مشاور فرهنگی رئیس جمهور ادامه داد: مربیان در دنیای ورزش معاصر حامل پیام هستند؛ در واقع سرداران جنگ صلیبی جای خود را به ورزشکاران داده اند.
آشنا افزود: امروزه پرسپولیس یا استقلال بودن به هویت اشخاص و اقوام معنا می دهد . سیاست هویتی در ورزش یعنی این که به ورزش اجازه می دهد به جای ارزش بنشیند این درحالی است که نباید ورزش صرف بر ارزش های بنیانی سیطره پیدا کند.
وی در توضیح حیات فرهنگی گفت: این موضوع به این معنا است که هر عنصر فرهنگی چقدر در حوزه زندگی ما ظهور و ثبوت می یابد.
مشاور فرهنگی رئیس جمهور اذعان کرد: در ورزش از رونق و عدالت ورزش صحبت می کنیم این درحالی است که ورزش ما از بن و اساس اقتصادی است. آیا این نگاه درست است؟ یا این که باید به آن یک نگاه متعادل داشته باشیم.
وی با بیان این موضوع که آیا آیا مالیات های مردمی باید به سمت باشگاه ها برود، گفت: معنای عمومی سازی ورزش یعنی هزینه کردن مالیات مردم در ورزش. مفهوم عمیق عدم مداخله وزارت ورزش در امر فدراسیون ها چیست؟ 
مشاور فرهنگی رئیس جمهور با طرح سوالاتی صحبت های خود را این گونه ادامه داد:آیا رییس جمهور و وزیر ورزش و جوانانش به خاطر رعایت قانون باید مورد بازخواست قرار بگیرند؟ آیا صدها کلنگ زده شده و ورزشگاه ساخته نشده به معنای خلق فرصت های مناسب و عادلانه برای جوانان کشور است؟ شما بگویید این مکان ها امروز تبدیل به چه اماکنی شده اند؟ آیا تبدیل وزارت ورزش و جوانان به وزارت مسکن و شهرسازی دوم هنر است؟ آیا بهتر نیست آموزش را در حوزه ورزش ارج نهیم و این بخش را گسترش دهیم؟ 
وی در پاسخ به این سوالات تاکید کرد:حوزه امنیت فرهنگی در ورزش نفوذگری و نفوذپذیری را باید در پی داشته باشد؛ در واقع فعالیت در حوزه ورزش بانوان و معلولان و ... جز سیاست های ملی جمهوری اسلامی ایران است نه تمام آن.
دکتر آشنا در ادامه به توسعه ورزش زنان در دو بخش قهرمانی و همگانی اشاره و از آن به عنوان افتخار ملی یاد کرد و گفت: این حرکت انقلاب اسلامی در توجه به ورزش بانوان یک حوزه امنیتی است که بسیار نفوذ گراست. 
وی گفت: باید به جای بلند بلند حرف زدن و کوتاه کوتاه فکر کردن به دنبال پیدا کردن یک راه درست در حوزه ورزش باشیم. آیا ما در سیاست گذاری نباید به دنبال راهکار جدید باشیم؟ نباید در پی حضور زنان ورزشکار در عرصه های بین المللی یا مجامع ورزشی در ورزشگاه باشیم؟
مشاور فرهنگی دکتر حسن روحانی در این نشست نفوذپذیری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را مورد توجه قرار داد و افزود: یکی از پرمصرف ترین و پر بیننده ترین رسانه های دنیا برنامه های ورزشی است، مخصوصاً فوتبال. این گونه نمی شود که وقتی به پخش فوتبال خارجی می رسیم پول پرداخت کنیم اما برای فوتبال داخلی غیر از این عمل کنیم. فوتبال ما تولید داخل است، یعنی پرداخت حق پخش از صدا و سیما به بدنه فوتبال و توسعه آن تزریق می شود و باید مورد اجرا قرار گیرد.
آشنا با انتقاد از عملکرد صدا و سیما گفت: نباید دست رسانه ملی را برای پخش فوتبال خارجی باز بگذاریم در حالی که همین رسانه در پخش ورزش های ملی کوتاهی می کند.3

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار