همراه اول
21. اسفند 1393 - 23:27   |   کد مطلب: 22944
ورزش اول استان در سالی که گذشت روزهای پرفراز و نشیبی را در صندوقچه خاطرات خود ثبت کرد، اتفاقاتی که صدالبته بیشتر رنگ ناکامی داشت تا موفقیت!

به گزارش همدان ورزش به نقل از ایسنا، 93 سال میزبانی های همدان از رقابت های مختلف و معتبری چون قهرمانی جوانان کشور و فصل نهایی جایزه بزرگ باشگاه‌های کشور بود. سالی که جدا از موفقیت های میثم مصطفی‌جوکار روزهای شیرینی با خود برای گوش شکسته‌ها به یادگار نگذاشت.

در آغازین روزهای کاری فدراسیون کشتی در فروردین ماه سال 93 رده‌بندی بهترین هیات های کشتی استان‌ها اعلام و همدانی‌ها با خبری شوک آور مواجه شدند. در رده بندی برترین هیات های استانی در سال 1392 مازندران، تهران، خوزستان، کرمانشاه، خراسان رضوی و لرستان به ترتیب مقام‌های اول تا ششم را کسب کردند و همدان نه تنها در میان 10 استان برتر کشور جایگاهی برای خود دست و پا نکرد بلکه به گروه دوم نیز سقوط کرد.

گروهی که مربوط به رده های دهم تا بیستم بود و همدان در این رده بندی رتبه دوازدهم را به خود اختصاص داد تا از همان ابتدای سال انتقادات نسبت به عملکرد هیات کشتی همدان بالا بگیرد.

جالب اینکه همین هیات کشتی جدا از قرار گرفتن در رده دوازدهم رده‌بندی هیات‌های کشتی کشور، رتبه اول در رده‌بندی هیات های ورزشی استان همدان در سال 92 را به خود اختصاص داد!

در همین ماه نفرات اعزامی به رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی آسیا مشخص و با اعلام اعضای کادرفنی، میثم جوکار نماینده تیم ملی در وزن 86 کیلوگرم تیم ملی برای حضور در بازی های قهرمانی آسیا در قزاقستان لقب گرفت.

در اردیبهشت ماه اما میثم مصطفی‌جوکار دست به کار بزرگی زد و عنوان قهرمانی رقابت های قهرمانی آسیا را از آن خود کرد. او در دیدار فینال رقابت های قهرمانی آسیا در قزاقستان به مصاف کائیدزه از کشور میزبان رفت و با شکست این کشتی گیر قهرمان آسیا شد.

اما کشتی همدان در تیر ماه با حمایت های شرکت صنایع غذایی سحر همدان گام به فصل اول رقابت های لیگ جایزه بزرگ باشگاه های کشور گذاشت. این رقابت‌ها از امسال جایگزین لیگ برتر کشتی باشگاه‌های کشور شد و فصل اول آن روزهای پنجم و ششم تیر ماه در سالن شهید بابایی قزوین برگزار شد.

در این دور همدان در حالی بعد از گاز و پرشین مازندران عنوان سومی را به خود اختصاص داد که در دقیقه 90 حاضر به تیمداری شد!  

در مرداد ماه تیم منتخب کشتی همدان به مسابقات بین المللی قزاقستان اعزام شد. این تیم پنج نفره با هدایت صادق گودرزی موفق به کسب مدال برنز توسط محمد سلطانی در این مسابقات شد. البته جمال میرزایی هم در این بازی ها حاضر بود که بدلیل مصدومیت نتوانست روی سکو برود.

در همین ماه و در هیاهوی رقابت های فوتبال زیر 14 سال قهرمانی آسیا در همدان، لیگ کشتی محلات در همدان با حمایت های شهرداری کلید خورد و در اولین دوره آن 250 کشتی گیر در قالب 17 تیم روی تشک رفتند.

اما بدترین اتفاق ممکن در مرداد ماه برای کشتی همدان رقم خورد. جایی که قرار بود سحر برای دومین مرحله از لیگ فصلی کشتی گیران خود ر ا روانه بازی ها کند اما به یکباره همدان از حضور در مسابقات انصراف داد تا با این تصمیم قهرمانی، نایب قهرمانی و سومی در مجوع مسابقات و همچنین حضور در رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان از مادستانی‌ها گرفته شود.

اما در شهریور ماه سال 93 مسعود مصطفی‌جوکار نایب قهرمان المپیک آتن به عنوان مربی بالاخره به تیم ملی کشتی دعوت شد. همچنین میثم جوکار نیز از سوی خادم به تیم ملی فراخوانده شد تا برای حضور در بازی‌های آسیایی تمرینات را جدی‌تر پیگیری کند. البته چند ماه بعد سعید ابراهیمی هم از سوی رسول خادم به صف مربیان تیم ملی پیوست تا با کشتی‌گیران سنگین وزن تیم ملی کار کند.

در هفتمین ماه از سال 93 روزهای شیرینی برای کشتی همدان رقم خورد. جوکار در بازی های آسیایی اینچئون کره جنوبی نهمین مدال طلای کاروان ورزشی ایران را بدست آورد و یکی از طلایی های تیم ملی کشتی لقب گرفت. او در بزرگترین رویداد ورزشی قاره کهن تمامی رقبا را با اقتدار از میان برداشت و قهرمان شد.

در اواسط مهرماه دانشگاه آزاد همدان از رقابت های قهرمانی جوانان کشور میزبانی کرد. در این رقابت ها که طی دو روز در سالن ورزشی امام علی (ع) دانشگاه آزاد همدان برگزار شد کشتی گیران همدانی دست به کار بزرگی نزده و حتی یک مدال طلا هم کسب نکردند.

چند هفته بعد و در آبان ماه میزبانی مرحله سوم و پایانی لیگ فصلی باشگاه های کشور به همدان سپرده شد. در این رقابت ها و در کشتی آزاد بیمه رازی با هدایت غلام محمدی قهرمان شد و در کشتی فرنگی هم پاستور اندیمشک عنوان قهرمانی را کسب کرد تا به این ترتیب پرونده نخستین دوره رقابت های فصلی باشگاه های کشور بسته شود. تیم سحر همدان در این بازی ها نتوانست جواز حضور در جام باشگاه های جهان را کسب کند.

در دی ماه اتفاقی جالب برای کشتی همدان رخ داد. ابتدا سعید گودرزی سرمربی سابق تیم ملی کشتی جوانان از چوپان شدن یکی از کشتی‌گیران ملایری پرده برداشت. اتفاقی که در سطح کشور بازتاب عجیبی داشت و خیلی از رسانه ها به آن پرداختند. موضوع چوپان شدن حمیدرضا بختیاری آنقدر جالب بود که جلال صابریون رئیس هیات کشتی همدان را چندین بار وادار به واکنش کرد و او حتی جوابیه‌ای جالب علیه گودرزی صادر کرد. بماند که بعدها همه چیز گل و بلبل شد و دو طرف(صابریون و گودرزی) همه دعواها میان خود را پای رسانه‌ها انداختند!

در بهمن ماه اما آقایان دست به شاهکاری بزرگ زده و میزبانی رقابت‌های کشتی عمومی کشور را دودستی به تهران سپردند. رقابت هایی که به سبب برگزاری همزمان بر روی 15 تشک قرار بود در کتاب رکوردهای جهانی گینس هم ثبت شود اما بدلیل مشکلات اسکان این میزبانی از همدان گرفته شد و دست آخر رقابت های اوپن کشور با حضور نزدیک به سه هزار کشتی گیر و مربی در سالن آزادی تهران برگزار شد.

در همین ماه میثم جوکار برای سومین بار مدال طلای رقابت‌های بین‌المللی جام تختی را در کرمانشاه از آن خود کرد تا ویترین افتخاراتش در سال 93 تکمیل شود.

در آخرین ماه سال نیز کشتی روزهای آرامی را پشت سرگذاشت. در اسفند ماه هیچ اتفاق خاصی در ورزش اول استان رخ نداد و شاید انتخاب میثم جوکار به عنوان برترین کشتی گیر وزن 86 کیلوگرم کشور در سال 93 بهترین خبر برای گوش شکسته‌ها بود.

انتهاي پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار