همراه اول
9. آذر 1397 - 21:24   |   کد مطلب: 22954
عملکرد سالانه فدراسیون‌های ورزشی- فدراسیون فوتبال و تیم های ملی؛
از اشک مسی تا زهر عبدالزهرا/ کی‌روش ماند؛ زلزله 8 ریشتری فدراسیون را لرزاند
در سالی که تغییرات زیادی در فدراسیون فوتبال به وقوع پیوست، سرمربی پرتغالی تیم ملی در این تیم ماندگار شد.

به گزارش همدان ورزش به نقل از خبرگزاری فارس، فدراسیون فوتبال در سال 1393 سال پرماجرایی را سپری کرد؛ سالی که از چهارمین حضور تیم ملی در ادوار جام جهانی آغاز، با تمدید قرارداد کی‌روش و ناکامی در جام ملت‌های آسیا 2015 استرالیا همراه شد و با تغییرات در رأس هرم مدیریتی فدراسیون فوتبال البته به جز آقای رئیس در حال اتمام است.

بر همین اساس قصد داریم در گزارشی روند اتفاقاتی که در سال 93 در فدراسیون فوتبال به وقوع پیوسته است را مورد بررسی قرار دهیم:

**آماده سازی تیم ملی برای حضور در چهارمین جام جهانی

سال 93 برای فوتبال ایران از آنجایی آغاز شد که تیم ملی پس از صعود به جام جهانی 2014 قصد داشت پرقدرت‌تر از هر زمان دیگری پا به بزرگ‌ترین آوردگاه فوتبالی در برزیل بگذارد.

بر همین اساس تیم ملی فوتبال ایران اولین اردوی خارجی خود برای آماده سازی حضور در جام جهانی را اردیبهشت ماه امسال در آفریقای جنوبی برگزار کرد که در جریان این اردو که اتفاقا اردوی کم حاشیه‌ای هم نبود، تیم ملی طی چند دیدار تدارکاتی به مصاف حریفان باشگاهی از کشور میزبان اردوی خود رفت.

نکته جالب اینکه هزینه اقامت 17 روزه تیم ملی در آفریقای جنوبی حدود یک میلیارد و پانصد میلیون تومان شد، ضمن اینکه فردی که از سوی فدراسیون فوتبال ایران مأمور شده بود تا زمین تمرین مناسبی را برای تیم ملی در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی پیدا کند، از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال ایران به خاطر اجاره زمین مودر فونتین مورد مواخذه قرار گرفته و توبیخ شد. در اطراف این زمین تمرینی دو کارخانه آلاینده وجود داشت که مدام در حال تولید آلودگی‌های زیست محیطی و شیمیایی بودند که این امر البته برای سلامت بازیکنان تیم ملی نیز خطرناک بود.

تیم ملی ایران در 4 دیدار تدارکاتی خود در اردوی آفریقای جنوبی مقابل تیم‌های باشگاهی لیگ برتر این کشور با 2 پیروزی، یک تساوی و یک شکست به کار خود پایان داد.

تیم ملی ایران در ادامه برای آماده سازی حضور در جام جهانی راهی اردوی اتریش شد تا علاوه بر برپایی اردویی تدارکاتی در این کشور 3 دیدار دوستانه نیز برگزار کند.

در این اردو شاگردان کی‌روش مقابل بلاروس و مونته‌نگرو به تساوی بدون گل بسنده کردند و در سومین دیدار مقابل آنگولا به تساوی یک بر یک رضایت دادند و در نهایت با پایان اردوی اتریش، تیم ملی برای حضور در جام جهانی ابتدا راهی ایران شده و پس از برگزاری جشن بدرقه به برزیل رفت.

**جام بیستم فرا رسید!

تیم ملی فوتبال ایران برای حضور در جام جهانی حدود 10 روز زودتر راهی برزیل شده و اردویی تدارکاتی را در کورینتیانس برگزار کرد که ضمن برگزاری این اردو، ملی‌پوشان در دیداری تدارکاتی 2 بر صفر ترینیداد و توباگو را شکست دادند.

خرداد ماه سرانجام جام جهانی برای تیم ملی فوتبال ایران با دیدار مقابل نیجریه آغاز شد و ایران در اولین دیدار خود در جام جهانی مقابل نیجریه آبروداری کرد و توانست تیم قدرتمند قاره آفریقا را در اولین گام بدون گل متوقف کند.

ملی پوشان در دومین مسابقه خود در جام جهانی به دیدار آرژانتین رفتند و در دیداری که خیلی‌ها اعتقاد دارند تیم ملی ایران توانست یکی از بهترین دیدارهای تاریخ خود را به نمایش بگذارد در نهایت با تک گل مسی در دقیقه پایانی مسابقه را یک بر صفر بازی را واگذار کرد. در پایان این دیدار علی کفاشیان با گفتن این جمله که ایرانی‌ها اشک حریف قدرتمند خود را درآوردند، بر بازی قدرتمندانه تیم ملی در این مسابقه مقابل یاران بهترین بازیکن جهان صحه گذاشت.

تیم ملی در سومین دیدار خود در حالی که کورسویی برای صعود به مرحله بعد نیز داشت در حالی به مصاف بوسنی رفت که به واقع دیگر هیچ رمقی در تن ملی‌پوشان نبود و در نهایت شاگردان کی‌روش با شکست 3 بر یک در این دیدار به کار خود در جام بیستم پایان دادند.

**ماجراهای تمدید قرارداد کی‌روش با فدراسیون فوتبال

مرداد و شهریورماه امسال را باید ماه‌های جنگ و گریز فدراسیون فوتبال با کی‌روش نام نهاد؛ جنگی که سرانجام به سود سرمربی پرتغالی تیم ملی به پایان رسید و وی موفق شد پس از رفت و آمد‌های متعدد به ایران پس از جام جهانی، 25 شهریور قرارداد خود را به صورت 3 مرحله‌ای و به مدت 4 سال امضا کرده تا این مربی مجددا سکان هدایت تیم ملی فوتبال کشورمان را بر عهده بگیرد.

البته کی‌روش در یکی از همین رفت و آمدهای خود و حدود 20 روز مانده به عقد قرارداد جدید با فدراسیون فوتبال، در حالی که قصد بازگشت به کشورش را داشت و به شدت عصبانی بود در گفت و گویی با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که تا قبل از نشست خبری وزیر ورزش (در این نشست وزیر ورزش انتقادات زیادی را علیه کارلوس کی‌روش و عملکرد وی مطرح کرده بود) به امضای قرارداد بسیار نزدیک شده بودید که در این روز یکسری صحبت‌ها از سوی گودرزی مطرح شد که به نظر می‌رسد امضای قرارداد را به تاخیر انداخته یا آن را کنسل کرد، گفته بود: چه می‌توانم بگویم. ما حتی به توافق نهایی هم رسیده بودیم. در فوتبال روز دنیا مربیان حرفه‌ای در رده ملی با فدراسیون فوتبال یک کشور قرارداد امضا می‌کنند نه با وزارت ورزش یا وزیر ورزش کشور فوق. این اصول در تمام دنیا رخ می‌دهد. من نیز به ایران آمدم تا با تیم ملی قراردادم را تمدید کنم اینکه چرا تمدید نشد دلیلش را نمی‌دانم. چیزی که من می‌دانم این است که بین من و فدراسیون فوتبال توافق‌های قبلی مشکلی نداشته است. من باید بروم چون فردا ویزایم تمام می‌شود اما ویزا ارتباطی به امضای قرارداد ندارد.

کی‌روش سرانجام پس از حدود یک ماه و نیم قراردادش را تمدید کرد تا برنامه‌های تیم ملی برای آماده‌سازی حضور در جام ملت‌های آسیا آغاز شود.

**ناکامی تقریباً محض رده‌های سنی

فدراسیون فوتبال در رده‌های سنی پایه سال ناکامی را پشت سر گذاشت. در سال 93 ابتدا تیم ملی نوجوانان در رقابت‌های قهرمانی آسیا و انتخابی جام جهانی که در تایلند برگزار شد در مرحله یک چهارم نهایی و در ضربات پنالتی به کره‌‌شمالی بازی را واگذار کرد تا شاگردان مصطفی قنبرپور اولین ناکام رده‌های سنی در این سال باشند.

در ادامه شاگردان علی دوستی در تیم ملی جوانان نیز در میانمار حتی از مرحله گروهی هم موفق به صعود نشدند تا ناکامی رده‌های سنی در سال جاری همچنان تداوم داشته باشد.

در نهایت تیم ملی امید نیز در یک آبروریزی محض در مرحله گروهی بازی‌های آسیایی اینچئون موفق به صعود از گروهی بسیار آسان (همگروهی با ویتنام و قرقیزستان) نشد تا امیدها قبل از آغاز رسمی بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون همه را ناامید کنند.

البته شاید بتوان یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت تیم وینگادا را همکاری نکردن باشگاه‌ها با امیدها و برگزار نشدن برخی از اردوهای این تیم دانست، اما در نهایت تیم وینگادا نیز با دست خالی از کره‌جنوبی به ایران بازگشت و سرمربی پرتغالی تیم ملی نیز پس از همکاری کوتاه مدتش با این تیم، در حالی که خیلی‌ها او را مقصر اصلی این شکست‌ها می‌دانستند از فوتبال ایران رفت.

**سونامی در کادرفنی تیم‌های ملی رده‌های سنی

پس از ناکامی تیم‌های ملی نوجوانان، جوانان و امید با تصمیم کمیته توسعه و فنی فدراسیون فوتبال، تمامی کادرفنی این تیم‌ها از سمت خود برکنار شده و جای خود را به نفرات جدیدتر دادند.

بر همین اساس حمید علیدوستی به عنوان سرمربی تیم ملی نوجوانان، امیرحسین پیروانی به عنوان سرمربی تیم ملی جوانان و محمد خاکپور با مدیریت فنی محمد مایلی کهن و مدیریت حبیب کاشانی به عنوان سرمربی تیم امید انتخاب شد.

**زلزله 8 ریشتری در فدراسیون

سرانجام فصل تغییرات در فدراسیون فوتبال فرا رسید و پس از چندین ماه که فشارهای زیادی بر روی علی کفاشیان برای برخی تغییرات در بدنه مدیریتی فدراسیون وجود داشت، وی تن به این تغییرات داده تا در این مورد حرف وزارت ورزش به کرسی بنشیند.

البته در این بین شایعاتی هم وجود داشت که از جمله آنها می توان به شایعه کمک مالی به فدراسیون و تیم ملی در آستانه جام ملت های آسیا در ازای برداشتن دو نایب رئیس و دبیرکل فدراسیون اشاره کرد که با کلید خوردن این تغییرات (رفتن آیت اللهی و شجاعی از سمت های نایب رئیسی اول و نایب رئیسی بانوان) قبل از اعزام به استرالیا و حضور وزیر ورزش در اردوی تیم ملی و قول حمایت و کمک همه جانبه به این تیم درست دو روز قبل از رفتن به جام ملت ها، این شایعات هم رنگ واقعیت به خود گرفت تا مشخص شود وزارت ورزش عزم خود را برای تغییرات در فدراسیون فوتبال جزم کرده هست.

پس از جام ملت ها نیز نوبت به مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال رسید و او نیز پس از چندین سال حضور در این سمت در فدراسیون جای خود را به علیرضا اسدی داد.

**کفاشیان قسر در رفت و نایب رئیس AFC شد

در این بین شاید هدف اول و آخر وزارت ورزش از فشارها به فدراسیون فوتبال برای ایجاد تغییرات، فشار به شخص علی کفاشیان برای کنار گذاشتن وی از فدراسیون بود که در نهایت رئیس با هوش و خوش خنده فدراسیون فوتبال از برکنار شدن قسر در رفت و سال 93 را هم به صورت کامل در فدراسیون فوتبال باقی ماند.

علی کفاشیان همچنین که با ایجاد منطقه جدید در کنفدراسیون فوتبال آسیا (منطقه آسیای میانه) و عضویت فدراسیون فوتبال ایران در این منطقه، برای نایب رئیسی AFC خود را نامزد کرده بود، در نهایت چون بدون رقیب بود، حدود دو ماه مانده به برگزاری انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا، نایب رئیسی اش محرز شد.

**ابهام مالی بود یا نبود؟!

یکی از مواردی که وزارتی ها به سبب آن قصد داشتند فدراسیون فوتبال را با آن تحت فشار قرار دهند، علاوه بر انگشت گذاشتن بر روی برخی افراد در فدراسیون فوتبال برای رفتن، متمرکز شدن بر روی برخی گزارشاتی بود که حاکی از وجود ابهامات مالی در این فدراسیون بود.

وجود همین ابهامات مالی باعث شد تا مجمع فدراسیون فوتبال که دی ماه امسال برگزار شد، خیلی پرسروصدا تر از همیشه باشد و حتی کار به مجمع فوق العاده نیز کشیده شود که این مجمع که قرار بود اسفندماه امسال برگزار شود نیز به سال آینده موکول شود.

البته علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال در گفت و گویی که با خبرگزاری فارس داشت وجود ابهامات مالی را به شدت رد کرد و در این مورد گفته بود وقتی یک قران در فدراسیون فوتبال را صد نفر نظارت می کنند، چطور برخی از وجود ابهامات مالی در فدراسیون فوتبال صحبت می کنند.

**آماده سازی برای جام ملت های آسیا فقط با یک دیدار تدارکاتی

تیم ملی فوتبال پس از ماندن کی روش، استارت خود را برای حضور موفق در جام ملت های آسیا از اردوی پرتغال زد؛ اردویی که با انجام دیدارهای تدارکاتی با تیم های باشگاهی این کشور همراه شد که البته انتقاداتی را هم در پی داشت. با این حال مهم ترین نکته آغاز تمرینات تیم ملی، اضافه شدن علی کریمی به عنوان دستیار ایرانی کی روش بود که البته کریمی هم در نهایت به سرنوشت سایر دستیاران ایرانی کی روش از جمله نمازی و صالح دچار شد و به هر دلیلی جادوگر هیچگاه رنگ حضور در جام ملت ها را ندید.

در ادامه برنامه های آماده سازی تیم ملی، این تیم در تنها دیدار تدارکاتی خود تا قبل از سفر به استرالیا توانست در تهران، کره جنوبی را یک بر صفر شکست داده و پس از برگزاری این دیدار، شاگردان کی روش یک بار دیگر راهی آفریقای جنوبی شدند که البته از شاهکارهای این اردو، برگزاری دیدارهای تدارکاتی با تیم های باشگاهی در ساعت های اولیه صبح بود. پس از این اردو نیز دیدار تیم ملی با فلسطین هم لغو شد تا آماده سازی برای جام ملت های آسیا فقط با یک دیدار تدارکاتی محقق شود.

**دوباره جام ملت ها، دوباره ناکامی

مردان کی روش پس از اعزام به استرالیا، قبل از آغاز رسمی این رقابت ها در یک دیدار تدارکاتی دیگر موفق شدند عراق را شکست دهند تا با روحیه ای خوب جام ملت ها را استارت بزنند.

همین اتفاق هم افتاد و تیم ملی ایران در مرحله گروهی موفق شد به عنوان یکی از تیم های مقتدر خود را معرفی کرده و با کسب 9 امتیاز از 3 پیروزی راهی دور یک چهارم نهایی شود به این امید که پس از 3 دوره ناکامی در این مرحله، سرانجام ضمن عبور از یک چهارم نهایی، پس از سال ها ناکامی در جام ملت ها بتواند حداقل روی یکی از سکوها بایستد.

تیم ملی در این مرحله یک بار دیگر به مصاف عراق رفت و در حالی که همه چیز برای موفقیت شاگردان کی روش در این جام فراهم شده بود و تیم ملی هم انصافا یک سروگردن از حریفش در این مسابقه بالاتر بود، اخراج مهرداد پولادی در همان نیمه اول کار دست تیم ملی ایران داد و این تیم در نهایت پس از مقاومتی جانانه در جریان مسابقه در وقت های عادی و تلف شده با 10 بازیکن، سرانجام در ضربات پنالتی بازی را واگذار کرد تا در ناکامی در مرحله یک چهارم نهایی هت تریک کرده باشیم.

این دیدار هرچند به خاطر وجود یک بازیکن دوپینگی به نام علا عبدالزهرا در ترکیب تیم ملی عراق، مردم ایران را برای بازگشت نتیجه 24 ساعت امیدوار نگه داشت، اما در نهایت کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا آب پاکی را بر دست همه ریخت و رأی به حذف تیم ملی از جام ملت ها داد.

**رویای میزبانی هم برباد رفت

شاید به جرأت بتوان آخرین اتفاق مهمی که در سال 93 برای فوتبال ایران به وقوع پیوست را عدم موفقیت در کسب میزبانی جام ملت های آسیا 2019 قلمداد کرد که البته این اتفاق خیلی هم غیر قابل پیش بینی نبود.

از مدت ها قبل فدراسیون فوتبال عزم خود را جرم و رایزنی هایش را آغاز کرده بود تا بتواند میزبانی جام ملت ها در سال 2019 را از آن خود کند که در نهایت کنفدراسیون فوتبال آسیا امکانات و زیرساخت های امارات را بهتر از ایران تشخیص داده و میزبانی این رقابت ها را به این کشور داد تا رویای میزبانی نیز این چنین برای فدراسیون فوتبال ایران برباد برود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار