همراه اول
9. اسفند 1397 - 22:05   |   کد مطلب: 22963
سنن و فرهنگ ایرانیان از ریشه و قدمت خاصی برخوردار و تامل برانگیز است. یکی از این سنن، پیام نیاکان ما در زمینه هفت سین است.

در طول تاریخ بشر، اقوام مختلفی ظهور کرده اند و با خلق شیوه های گوناگون زندگی از خود، آداب و رسوم و سنتی را به میراث گذارده اند که بررسی، یادآوری، شناخت مفاهیم و تبلیغ و ترویج جوانب مثبت آن ضمن حفظ هویت ملی مایه مباهات، سرافرازی، خودباوری و بالاخره پایداری قومی در مقابل فرهنگ بیگانه می شود.

سنن و فرهنگ ایرانیان از ریشه و قدمت خاصی برخوردار و تامل برانگیز است. یکی از این سنن، پیام نیاکان ما در زمینه هفت سین است.

ایرانیان در روند تدریجی و تکاملی صدها سال از زندگی پرنشیب و فراز و پُر بار خویش، در اول بهار که آغاز سال نو و شکوفایی مجدد طبیعت در این منطقه از کره زمین است، همواره با حفظ آیین شکوهمند و غرورآفرین نوروز با چیدن هفت خوراکی که به زبان شیرین و غنی پارسی با حرف "سین" شروع می شود، در سفره هفت سین، پیام تغذیه ای سالم زیستن را سینه به سینه به نسل معاصر رسانده اند.

اگر به ارزش های غذایی حیات بخش، اعجاز آور و حیرت انگیز خوراکی های تشکیل دهنده سفره هفت سین شامل: سیر، سنجد، سماق، سرکه، سیب، سبزی و سمنو که تا کنون مطالب زیادی در مورد علل یا خواص آن نگاشته شده به شرح مختصر زیر توجه و دقت شود، آن وقت درمی یابیم که در بطن تک تک خوراکی های تشکیل دهنده هفت سین، پیام با ارزش و گرانبهایی برای حفظ سلامتی نهفته است.

ایرانیان در سفره هفت سین، پیام تغذیه ای سالم زیستن را سینه به سینه به نسل معاصر رسانده اند.

1- مصرف سیر علاوه بر میکروب زدایی و سایر خواص متعدد، در جهت کاهش کلسترول، جلوگیری از تصلب شرایین، متعادل نگه داشتن فشار خون و حفظ سلامت بدن از جمله قلب و عروق در سراسر دنیا توصیه می شود.

2- مصرف سنجد در طب تغذیه، علاوه بر خواص مختلف جهت درمان آرتروز توصیه می شود.

3- مصرف سماق همراه کباب علاوه بر خواص متعدد، جهت کاهش مضرات اوره ی گوشت توصیه می شود.

4- مصرف انواع سرکه از جمله سرکه انگور قرمز(که حاوی لیکوپن است) یا سرکه سیب با خواص اعجاز آور مختلف شامل: کاهش دهنده ی مضرات چربی مصرف شده در بدن، باز نگه دارندگی عروق و خاصیت ضد سرطانی آن به هر شکل ممکن بالاخص در ترشی ها و سالاد توصیه می شود.

5- کلیه فرهیختگان امور تغذیه در سراسر جهان مصرف یک سیب در روز را نه تنها برای دفع سموم از بدن، تقویت دستگاه گوارش، تامین ویتامین ها و املاح لازم جهت حفظ سلامتی و شادابی توصیه می  کنند، بلکه آن را موجب بی نیازی از مراجعه به پزشک می دانند.

6- مصرف مداوم انواع سبزی تازه جهت تامین فیبر، ویتامین ها و آنتی اکسیدان های لازم به دلیل خاصیت ضد سرطانی و ضد بیماری قلبی آن مورد توصیه تمامی متخصصان تغذیه است.

7- تهیه سمنو با آرد جوانه گندم که سرشار از ویتامین E (به عنوان آنتی اکسیدان قوی و بی اثر کننده رادیکال های آزاد در بدن) و انواع ویتامین های B است و مصرف آن ضمن تامین کالری، برای حفظ جوانی، سلامتی، ضد پیری و افسردگی همواره توصیه می شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار