همراه اول
6. فروردين 1394 - 16:55   |   کد مطلب: 23075
بسکتبال ایران در سال 93 روزهای تلخ و شیرینی داشت و می‌توان گفت بسکتبال در این سال به همه‌ی آنچه که می‌خواست نرسید.

به گزارش همدان ورزش به نقل از ایسنا،‌ بسکتبال ایران در سال 93 روزهای پر برنامه‌ای داشت و در رده‌های مختلف ورزشی رقابت‌های زیادی را پشت سر گذاشت اما می‌توان گفت که خانواده ورزش دانشگاهی کشور به آنچه که می‌خواست نرسید اما شاید بزرگترین اتفاقی که برای این رشته در سال جاری افتاد بحث تغییر مدیریتی بود که هنوز هم رییس جدید این فدراسیون معرفی نشده است.

*جام جهانی؛ عملکرد خوب و عدم صعود

تیم ملی ایران پس از پایان لیگ برتر در ابتدای سال 93 خودش را برای حضور در جام جهانی اسپانیا آماده کرد. مهمد بچیروویچ سرمربی اسلوونیایی تیم ملی بازیکنان خودش را انتخاب کرد تا بعد از یک اردوی اروپایی راهی جام جهانی شود. ستاره‌های بچیروویچ دیر به تیم ملی اضافه شدند و او با ترکیبی جوان قهرمان کاپ‌آسیا شد. قبل از اعزام به اروپا آرن داوودی گارد راس دوم تیم ملی مصدوم شد و نگرانی در پست یک زیاد شد. بچیروویچ عرفان نساج‌پور را دعوت کرد اما در روزهای پایانی و در شرایطی که سجاد مشایخی را به دلیل آسیب دیدگی از دست داده بود بر روی نام عرفان خط کشید تا تیم ملی تنها با یک گارد راس راهی اسپانیا شود و از این منطقه ضربه بخورد.

ملی پوشان در این تورنمنت تنها مصر را شکست دادند؛ صربستان و فرانسه را آزار دادند و در نهایت حذف شدند. ملی پوشان عملکرد خوبی داشتند اما همانند دوره گذشته نتوانستند از مرحله گروهی صعود کنند.

*حسرت طلای بازیهای آسیایی

بعد از جام جهانی تیم ملی چند روزی استراحت کرد و راهی کره جنوبی شد؛ با هدف کسب مدال طلای این بازی‌ها. حتی محمود مشحون جام جهانی را میدانی برای آمادگی بازیکنان برای کسب قهرمانی در اینچئون توصیف کرد و همه چیز مهیا بود تا نخستین طلای بسکتبال در بازی‌های آسیایی کسب شود. قبل از اعزام تیم به اینچئون حذف نام ارسلان کاظمی از ترکیب تیم ملی و مصاحبه جنجالی او با رسانه‌ها نخستین حاشیه را برای ایران ایجاد کرد اما ملی‌پوشان با قدرت کارشان را در اینچئون آغاز کردند و به فینال رسیدند. البته باید تاکید کرد خبری از آن صلابت تیم ملی بسکتبال در سال 2013 دیده نمی‌شد اما بسکتبالیست ها به فینال رسیدند و می‌توانستند کره را هم شکست دهند که این اتفاق نیفتاد تا حسرت کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی ادامه دار شود.

*نایب قهرمانی جوانان در آسیا با سرمربی ضعیف صربستانی

نسل جوانان ایران که از سال 2010 کنار هم هستند آماده کسب مقام قهرمانی در آسیا بودند. این تیم قبل از اعزام به قطر در رقابت های قهرمانی بزرگسالان غرب آسیا شرکت کرد و همه حریفان را آزار داد و نایب قهرمان شد. اردن را با تمام ستاره‌هایش تا آستانه شکست در خانه پیش برد اما کم تجربگی اجازه نداد جوانان ایران قهرمان شوند. جوانان بسکتبالیست که در تمام رقابت هایشان عالی کار کردند با هدایت یک مربی صربستانی که هیچ سابقه قابل توجهی نداشت راهی رقابت‌های قهرمانی آسیا شد و تمام حریفانش را یکی پس از دیگری شکست داد اما در مرحله نیمه‌نهایی برابر کره به مشکل خورد تا مشخص شود میلوش صرب در حد و اندازه تیم ملی ایران نبود. با این حال تلاش زیاد جوانان باعث شد ایران فینالیست شود اما بی برنامگی مربی خارجی کار دست تیم ملی داد و چین قهرمان آسیا شد.

*لیگ ملی و لیگ حرفه‌ای

محمود مشحون قبل از رفتنش از بسکتبال برای لیگ برتر هم برنامه ریزی کرد و طبق تصمیمی که گرفته شد بسکتبال ایران در سال 93 – 94 شاهد دو لیگ بود؛ لیگ ملی و لیگ حرفه‌ای. در لیگ ملی تمام تیم ها بدون بازیکن خارجی وارد میدان شدند و هدف این بود که بازیکنان جوان، خودشان را نشان دهند. این اتفاق کم و بیش افتاد و فرصتی بود تا بازیکنان جوان خودشان را نشان دهند. در این لیگ مهرام با کسب پیروزی برابر پتروشیمی به قهرمانی رسید. بلافاصله بعد از لیگ ملی تیم ها بازیکنان خارجی خود را جذب کردند و لیگ حرفه‌ای آغاز شد. روز گذشته نیم فصل نخست لیگ حرفه‌ای با قهرمانی دانشگاه آزاد به پایان رسید و بمب نقل و انتقالات نیز اضافه شدن حامد حدادی به ترکیب مهرام بود.

*رفتن مشحون از بسکتبال بعد از 13 سال

سال 93 برای بسکتبال اتفاق‌های زیادی با خود داشت اما اصلی ترین اتفاق پایان دوران ریاست محمود مشحون بود؛ مرد کهنه کار مدیریت ورزش ایران بعد از 13 سال صندلی ریاست فدراسیون بسکتبال را ترک کرد و جایش را یک سرپرست گرفت. پایان کار مشحون در بسکتبال 21 تیر بود اما به دلیل جام جهانی و بازی های آسیایی وزارت ورزش به او فرصت داد تا کارش را ادامه دهد. بعد از این دو تورنمنت، رمضانعلی دولو سرپرست فدراسیون بسکتبال شد و جای مشحون را گرفت. نزدیک به 6 ماه از زمان رفتن مشحون می گذرد و بسکتبالی‌ها در انتظار برگزاری انتخابات و معرفی رییس جدید هستند اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. 16 نفر برای انتخابات ثبت نام کردند که خود مشحون هم یکی از آن ها است. با این حال وزارت ورزش اعلام کرد انتخابات این رشته سال آینده برگزار می‌شود. از گوشه و کنار شنیده شده احتمال دارد ثبت نام مجدد از نامزدهای بسکتبال صورت بگیرد و سپس انتخابات برگزار شود.

*حواشی لیگ و مدیریت ضعیف دولو

با رفتن مشحون اتفاق‌های زیادی در بسکتبال افتاد و حواشی مختلفی در لیگ دیده شد که فدراسیون نتوانست به خوبی آنها را مدیریت کند. اعتراض شدید به داوری، برخوردهای فیزیکی بازیکنان، درگیری‌های لفظی مربیان، انتقادهای متعدد از وضعیت قضاوت‌ها و مسابقات و در نهایت فحاشی تماشاگران از جمله حواشی بسکتبال در این چند ماه بود و دولو که به هیچ وجه با رسانه‌ها ارتباط نداشت نتوانست به خوبی وضعیت را مدیریت کند و نخستین تصمیم جدی که گرفت محرومیت گرگانی‌ها بود. او در یک ماه گذشته تغییراتی نیز در کمیته‌های مختلف داشت و افراد جدیدی را وارد بسکتبال کرد اما تیمهای ملی بزرگسالان و جوانان در حالی که مسابقات بسیار مهمی را در پیش دارند، سرگردان هستند و سرمربی ندارند.

*94؛ سال حساس برای بسکتبال

سال 93 برای بسکتبال ایران به پایان رسید اما 94 سالی بسیار حساس برای این ورزش دانشگاهی است. تیم ملی ایران برای کسب سهمیه المپیک ریو باید در چین رقابت کند و به قهرمانی آسیا برسد. در حالی بسکتبالیست‌ها سال آینده باید در این میدان بزرگ به میدان بروند که هنوز فدراسیون رییس ندارد و تیم ملی بدون سرمربی است. در کنار بزرگسالان، تیم ملی جوانان هم باید برای جام جهانی یونان آماده شود که وضعیتی مشابه بزرگسالان دارد. کسی به اهمیت سال 94 برای بسکتبال توجهی نکرد تا جایی که بالاخره حامد حدادی در گفت و گویی ابراز نگرانی کرد که با این شرایط خیلی سخت است در چین با این کشور برای تک سهمیه المپیک رقابت کرد. حامد حدادی در شرایطی از وضعیت گله کرده که تصمیم دارد بعد از جام ملت ها از تیم ملی خداحافظی کند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار