همراه اول
23. آبان 1396 - 9:17   |   کد مطلب: 23096
سیم‌های پلی استری برای راکت تنیسورهای حرفه‌ای
آمادگی بدنی، تکنیک، هوش بالا و ... از عواملی هستند که تنیسورهای حرفه‌ای در سطح قهرمانی جهان از آن برخوردار هستند، اما وقتی این شرایط بین دو ورزشکار برابر باشد، شاید مساله‌ی کوچکی مانند کیفیت راکت برتری را رقم بزند.

خانواده بزرگ ورزش: وقتی در رقابت‌های بین‌المللی و معتبر تنیس، ضربات سنگین و محکم تنیسورهای حرفه‌ای را می‌بینیم ممکن است با خود تصور کنیم که این ضربه‌ها به دلیل نوع فریم راکت آن‌ها است و اگر ما هم چنین راکتی داشتیم می‌توانستیم، چنین ضرباتی به توپ بزنیم. حقیقت این است که این تصور تا حدودی درست است و نمی‌توان منکر نقش فن‌آوری در پیشرفت ورزش تنیس شد اما اشتباه در اینجاست که نکته برتری این راکت‌ها در فریم آن‌ها نیست، بلکه در تور (رشته) آن‌ها است. فریمی که راکت قهرمانان بزرگ تنیس جهان از جمله نوواک جوکوویچ، رافائل نادال، راجر فدرر و ... بر اساس آن‌ها ساخته شده تقریبا همان فریمی است که قهرمانان 30 سال پیش تنیس جهان از آن بهره می‌بردند اما درون این فریم‌ها یک سلاح مخفی وجود دارد، یعنی توری که درون آن‌ها قرار گرفته است. این تورها بسیار پیشرفته بوده و به صورت کاملا تخصصی ساخته می‌شوند . فن‌آوری ساخت‌ آن‌ها نیز در اختیار شرکت‌های معدودی قرار دارد.

 قهرمانان تنیس هر روز برای ساعت‌های متمادی راکت‌هایشان را در دست نگه می‌دارند. بنابراین اگر کوچک‌ترین مشکلی در راکت وجود داشته باشد، آن‌ها به خوبی آن را احساس می‌کنند و این مساله روی بازی‌شان تاثیر می‌گذارد.

آندره آغاسی قهرمان سابق تنیس جهان یکی از مشتریان شرکت پروکس است. وی این در این رابطه می‌گوید: سیم خوب می‌تواند بازی برتری تنیسور در مسابقه شود، بردن یک مسابقه می‌تواند سرنوشت یک جام را تغییر دهد و قهرمانی در یک جام هم روی زندگی تنیسور تاثیر می‌گذارد.

اما این رشته‌ها از چه چیزی ساخته شده‌اند؟ بیشتر تنیسورهای حرفه‌ای از رشته‌های پلی‌استر ساخت شرکت‌ لوکسیلون یا سایر شرکت‌ها استفاده می‌کنند. این شرکت کوچک بلژیکی زمانی به شهرت رسید که یک تنیسور جوان و، در آن زمان، گمنام برزیلی به نام گوستاوو کوئرتن با استفاده از رشته‌های ساخت این شرکت قهرمان رقابت‌های تنیس آزاد فرانسه شد. پس از آن، سایر تنیسورها رفته رفته از او تبعیت کردند و امروزه در رقابت‌های معتبر تنیس جهان، تقریبا همه ورزشکاران درجه اول زن و مرد از رشته‌های ساخت شرکت لوکسیلون یا شرکت‌های مشابه استفاده می‌کنند.

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار