همراه اول
14. دى 1397 - 9:15   |   کد مطلب: 23248
اکسیر جوانی در همدان تولید می شود؟
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: استان همدان توانایی تولید 50 تا 100 کیلوگرم ژل رویال را دارد.

به گزارش همدان ورزش؛"محمد نظرپور" در همدان، با بیان اینکه گرده گل، موم، بره موم، ژل رویال و زهر، جزو فرآورده های زنبورعسل است، اظهار کرد: فرآورده های زنبور عسل علاوه بر خود عسل است که در تمام زنبورستانها از جمله استان همدان تولید می شود.

وی با بیان اینکه ژله رویال دارای اسامی دیگری چون شاه انگبین و اکسیر جوانی است، تصریح کرد: ژل رویال ماده خامه ای شکل به رنگ سفید شیری و با بو و مزه خاصی بوده که حاصل ترشحات غدد زیر حلقی در سر زنبوران کارگر پرستار جوان در سن سه تا 12 روزگی است.

نظرپور ادامه داد: ژله رویال غذای اصلی ملکه محسوب می شود به طوریکه ملکه در تمام طول عمرش از این ژل مصرف می کند و چیزی جز این ماده نمی خورد.

وی اضافه کرد: علاوه بر ملکه، زنبوران نر و کارگر در سه روز اول زندگی ژل رویال و پس از آن عسل مصرف می کنند.

وی با بیان اینکه ملکه طول عمر 6 ساله اش یکبار بیشتر جفت گیری نمی کند سپس روزانه دو هزار عدد تخم ریزی می کند، تصریح کرد: ملکه زنبورعسل از اویل فرودین ماه شروع به تخم ریزی می کند و این روند تا پایان فصل گرما ادامه دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه ژل رویال ماده غذایی بسیار ارزشمند و دارویی است که در درمان بسیاری از ناتوانی ها و امراض موثر است، افزود: ژل رویال دارای ویتامین های A3، B، E، B12، B6 و B1 است و باعث کاهش چربی خون، تنظیم هورمون ها، رشد استخوان می شود، کمک به باروری می کند و محرک رشد و اشتها آور است.

وی اضافه کرد: همچنین رفع تصلب شرایین، بهبودی روماتیسم مفصلی، درمان افسردگی، افزایش دهنده مقاومت بدن در مقابله با عفونت ها و جلوگیری از پیری زودرس از دیگر خواص درمانی ژل رویال است.

وی روش تولید ژل رویال را طبیعی و مصنوعی عنوان کرد و گفت: روش طبیعی به این صورت است که این ژل در تمام کندوها تولید و به مصرف ملکه می رسد. در روش مصنوعی نیز  اصولا مراکز پرورش ملکه اقدام به تولید و استخراج این ماده مغذی می کنند که حتما باید در یخچال و فریزر نگهداری شود.

وی با اشاره به اینکه برای تهیه یک کیلو ژل دو هزار و 500 سلول ملکه نیاز است، تصریح کرد: در صورتی که هر کندو یک سلول ملکه داشته باشد قادر به تولید دو و نیم گرم ژل خواهد بود.

وی یادآور شد: در استان همدان به مرحله ای نرسیده که بتواند به شکل صنعتی و انبوه ژل رویال تولید کند اما با توجه به کندوهای موجود در استان و وجود 6 مرکز پرورش ملکه مجوزدار پیش بینی می شود بتوان بین 50 تا 100 گرم تولید کرد.

نظرپور خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولید ژل رویال صورت می گیرد اما به مصرف ملکه می رسد و در حدی نیست که قابل عرضه در بازار باشد.

وی تاکید کرد: تولید صنعتی ژل رویال در استان جای کار دارد به طوریکه می توانیم سرمایه گذاری کنیم و به صورت صنعتی تولید داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر متقاضی تولید صنعتی ژل رویال در استان وجود ندارد، تصریح کرد: می توان از زنبوردان موجود در این راستا استفاد کرد اما باید پیش از آن بازاریابی کرده و بازارچه را پیدا کرد سپس به فکر تولید بود.

معاون بهبود تولیدات دامی استان اعلام کرد: آمادگی داریم که چنانچه زنبوردان فعلی که سابقه و تبحر دارند یا مراکز پرورش موجود، اگر بخواهند در بحث ژل رویال فعالیت صنعتی داشته باشند آمادگی داریم که حمایت کنیم و خوشبختانه این امر هزینه سنگینی هم ندارد.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

آخرین اخبار