همراه اول
10. شهريور 1397 - 21:42   |   کد مطلب: 23312
برای مثال اگر سر به سمت چپ کج شده باشد ، باید عضلات طرفی سمت راست تقویت شود، البته بتدریج اجازه حرکت نیز می دهد تا عضلات سمت راست در دامنه بیشتری تقویت شوند.

به گزارش همدان ورزش؛ تغییر شکل گردن کج با چرخش  سر شخص همراه می باشد.این اختلال  ممکن است مادرزادی ، اکتسابی ، حاد  موقت و یا مزمن باشد. شایع ترین ناهنجاری گردن کج ، نوع عضلانی مادرزادی شیرخوار است که در اثر کوتاهی عضله جناغی – چنبری – پستانی ایجاد می شود.این ضایعه معمولا" در سمت راست اتفاق می افتد و سبب کج شدن سر به این سمت و چرخش چانه به سمت مخالف می شود. علت این نوع مادرزادی ناشناخته و در اکثر افراد خود به خود بهبود می یابد.

علائم تغییر شکل گردن کج مادرزادی
وضعیت سر
سر مطابق با عمل عضله جناغی – چنبری –پستانی ، به سمت عضله درگیر خم می شود و چانه به سمت مقابل می چرخد.یعنی در گردن کج سمت چپ سر ، به سمت چپ خم می شود و چانه  و صورت به طرف راست می چرخند.شانه سمت چپ بلند می شود و تمام سر به طرف سالم جابجا می شود.عضلات کوتاه شده سخت می شوند و ممکن است تورم موضعی در مرکز این عضلات وجود داشته باشد، ولی دردی وجود ندارد .تغییر شکل با رشد فرد افزایش پیدا می کند.بنابراین ،مهم است که این عارضه هر چه سریع تر اصلاح شود.

عدم تقارن گردن
صورت سمتی که کوتاهی وجود دارد، کوچک تر می شود و گوشه چشم و لب به سمت پایین کشیده می شود.چشم در سمت درگیر ، کوچک تر از سمت سالم است و از لحاظ ظاهری نیز تغییر می کند. یعنی هم به مقدار جزئی به سمت درگیر کشیده می شود.اختلالات صورتی ممکن است در کودکان مورد توجه قرار نگیرد، ولی با رشد آن ها این اختلالات چشم گیر  تر می شوند.

تغییر شکل گردن کج به صورت اکتسابی
 چنین تغییر شکلی به این علل ایجاد می شود:
- التهاب
- ضربه
- اختلالات عصبی
- سوختگی 
- همچنین وضعیت های غلط

بچه های که در اغلب مواقع سرشان را کج نگه می دارند، با تداوم و تکرار این وضعیت غلط ، موجب انحراف سر به یک سمت می شوند. بچه ها یی هم که به علت آرایش غلط موها و ریختن مو روی یک چشم ، سرشان را کج نگه می دارند ، در دراز مدت موجب انحراف در ناحیه گردن خود خواهند شد.

عوارض گردن کج عبارتند از :
ظاهر ناخوشایند، بروز اشکالاتی در مفصل گردنی در دراز مدت  و درد بر اثر کشیده شدن برخی عضلات و کوتاهی برخی دیگر. برای تشخیص این ضایعه ، از ناحیه پشت، زوایه شوکی مهره های گردن و پشت را علامت می گذاریم و سپس آن ها را به هم وصل می کنیم. در حالت طبیعی ، یک خط عمودی تشکیل می شود. اگر ضایعه گردن کج وجود داشته باشد ، این خط در ناحیه گردن به صورت مایل خواهد آمد.

حرکات اصلاحی گردن کج
۱-حرکات کششی
۱-۱- شامل کشش عضله جناغی –چنبری –پستانی است. برای مثال اگر سر به سمت چپ کج شده باشد ، به راست نیز چرخش خواهد داشت. این به خاطر عملکرد عضله جناغی – چنبری - پستانی است. این عضله در سمت چپ ، عمل خم کردن  سر را به سمت چپ و چرخش سر را به سمت راست انجام می دهد. برای بدست آوردن انعطاف پذیری این عضله، سر را به سمت راست خم کنید و سپس به سمت چپ می چرخانیم و تمام ورزش ها و حرکات اصلاحی برای چنین عارضه ای ، باید به کار گرفته شوند.

۱-۲-کشش عضلات و بافت های نرم کوتاه شده در سمت خم .سر باید به سمت راست خم شود.
۱-۳- برای اعمال کشش بیشتر از فرد می خواهیم که با دست خود نیز فشار وارد آورد و سر را به سمت راست خم کند.

۲- حرکات تقویتی
۲-۱-حرکات تقویتی شامل تقویت عضله جناغی- چنبری – پستانی در سمت مخالف است.برای این منظور ، از فرد می خواهیم که سر را به سمت راست خم کند و در مرحله بعد، علاوه بر خم کردن به سمت راست ، سر را به سمت چپ نیز بچرخاند.

۲-۲- حرکت فوق را انجام  می دهد و در مقابل حرکت ، با دست مقاومت ایجاد می کند تا عضله بیشتر تقویت شود. برای این منظور  فرد ابتدا از انقباضات ایستا شروع می کند، یعنی دست خود را در یک طرف سر (بالای گوش) قرار می دهد و سعی می کند سر را به سمت مخالف حرکت دهد. از طرف دیگر نیز سعی می کند سر را به همان سمت حرکت دهد.

به این ترتیب ، عضلات خم کننده طرفی گردن منقبض می شوند، ولی حرکتی صورت نمی گیرد. برای مثال اگر سر به سمت چپ کج شده باشد ، باید عضلات طرفی سمت راست تقویت شود، البته بتدریج اجازه حرکت نیز می دهد تا عضلات سمت راست در دامنه بیشتری تقویت شوند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار