همراه اول
29. ارديبهشت 1394 - 9:50   |   کد مطلب: 23673
ارسال به دوستان نبود منابع درآمدی و مالی
شمشیر همدانی‌ها به دلیل بی‌پولی غلاف شد
شمشیر همدانی‌ها به دلیل بی‌پولی غلاف شد
رشته شمشیربازی در همدان با وجود قهرمانی‌هایی متعدد در سال‌های اخیر افت کرده به طوری که این هیئت نیازمند تزریق بودجه لازم برای حفظ جایگاه آن در کشور است.

 در کنار هیاهوی رشته‎‌‌های توپی به خصوص والیبال، فوتبال و بسکتبال، مسابقات رقابتی آنها در سطح قاره‌ای، جهانی و المپیکی رشته‌های ورزشی انفرادی هم دارای جذابیت و طرفداران متعددی هستند.

در کشور ما کشتی، جودو، تکواندو، کاراته، قایقرانی و تیراندازی از رشته‌هایی هستند که در سال‌های اخیر بعد از موفقیت‌ در سطح قاره کهن موفق شدند ضمن کسب عناوین متعدد در سطح جهانی در رقابت‌های المپیکی هم افتخارآفرینی کنند.

رشته شمشیربازی هم در کشور به لحاظ حضور مربیان خارجی و تجهیز ورزشکاران این رشته به وسایل مورد نیاز در چند سال اخیر جان تازه‌ای گرفته و نه تنها در سطح آسیا، بلکه در رقابت‌های جهانی نیز شمشیربازان ایرانی صاحب عنوان و رنکینگ در دنیا شدند.

استان همدان در این رشد و توسعه شمشیربازی بی‌نصیب نبوده و موفق شده حدود 22 سال فعالیت این رشته در همدان به موفقیت‌های خوبی در اسلحه‌های مختلف شمشیربازی داشته باشد.

ساخت و تجهیز یک سالن اختصاصی شمشیربازی در سطح استان اتفاقی بوده که در سال‌های اخیر به لحاظ موفقیت‌های متعدد شمشیربازان همدانی صورت گرفته که در روند رو به رشد این رشته تأثیر بسزایی داشته است.

* شمشیر به‌دستان و تحمل هزینه‌های گزاف برای فعالیت در این ورزش

رئیس هیئت شمشیربازی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: این رشته به لحاظ تأمین وسایل، لباس و اسلحه‌های ورزشکاران یکی از ورزش‌های پرهزینه و گران محسوب می‌شود.

ناصر مرادی اضافه کرد: تنها برای تهیه یک تیغه مخصوص رشته شمشیربازی باید ورزشکاران هزینه سنگینی را متحمل شوند و این موضوع باعث شده تا رغبت کمتری برای فعالیت در این رشته بین ورزشکاران شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه هر ورزشکار شمشیربازی باید حداقل سالیانه هزینه‌های زیادی برای فعالیت آماتوری در این رشته داشته باشد گفت: ژاکت، شلوار، دستکش، جوراب، کفش، محافظ زیر زانو، محافظ زیر آرنج، ماسک مخصوص شمشیربازی، که از سیم‌های حصیری و توری مانند تشکیل شده بخشی از وسایل مورد نیاز یک شمشیرباز است.

رئیس هیئت شمشیربازی همدان ادامه داد: در برخی از رشته‌ها هم صفحه لایه‌دار در زیر ژاکت شمشیربازان قرار می‌گیرد تا سینه، پهلو و کمر بازیکنان را در مقابل ضربات محافظت کند که تهیه و خرید همه این تجهیزات هزینه زیادی را در بردارد.

*حمایت خوب همدان از شمشیر به دستان و دریغ از پشتیبانی فدراسیون

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته در همه اعزام‌های مسابقات کشوری و لیگ اداره ورزش و جوانان حمایت خوبی داشته است، تصریح کرد: در دو سالی که کشور با مشکلات مالی متعدد در بخش ورزش همراه بوده اداره کل استان به معنای واقعی هیئت شمشیربازی را حمایت کرد.

مرادی تصریح کرد: این حمایت‌های استانی باعث شد در همه مسابقات قهرمانی کشور رده‌های سنی در دو بخش آقایان و بانوان حضور داشته باشیم و با وجود مشکلات مالی ورزشکاران در همه رقابت‌ها محک جدی خوردند.

وی با ابراز گلایه از فدراسیون شمشیربازی در عدم حمایت و پشتیبانی از هیئت‌های استانی گفت: در سال گذشته انتظاری که از فدراسیون داشتیم اصلاً در خور و چشمگیر نبود و در بحث مالی کمترین حمایت از مرکز شاهد بودیم.

* حضور در لیگ با اسپانسری نصف و نیمه

رئیس هیئت شمشیربازی همدان افزود: خوشبختانه به لحاظ رشد و موفقیت‌های شمشیربازان همدانی در چند سال اخیر در مسابقات لیگ حضور داریم و در سال گذشته هم با حمایت مالی شرکت صوتی و تصویری سروش به این رقابت‌ها اعزام شدیم.

وی گفت: سروش در ابتدا همه هزینه‌های تیمداری و اعزام را تقبل کرد اما در نهایت مسئولان این شرکت در حدود یک‌سوم تعهدات خود را پرداخت کرده و هیئت در حال حاضر به دنبال منابع مالی برای پرداخت بدهی‌های مسابقات لیگ است.

مرادی با بیان اینکه در بحث مسابقات لیگ 12 هفته اعزام داشتیم افزود: فقط برای هزینه‌های ایاب و ذهاب و تغذیه ورزشکاران در حدود 20 میلیون تومان پرداخته شده و حق‌الزحمه مربیان و ورزشکاران هم چندین برابر این مبلغ خواهد شد.

* سالن اختصاصی پرهزینه شمشیربازی اما بدون درآمد

وی یادآور شد: با مساعدت مسئولان ورزش استان، در چند سال اخیر در شهرک بهشتی همدان شمشیربازان همدانی صاحب یک سالن اختصاصی شدند که مشکلات تمرینی و حتی مسابقات ما را به صفر رسانده است.

رئیس هیئت شمشیربازی همدان اظهار کرد: این سالن در حد زیادی مشکلات و موانع ورزشکاران را در بحث تمرینی حل کرده اما هزینه نگهداری و حتی تعمیرات آن برای هیئت دردسرساز شده است.

وی افزود: این سالن به لحاظ اختصاصی بودن آن و همچنین جذب تعداد کمی از ورزشکاران به معنای واقعی هزینه‌های زیادی را به هیئت تحمیل می‌کند و شرایط برای واگذاری به بخش خصوصی و تأمین هزینه‌های جاری را هم نداریم.

مرادی اضافه کرد: از ابتدای امسال یک سانس صبح برای فعالیت رشته ایروبیک اختصاص داده شده تا بانوان ساکن در شهرک بهشتی در این سالن تمرین کنند.

* علاقه‌مندی بیشتر بانوان در شمشیربازی نسبت به آقایان

نایب رئیس هیئت شمشیربازی همدان که سابقه زیادی در فعالیت در این رشته استان دارد گفت: از سال 72 شمشیربازی همدان آغاز به کار کرد و در طول این 22 سال، رشد قابل توجهی را داشتیم.

گلاره زرنگار افزود: شروع فعالیت این رشته در همدان بانوان رغبت بیشتری برای فعالیت داشتند به طوری که بعد از 10 سال از آموزش بانوان شرایط حضور و ورود آقایان به شمشیربازی فراهم شد.

وی تصریح کرد: بانوان در طول فعالیت هیئت در همدان موفقیت‌های زیادی کسب کردند به طوری که در دو سال متوالی با حمایت شهرداری همدان تیم بانوان استان در لیگ برتر درخشش خوبی داشتند.

*حضور دو مربی خارجی نقطه عطف شمشیربازی همدان

نایب رئیس هیئت شمشیربازی همدان با بیان اینکه دو مربی خارجی که در طول این سال‌ها به همدان آمدند تأثیر بسزایی در رشد این رشته داشتند، ادامه داد: آناتولی پطروسیان نخستین مربی ارمنی بود که در سه مقطع 6 ماهه به همدان آمد و وظیفه آموزش شمشیربازان همدانی را برعهده داشت.

وی یادآور شد: آرمن ناواساردیان دیگر مربی ارمنی بود که یک سال در همدان حضور داشت و باعث شد ورزشکاران همدانی درخشش در دو رشته فلوره و اپه داشته باشند.

زرنگار در ادامه یکی از دلایل عدم موفقیت ورزشکاران همدانی در رشته سابر را نبود مربی تخصصی عنوان کرد و گفت: شمشیربازان همدانی در اسلحه سابر در مقایسه در دو اسلحه دیگر عقب هستند که با جذب مربی این نقیصه هم برطرف می‎‌شود.

* استعدادیابی در شمشیربازی استان با همکاری آموزش و پرورش

وی با اشاره به اینکه گرانی تجهیزات یکی از دلایل کم‌رغبتی ورزشکاران به این رشته شده است، افزود: برای جذب بیشتر ورزشکار به این رشته همکاری خوبی را با آموزش و پرورش آغاز کردیم.

نایب رئیس هیئت شمشیربازی همدان خاطرنشان کرد: از ابتدای سال هماهنگی خوبی با معاونت ورزش آموزش و پرورش استان داشتیم که در تعطیلات تابستان امسال مدارس شمشیربازی برای سنین پایه برگزار شود.

وی گفت: در حال حاضر کمتر از 50 نفر در این رشته به صورت حرفه‌ای فعالیت دارند که در صورت تزریق بودجه، جذب اسپانسر و تجهیزات لازم شرایط جذب بیشتر علاقه‌مندان به این رشته بیشتر از قبل خواهد بود.

با این توضیحات به راحتی می‌توان دریافت در صورت رفع مشکلات مالی و توجه بیشتر مسئولان به رشته‌های انفرادی موازی با رشته‌های توپی شاهد موفقیت‌های این رشته‌ها در سطح آسیا و جهان باشیم.

همدانی‌ها در رشته‌های مختلف دارای استعدادهایی زیادی هستند و کسب عناوین مختلف جهانی و حتی المپیکی مؤید این موضوع است که امیدواریم با توجه بیشتر به رشته‌های پرمدال اخبار خوشی از درخشش ورزشکاران این خطه به گوش برسد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار