همراه اول
31. ارديبهشت 1394 - 9:01   |   کد مطلب: 23691
علاقه همداني‌ها به كوهنوردي وصف‌نشدني است
يكي از كوهنوردان باسابقه همدان گفت: علاقه همداني‌ها به كوهنوردي وصف‌نشدني است.

"عباس چشمه‌قصاباني" در گفت و گو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)_منطقه همدان، افزود: آخرين آمار هيات كوهنوردي كه متعلق به اسفند ماه سال گذشته است حاكي از اين بوده كه در شهر همدان هزار و 400 بيمه شده ورزشي و در استان نزديك به سه هزار بيمه شده ورزشي در كوهنوردي فعاليت مي‌كنند، اگرچه فعاليت سازمان‌يافته در اين ورزش با ساير رشته‌ها متفاوت است و مردم بصورت تفريحي و برحسب علاقه هميشگي در اين رشته فعاليت داشته‌اند.  

وي با بيان اينكه در شهرستان‌هاي ملاير، اسدآباد، بهار، همدان، تويسركان و نهاوند دفتر هيات كوهنوردي فعال است، تاكيد كرد: خوشبختانه كوهنوردي در بيشتر مناطق استان فعال است و حتي در شهرهايي چون رزن و قروه در جزين هم كه دفاتر هيات فعال نيست، مردم و كوهنوردان بصورت خودجوش كوهنوردي را نهادينه كرده و با علاقه وافري به اين ورزش مي‌پردازند.

چشمه‌قصاباني با بيان اينكه فعاليت‌هاي هيات در دو بخش كوهنوردي و سنگنوردي شامل مي‌شود، خاطرنشان كرد: مديريت و كنترل پناهگاه‌ها، فعاليت در بحث امداد و نجات با همكاري جمعيت هلال احمر، تلاش در حفظ محيط‌زيست، برگزاري كلاس‌هاي آموزشي و برگزاري مسابقات و صعودهاي ورزشي از جمله اهداف هيات در رشته ورزشي كوهنوردي است.

سخنگوي هيات كوهنوردي و صعودهاي ورزشي استان با اشاره به پيشرفت خوب بانوان استان در سنگنوردي تاكيد كرد: همدان در قسمت سنگنوردي بانوان يكي از قطب‌هاي اصلي كشور به شمار مي‌رود. در همين مسابقات قهرماني كشور كه هفته گذشته به ميزباني سالن فرهاد همدان برگزار شد بانوان استان موفق به كسب يك عنوان قهرماني و يك عنوان سومي شدند.

وي در ادامه با اشاره به مشكلات موجود در كوهنوردي تصريح كرد: در كوهنوردي مسائل مالي خيلي دخيل نيست و وقتي اين رشته را چه در ايران و چه در سطح بين‌الملل زير ذره‌بين قرار مي‌دهيم به خوبي پيداست كه كوهنوردان به حمايت‌هاي دولتي اتكا نكرده و با تمايل شخصي اقدام به صعود كرده‌اند.

كوهنورد باسابقه استان با بيان اينكه بيش از 30 مربي داراي مدرك در همدان فعاليت مي‌كنند، ادامه داد: كوهنوردان براي صعودهاي خارجي يا به بودجه‌هاي دولتي نياز دارند يا به جذب اسپانسر. بودجه‌هاي دولتي مثل فوتبال به چنين رشته‌هايي اختصاص نمي‌يابد و اسپانسر هم خيلي راضي به ورود به اين ماجرا نيست، برهمين اساس كوهنوردان در بسياري از مواقع با هزينه شخصي اقدام به صعود كرده و چون هزينه كوهنوردي حرفه‌اي بسيار سنگين است اين صعودها كج‌دار و مريض صورت مي‌گيرد!

چشمه‌قصاباني با اشاره به اينكه عدم گذراندن دوره‌هاي آموزشي يكي از اصلي‌ترين مشكلات اين رشته ورزشي است، اعلام كرد: كوهنوردي مجموعه‌اي از علوم مختلف است. مسيريابي، جهت‌يابي، پزشكي كوهستان، اصول تغذيه، اصول قدم‌برداري و حمايت از خود و ديگران از جمله نكاتي است كه كوهنوردان درخصوص آنها بايد نكات لازم را فرا گيرند.

به گفته سخنگوي هيات كوهنوردي و صعودهاي ورزشي استان در طول سال با درخواست داوطلبان و درصورت به حد نصاب رسيدن، دوره‌هاي مختلف آموزشي از جمله نقشه‌خواني، بهمن‌شناسي، پزشكي و ... برگزار مي‌شود.

چشمه‌قصاباني در ادامه با اشاره به حضور پرتعداد مردم همدان براي كوهپيمايي، اظهار كرد: نزديكي بيش از حد مناطق كوهستاني به شهر يك پوئن مثبت به شمار مي‌رود. البته اين امتياز بزرگ يك تهديد نيز محسوب مي‌شود چراكه حضور پرشمار مردم در مناطق كوهستاني آلودگي زيادي را به دنبال دارد. از خانواده‌ها تقاضا داريم در روزهاي تعطيل مواد پلاستيكي را در مناطق كوهستاني رها نكنند.

وي با بيان اينكه همدان يكي از استان‌هاي پر رفت و آمد در كوهستان‌‎ها محسوب مي‌شود، افزود: در برخي روزهاي تعطيل شاهد حضور 10 هزار نفري مردم در كوه هستيم و اين حضور پرتعداد متشكل از افراد حرفه‌اي و آماتور است. هيات در زمينه حفظ محيط زيست تلاش‌هاي زيادي انجام داده اما مردم بايد در اين راه تلاش كنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار