همراه اول
2. مهر 1398 - 8:40   |   کد مطلب: 24311
افزايش مسموميت‌های فصلی با شروع مسافرت‌های تابستانی
يک کارشناس بيمارى‌های قابل انتقال از آب و غذا مرکز بهداشت همدان گفت: با شروع مسافرت‌های تابستانی و گرم شدن هوا شيوع مسموميت‌های غذايی افزايش مى‌يابد.

مسعود شجاعيان" در گفت‌وگو با خبرنگارایسنا اظهار کرد: مسموميت غذايی زمانی ايجاد می‌شود که غذای آلوده به باکتری وارد بدن انسان شود، اين آلودگی می‌تواند از طريق باکتری‌ها يا موادشيميايی مانند حشره‌کشها و يا يک سم وارد بدن انسان شود.

وی افزود: برخی باکتری‌ها هستند که در فصل تابستان رشد می‌کنند و مسافرت‌های تابستانی نيز موجب تشديد اين گونه مسموميت‌ها می‌شود.

شجاعيان تصريح کرد: اسهال، استفراغ، بی‌حالی و در برخی موارد تب و از دست دادن مايعات بدن از نشانه‌های ابتلا به مسموميت‌های غذايى است.

وی با بیان اینکه مسموميت‌ها از دو راه مستقيم و غيرمستقيم وارد بدن انسان می‌شود، خاطرنشان کرد: تماس دست آلوده با دهان از راه‌های مستقيم مسموميت‌های غذايی بوده و استفاده از آب چاه‌ها، غذاهای آلوده رستوران‌های بين راهی و شيرآلوده که با آن بستنی تهيه می‌کنند از راه‌های مسموميت غذايی غيرمستقيم است.

اين کارشناس بهداشت یادآور شد: خانم‌هاى باردار و گروه سنی کودکان بيش از ديگران در معرض ابتلا به مسموميت‌ها قرار دارند و اين امر موجب عدم تعادل متابوليسم بدن و بى‌قراری در کودکان می‌شود.

وی تاکید کرد: در حين سفر کودکان و نوزادان از شير مادر استفاده کرده و سعی کنند کمتر از بطری و شيشه برای خوردن شير استفاده کنند.

شجاعيان توصيه کرد: برای پيشگيری از مسموميت‌های آب و غذايی بهتر است از آب آشاميدنی سالم و بهداشتی به منظور پخت و پز و شست‌وشو استفاده کرد.

وی افزود: شستن دست‌ها پس از اجابت مزاج ضروريست، شير را قبل از مصرف بجوشانید و سريعا سرد کنید همچنین عدم استفاده از آب هويج در مغازه در صورت عدم اطمينان از بهداشتی بودن آن و دور نگهداشتن مواد غذايی از حشرات از اقداماتی است که برای پيشگيری از مسموميت‌ها توصيه می‌شود.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار