همراه اول
5. مرداد 1394 - 11:33   |   کد مطلب: 24312
معاون بهره‌برداری آب و فاضلاب همدان خبر داد:
تامین60 درصد آب شرب همدان از سد اکباتان
تامین60 درصد آب شرب همدان از سد اکباتان
چهارمین نسشت محیط زیست و گردشگری همراه با طبیعت با موضوع" آب شرب و چاش های پیرامون "در استان بر گزار شد..

به گزارش همدان ورزش؛حمیدرضا نیکداددر چهارمین نشست تخصصی محیط‌ زیست و گردشگری با عنوان همراهی با طبیعت با موضوع «آب شرب و چالش‌های پیرامون»، اظهار کرد: استان همدان به همراه 10 استان دیگر کشور جزو مناطق نیمه خشک ایران است.

وی با بیان اینکه میانگین بارندگی در جهان 860 میلی‌لیتر است در حالی که در ایران به 240 میلی‌متر می‌رسد، افزود: 51 درصد بارش در کمتر از 24 درصد مساحت کشور رخ می‌دهد.

معاون بهره‌برداری آب و فاضلاب استان همدان ادامه داد: توزیع زمانی بارندگی هم مناسب نیست و در فصل زراعی انجام نمی‌شود بنابراین برای کشاورزی در استان باید از منابع زیرزمینی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه برای آبرسانی به شهر همدان از دو منبع بزرگ استفاده می‌شود، آن را شامل آب سطحی سد اکباتان و منابع آب زیرزمینی دانست.

نیکداد با تأکید بر اینکه میزان آبرسانی از هر منبع در برهه‌های زمانی مختلف متفاوت است، ادامه داد: در برخی مواقع 100 درصد آب مورد نیاز استان از منابع زیرزمینی تأمین می‎شود.

وی گفت: در حال حاضر نیز 60 درصد آب شرب مورد همدان از سد اکباتان و 40 درصد از طریق منابع زیرزمینی تهیه می‌شود.

معاون شرکت آبفای همدان با اشاره به اینکه دبی چاه‌های ما 16 درصد افت کرده و همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: میزان آب سد اکباتان 20 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

وی با تأکید بر اینکه اقدامات تأمین آب برای شهروندان شامل ایجاد منابع جدید و مدیریت مصرف است، گفت: در حال حاضر کشف منابع جدید هزینه زیادی داشته و در شرایط فعلی دشوار است.

نیکداد با بیان اینکه سیستم هوشمند بر شبکه آبرسانی همدان نصب شده، اظهار کرد: در برهه‌های زمانی مختلف فشار آب با توجه به میزان مصرف افراد کم یا زیاد می‌شود.  

وی با بیان اینکه قطعی آب نداریم، افزود: به دلیل کاهش فشار آب برای جلوگیری از هدررفت آن، ممکن است طبقات سوم به بالا در آپارتمان‌ها با قطعی آب مواجه شوند.

این مسئول با بیان اینکه برای رفع مشکل در ساختمان‌های جدید سیستم پمپاژ آب نصب می‌شود، گفت: کاهش فشار آب از ساعت 23 تا 4 بامداد خواهد بود.

وی با بیان اینکه نصب پمپ‌ها بر روی کنتورهای آب به صورت غیر‌استاندارد اجحاف به حقوق سایر واحدهای یک مجتمع مسکونی است، تصریح کرد: با توجه به فشار کم آب در این ساعات نصب پمپ باعث می‌شود تمام آب موجود به یک واحد رسیده و حق دیگران ضایع شود.

نیکداد میزان هدررفت آب در شبکه همدان را 24.9 درصد خواند و ادامه داد: میزان نرم هدررفت آب در کشور 26 درصد است که همدان وضعیت بهتری دارد.

وی با اشاره به اینکه جمع‌آوری فاضلاب همدان از گذشته در همدان وجود داشته، خاطرنشان کرد: در شبکه سنتی جمع‌آوری فاضلاب همدان به رودخانه‌ها منتهی می‌شد که با انجام اقدامات لازم تاکنون 52 درصد شهر همدان به شبکه فاضلاب مدرن مجهز شدند.

وی رستوران‌ها، تله‌کابین، پیست اسکی و اردوگاه کیوارستان را از جمله مناطقی دانست که در آلوده کردن رودخانه عباس‌آباد موثر هستند.

مدیر موسسه مردم نهاد حیات سبز سرزمین من یکی از سمن های فعال استان در زمینه محیط زیست گفت:خوشبختانه در ساختار دولتی و مردم توانستیم تغییراتی ایجاد کنیم و موج هایی را در جامعه در جهت حفظ محیط زیست بوجود آوریم.

محمد سوزنچی با اشاره به برگزاری روز بدون پلاستیک در همدان افزود: خوشبختانه یکی از فروشگاههای بزرگ همدان از پلاستیک های تجزیه پذیر برای مشتریان خود استفاده می کنند و بقیه فروشگاهها در سطح شهر در صدد هستند این کار را انجام دهند . 

وی ادمه داد: این نشست با موضوع چالش آب برگزار می شود به دلیل اینکه در مرداد ماه و در گرمترین ماه سال قرار داریم . 

سوزنچی با اشاره با اینکه 92% از مشکلات مصرف آب در بخش کشاورزی است بیان داشت: متاسفانه آلودگی آب گنجنامه به مشکل حادی برای همدان تبدیل می شود و آب کثیفی وارد شهر می شود . 

انتهای پیام/ 

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار