همراه اول
28. مرداد 1394 - 13:42   |   کد مطلب: 24794
 قله 7100 متری موستاق آتا هم حریف ایثاربانوی ایرانی نشد / بازتاب ایثار بزرگ کوهنوردی همدانی در رسانه های جهان
لیلا ولی پور کوهنورد 31 ساله همدانی تاکنون قلل داخلی چون دماوند، الم کوه، زردکوه، اشتران کوه، خط الراس دوبرار، دنا و همچنین قلل خارجی چون آرارات ترکیه، آراگاتس ارمنستان، موستاق آتا در چین، مراپیک نپال را در سمت مربی و کوهنورد فتح کرده است.

به گزارش همدان ورزش؛ وی موفق شد در اواسط هفته گذشته نیز به قله موستاق آتا چین صعود کند و پرچم کشور عزیزمان را در ارتفاع 7100 متری این قله به اهتزاز درآورد.

لیلا ولی پور در خصوص صعود به این قله مرتفع و در گفتگو با خبرنگار همدان ورزش، اظهارداشت: قله موستاق آتا يك كوه منفرد مي باشد كه از انتهاي غربي بيايان تاكلاماكان در استان سينك يانگ در كشور چين سر بر مي آورد. در مركز سلسله جبال بزرگ آسيا قرار گرفته است كه از جنوب به قراقروم، از غرب به پامير و از شمال به كانلان و تيان شان ارتباط دارد. 

وی ادامه داد: اين قله داراي دامنه هاي ملايمي با شيب 25 تا 30 درجه مي باشد. مستاق آتا شايد از لحاظ تكنيكي كوهي آسان باشد، اما يك صعود هيماليايي تمام عيار بر روي قله اصلي 7000 متري مي باشد و شما مي بايست توانايي حمل بار و بر پايي كمپ در ارتفاع بالا بر روي كوه را داشته باشيد. اين کوه با ارتفاع 7546 متر شايد مرتفع ترين کوه قابل اسکی در جهان باشد.

این کوهنورد  همدانی تصریح کرد: در برنامه صعود موستاق آتا ما از ايران به شهر ارومچی يکي از شهرهاي غربي جمهوري خلق چين سفر کردیم و از آنجا با یک گروه هفت نفری ایرانی صععود خود را به این قله آغاز کردم.
ولی پور افزود: شرایط جوی و آب و هوایی بسیار نامساعد بود و سرمای هوا باعث دو کوهنورد آلمانی و یک کوهنورد چینی در اواسط صعود جان خود را از دست بدهند و این باعث شد رعب و وحشت عجیبی در بین سایر گروه ها بوجود آید.

وی تصریح کرد: با تمام شرایط سختی که برای ما بوجود آمده بود در ارتفاع 7100 متری این قله بودیم که متاسفانه یکی از کوهنوردان آلمانی دچار مصدومیت شدیدی شد و تنها گروهی که تصمیم به نجات این فرد گرفت گروه ایران بود که به دلیل نجات این کوهنورد از ادامه صعود به قله منصرف شدیم.و به نظر این بهترین تصمیمی بود که می توانستیم در آن شرایط بگیریم . 

این قهرمان همدانی اظهارداشت: بسیار برای یک کوهنورد سخت است که هزینه بسیار زیادی را متقبل شود و تا ارتفاع 7100 متری یک قله پیش برود اما نتواند به قله صعود کند اما من به شخصه به دلیل آنکه تصمیم به نجات آن کوهنورد آلمانی خوشحال هستم.

ولی پور گفت: پس از این اتفاق فدراسیون کوهنوردی آلمان و چین از گروه ما تشکر و قدرانی نمودند و در مراسمی با توجه به صعود به ارتفاع 7100 متری مدال نقره آسیا به ما اهدا شد و چون من تنها کوهنورد زن گروه بودم از سوی فدراسیون چین حکم صعود به قله موستاق آتا چین به من داده شد.

وی ادامه داد: حرکت گروه کوهنوردی و ایثار کوهنوردان ایرانی بازتاب بسیار گسترده ای در سطح کوهنوردی جهان داشته است و بسیاری حرکت ما را از صعود به قله با ارزش تر دانسته اند. 

ولی پور بیان داشت: از سرمایه گذار خوش فکر استان علیمراد رستمی کیا و مشوقان خود عزت برق لشگری ، محمود چوب ریزان ، جلال چشمه قصابانی ، حمید اولنج تشکر و قدردانی میکنم . 

این کوهنورد همدانی با بیان اینکه قصد دارد امسال به عنوان نخستین زن مسلمان در صعود به قلل بالای هشت هزار متر شرکت کند، خاطرنشان کرد: با توجه به صعود به قلل مرتفع دنیا از من به عنوان نخستین زن مسلمان جهان دعوت شده تا در صعود به قلل بالای هزار متر جهان حضور داشته باشم اما این صعود بالای 45 میلیون تومان هزینه نیاز دارد که از عهده من خارج است.

وی افزود: در بهترین شرایط بدنی به سر می برم و حیف است به دلیل نبود منابع مالی نتوانم به صعود اعزام شوم و امیدوارم بخش خصوص و خیرین ورزشی از من حمایت کنم تا بتوانم افتخار بزرگی را برای کشور و استان بدست آورم.

انتهای پیام/ 

تصاویر تکمیلی: 
 قله 7100 متری موستاق آتا هم حریف ایثاربانوی ایرانی نشد / بازتاب ایثار بزرگ کوهنوردی همدانی در رسانه های جهان

دیدگاه شما

آخرین اخبار