همراه اول
25. بهمن 1396 - 7:59   |   کد مطلب: 24876
چرا همیشه سردم است؟
احساس سرما وقتی کولر روشن است چیزی متفاوت است. اما اگر دائما در حال لرزیدن هستید، و یا دست ها و پاهایتان مانند یک تکه یخ هستند در حالیکه اطرافیان از دمای بالای هوا شکایت می کنند، دیگر زمان آن رسیده که به دنبال دلیل بگردید.

به گزارش همدان ورزش؛ اهالی فیلیپس، مشاور پزشکی و نویسنده می گوید: برای خانم ها احساس سرما کردن چیزیست شایع، تا حدی نتیجه ی فیزیولوژی و حساسیت بیشتر به شرایط است که می تواند باعث سرما شود. در ادامه لیستی از عواملی که باعث می شود چنین احساسی کنید را به شما معرفی می کنیم.

خیلی لاغر هستید

 

کمبود وزن – یعنی BMI حدود 18.5 یا پایین تر – می تواند به چند دلیل باعث شود احساس سرما کنید. اول اینکه، وقتی کمبود وزن دارید، فاقد سطح کافی از چربی بدن هستید تا شما را در برابر سرما محافظت کند. مورد دیگر این است که با داشتن چنین وزنی حتما مقدار غذایی که می خورید بسیار کم است و وضعیت تغذیه جالبی ندارید.
درست غذا نخوردن و جا انداختن وعده ها ترمز سوخت و ساز بدن را می کشد، بنابراین به اندازه کافی حرارت بدن تولید نمی کنید. سعی کنید با استفاده از غذاهای کاملی که حاوی مقدار زیادی پروتئین چربی سالم، و کربوهیدرات پیچیده هستند مقداری به وزن خود اضافه کنید.

تیروئیدتان تنظیم نیست

 

برای عدم تحمل سرما می توانید غده پروانه ای شکل داخل گلوی خود را مقصر بدانید. دائما احساس سرما داشتن می تواند نشان از کم کاری تیروئید باشد، و به این معناست که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند. بدون داشتن اندازه کافی از این هورمون، سوخت و سازتان کند می شود، و موتور بدنتان دیگر نمی تواند به اندازه کافی گرما تولید کند.
دیگر نشانه های کم کاری تیروئید نازک شدن مو، خشکی پوست و احساس خستگی است. تقریبا 4.5 درصد از آمریکایی ها این مشکل را دارند، و این تعداد بین خانم هایی که به تازگی باردار شده اند و یا بیش از 60 سال سن دارند بیشتر است.
اگر شک کرده اید که مشکل تیروئید دارید، باید توسط پزشک ویزیت شوید و از شما آزمایش خون گرفته شود تا بتوان 100 درصد تشخیص داد. سپس می توانید با تجویز دارو توسط دکتر تیروئید را به حالت تعادل بازگردانید.

کمبود آهن دارید

 

کمبود اهن یکی از دلایل بسیار شایع برای احساس سرمای مزمن است. به این دلیل: آهن یک ماده معدنی کلیدی است که به سلول های قرمر خونی کمک می کند اکسیژن را در بدن به حرکت دربیاورند، تا گرما و دیگر مواد مغذی به تمام سلول های سیستم بدن برسد.
بدون داشتن آهن کافی سلول های قرمز خونی نمی توانند درست وظیفه ی خود را انجام دهند بنابراین شما می لرزید. کمبود آهن همچنین باعث سست شدن تیروئید می شود و از این رو بسیار حیاتی است. سستی تیروئید منجر به کم کاری تیروئید می شود، که این مورد نیز منجر به احساس سرما می شود.
مکمل های آهن می توانند کمک کنند، اما بهترین راه برای تقویت آهن دریافتی این است که آن را از طریق غذای سالم بدست بیاورید. گوشت، تخم مرغ، گیاهانی که برگ سبز دارند مانند اسفناج، و غذاهای دریایی گزینه هایی هستند که می توانید از آنها استفاده کنید.

گردش خون ضعیفی دارید

 

اگر دست و پاهایتان همیشه مانند یخ است اما باقی بدنتان مشکلی ندارد، ممکن است ایراد از گردش خون باشد که درست به این اندام ها خون رسانی نمی کند. بیماری های قلبی عروقی می تواند یکی از دلایل باشد، این یعنی قلبتان به خوبی خون را پمپاژ نمی کند، و یا انسداد شریان ها از رسیدن خون به انگشت های پا و دست جلوگیری می کند. سیگار کشیدن نیز می تواند یکی دیگر از دلایل مشکل در گردش خون باشد، چون سیگار کشیدن رگ های خونی را تنگ می کند.
امکان دیگر شرایطی است که به آن بیماری رینود می گویند، که رگ های خونی در دست ها و پاها به صورت موقت تنگ می شوند و احساس سرما می کنید. بیماری رینود با دارو درمان می شود اما برای تشخیصش ابتدا باید به پزشک مراجعه کنید.

به اندازه کافی نمی خوابید

 

محرومیت از خواب می تواند تاثیر ویران کننده روی سیستم عصبی بدن داشته باشد. درست مشخص نیست که چرا این اتفاق می افتد، تحقیقات نشان داده این مشکل در پاسخ به استرس ایجاد شده از درست نخوابیدن ایجاد می شود، یک کاهش فعالیت در هیپوتالاموس جایی که کنترل پنل مغز است و دمای بدن در آنجا تنظیم می شود به وجود می آید.
در اینجا شاید سوخت و ساز نیز مقصر باشد. اگر هنوز بعد از یک شب خواب بی کیفیت احساس خستگی کنید سرعت سوخت و ساز نیز کمتر می شود، بنابراین گرمای کمتری تولید می شود و جریان خون نیز کند می شود.

بدنتان کم آب شده

 

بیش از 60 درصد بدن یک فرد بالغ را آب تشکیل داده، و آب به تنظیم دمای بدن کمک می کند. وقتی بدن به اندازه کافی آب داشته باشد، این آب گرما را در خود حبس می کند و به آرامی آزاد می کند که در نهایت منجر به متعادل ماندن دمای بدن می شود. با آب کمتر بدن به حرارت شدید بیشتر حساس می شود.
بدن از راه دیگری نیز گرمتان می کند، به قدرت سوخت و ساز کمک می کند، سیستم سوخت و ساز تنبل نمی تواند به خوبی گرمای بدن را تامین کند. سعی کنید روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشید، همچنین سعی کنید قبل و بعد از ورزش زیاد آب بنوشید.

به اندازه کافی ویتامین B12 جذب نمی کنید

 

ماده مغذی که فقط در محصولات حیوانی پیدا می شود نقش بزرگی در جلوگیری از احساس سرما ایفا می کند. بدن برای تولید سلول های قرمز خونی به ویتامین B12 نیاز دارد، که بتواند اکسیژن را به سیستم بدن حمل کند. نداشتن کافی B12 منجر به کم خونی، یا کاهش تعداد سلول قرمز خونی می شود، و نتیجه اش هم احساس سرمای مزمن است.
کمبود ویتامین B12 می تواند به دلیل برنامه غذایی ضعیف اتفاق بیوفتد، پس تلاش کنید بیشتر گوشت کم چرب، ماهی و لبنیات مصرف کنید. اما گاهی مشکل جذب ضعیف است، اگر به اندازه کافی از این غذاها مصرف می کنید ولی همچنان لرز دارید به پزشک خود مراجعه کنید تا از شما آزمایش B12 بگیرد.

خانم هستید

 

برای تنظیم دمای ساختمان همیشه با همسر خود و یا دیگر آقایان مشکل دارید؟ جنسیت در احساس سرما تاثیر گذار است. اساسا، خانم ها در گرما از آقایان صرفه جو تر هستند. برای انجام این کار، بدن زنان برنامه ریزی شده تا جریان خون را بیشتر روی اندام های حیاتی مانند مغز و قلب حفظ کند. این یعنی جریان خون به دیگر اندام ها مانند دست و پاها کمتر انجام می شود، به همین دلیل این قسمت های بدن معمولا سرد هستند.

دیابت دارید

 

دیابتی که کنترل و چک نشود، می تواند منجر به ایجاد شرایطی شود که به آن نفروپاتی محیطی می گویند. حمله ثابتی به اعصاب که باعث حساسیت دست و پاها می شود. اگر این مشکل گسترش پیدا کند در دست و پای خود بی حسی و گاهی درد را تجربه خواهید کرد، و از آنجایی که این عصب ها مسئول گزارش وضعیت تنظیم دما به مغز نیز هستند دست و پاها احساس سرما نیز می کنند.
نفروپاتی دیابتی به مرور گسترش می یابد، پس ممکن است متوجه نشوید که این مشکل را دارید، اما اگر دیابت دارید و یا نشانه های این بیماری را دارید، سعی کنید مرتب با پزشک در ارتباط باشید.

باید حجم عضلانی خود را افزایش دهید

 

عضله با تولید گرما دمای بدن را ثابت می کند، پس نداشتن حجم عضلانی به اندازه کافی می تواند باعث شود احساس سرما کنید. افزایش بافت عضلانی سیستم سوخت و ساز را نیز فعال تر می کند، که این خود باعث تنظیم دما خواهد شد. برای اینکه همیشه یک پتو روی شانه های لرزان خود نکشید بهتر است که تمرینات قدرتی را وارد برنامه ورزشی خود کنید تا مقداری عضله بسازید.
کاری از گروه ترجمه به اندام ( دکتر کرمانی )

دیدگاه شما

آخرین اخبار