همراه اول
19. آذر 1396 - 8:35   |   کد مطلب: 25114
بهترین ورزش‌ برای بچه‌ها
ورزش مناسب در دوران کودکی فقط باید سرگرم کننده و تفریحی باشد تا بچه ها را به ورزش علاقه مند کند. بنابراین پدر و مادری که می خواهند فرزندشان را برای رده های قهرمانی و باشگاهی آماده کنند، این کار را باید در سنین بالاتر انجام دهند و در سنین زیر هشت سال، ورزش فقط باید با هدف حفظ آمادگی جسمانی و افزایش فعالیت بدنی انجام شود.

به گزارش همدان ورزش به نقل از تبیان: تابستان که از راه می‌رسد، برنامه‌های تابستانی بچه‌ها هم شروع می‌شود؛ از بازی و ورزش گرفته تا کلاس‌های درسی و تقویتی. شاید سال‌ها پیش که خبری از این کلاس‌های جورواجور نبود، بچه‌ها هم خودشان بهتر بلد بودند سه ماه تابستان را بگذرانند و سرگرم شوند، ولی حالا انگار وضع فرق کرده است.

 

حالا پدر و مادرها نگران بچه‌ها هستند و می‌خواهند برای آنها طوری برنامه‌ریزی کنند که تابستان‌شان به بهترین شکل ممکن سپری شود.

 

در این میان، کلاس های ورزشی و فعالیت های فیزیکی هم در تابستان حسابی طرفدار پیدا می کند و بچه های زیادی راهی باشگاه ها و مجموعه های ورزشی می شوند. انگار تعطیل شدن درس و مدرسه جای ورزش و فعالیت های بدنی را برای بچه ها باز می کند.

 

تابستان بهترین فرصت برای ورزش

مسلما بچه ها در طول سال تحصیلی و هنگامی که درگیر درس و مدرسه هستند، فرصت کافی برای ورزش کردن ندارند یا این که در آن ماه های شلوغ، همراه با برنامه های درسی شان اصلا به این موضوع فکر نمی کنند. برای همین هم با فرارسیدن تابستان، خیلی از پدر و مادرها به فکر ورزش می افتند تا از این راه فعالیت کودکان را افزایش دهند.

 

عده ای راهی باشگاه ها و مجموعه های ورزشی می شوند و بعضی ها هم به همان فعالیت های ساده و معمولی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری یا بازی های کودکانه بسنده می کنند. با این حال، نباید فراموش کنیم ورزش کردن برای همه افراد، ضروری و البته مفید است.

افزایش فعالیت بدنی همیشه به معنای ثبت نام در باشگاه های ورزشی نیست، گرچه شرکت در این مجموعه ها هم یکی از راه های خوب ورزش کردن به حساب می آید

 

دکتر امیرحسین عابدی یکتا، متخصص پزشکی ورزشی ضمن تاکید بر این که ورزش کردن در هر سنی برای انسان مفید است، چنین توضیح می دهد:

نباید فراموش کنیم ورزش کردن فعالیتی مفید است و به همین دلیل توصیه می شود افراد به هر شیوه ای که می توانند فعالیت فیزیکی شان را افزایش دهند.

 

ورزش کردن در دوران کودکی نیز اهمیت ویژه ای دارد و به گفته این متخصص پزشکی ورزشی، یکی از بهترین راهکارهایی است که به وسیله آن می توان فعالیت جسمی را در جامعه افزایش داد.

 

هنگامی که بچه ها مشغول آموزش و یادگیری هستند، بهترین فرصت است که این فرهنگ را در جامعه ایجاد کنیم تا بچه ها بیشتر به دنبال ورزش و فعالیت فیزیکی باشند.

 

 

ورزش فقط در باشگاه ها؟!

وقتی حرف ورزش و افزایش فعالیت فیزیکی می شود، بیشتر افراد فکر می کنند حتما باید در باشگاه ها و مجموعه های ورزشی ثبت نام کنند تا به این هدف برسند. در صورتی که دکتر عابدی یکتا می گوید:

افزایش فعالیت بدنی همیشه به معنای ثبت نام در باشگاه های ورزشی نیست، گرچه شرکت در این مجموعه ها هم یکی از راه های خوب ورزش کردن به حساب می آید.

 

وی با اشاره به مزایای ثبت نام در باشگاه ها، یادآور می شود:

با ثبت نام در مجموعه های ورزشی، بچه ها معمولاً با کودکان دیگری هم آشنا می شوند و دوستان تازه ای پیدا می کنند. بنابراین علاوه بر ورزش کردن، بچه ها می توانند دوستی و تعامل با دیگران را نیز بیاموزند. از طرف دیگر، این دوستی ها موجب خواهد شد بچه ها به بهانه دیدن دوستان شان ورزش را ادامه دهند و آن را نیمه کاره رها نکنند.

کودک همچنان به ورزش مانند یک بازی سرگرم کننده نگاه می کند. پس اگر ورزش برای او سخت باشد یا تفریحی نباشد، ممکن است کودک خیلی راحت آن را ادامه ندهد و از ورزش دلزده شود

 

این متخصص پزشکی ورزشی با تاکید بر این که ثبت نام در باشگاه ها تنها راه ورزش کردن و افزایش فعالیت فیزیکی نیست، ادامه می دهد:

به راحتی می توانید با بازی ها و تفریحات خانوادگی نیز تحرک و تمرینات بدنی بچه ها را افزایش دهید. فقط کافی است کمی بیشتر برای آنها وقت بگذارید و با آنها مشغول بازی شوید.

 

نباید فراموش کنیم ورزش و انجام دادن حرکات تمرینی برای همه افراد، همه جا و در همه وقت لازم است و موجب حفظ سلامت شان می شود.

شنا کردن کودک در استخر

 

چطور بهترین را انتخاب کنیم؟

وقتی حرف ورزش بچه ها می شود، اغلب پدر و مادرها به فکر انتخاب بهترین ورزش می افتند؛ ورزشی که به رشد بهتر کودک کمک کند، با سطح انرژی او هماهنگ باشد و خلاصه این که در آینده به کارش بیاید. والدین به همه این ها فکر می کنند، ولی علاقه کودک را نادیده می گیرند.

در صورتی که دکتر عابدی یکتا بر این باور است که ورزش مناسب برای کودکان باید با توجه به علایق آنها انتخاب شود.

 

بعضی ها فکر می کنند اگر بچه ها را به کلاس والیبال یا بسکتبال بفرستند بهتر است و باعث می شود قدشان بلندتر شود و در مقابل، از نظر آنها ورزش هایی مثل فوتبال قد را کوتاه می کند. اما واقعاً چنین باورهایی درست است یا نه؟

 

این متخصص پزشکی ورزشی در پاسخ به این سوال می گوید: باورهای زیادی در مورد ورزش های مختلف وجود دارد مثل این که اغلب تصور می شود ورزش هایی مثل والیبال قد بچه ها را بلندتر می کند یا این که فکر می کنند ورزش های آبی مانند شنا هیچ ضرری ندارد و نمی تواند آسیبی وارد کند. در حالی که اکثر این تفکرات اشتباه است و واقعیت ندارد.

 

به گفته وی، اگر می خواهیم کودک را به سمت ورزشی خاص سوق بدهیم، هدف مان این است که سلامت او حفظ شود، یا این که در یک رشته ورزشی خاص آموزش های لازم را کسب کند و حرفه ای شود، اما نباید این نکته را فراموش کنیم که در کودکان کوچک تر از هشت سال هنوز هماهنگی عصب و عضله وجود ندارد که بچه ها بتوانند تکنیک های لازم را کسب کنند.

این که قد یک فرد تا چه حد بلند می شود به مسائل ژنتیکی مربوط است و ورزش فقط می تواند او را به حداکثری که می تواند در ژنتیک تعریف شود، برساند

 

بنابراین در این سنین، کودک همچنان به ورزش مانند یک بازی سرگرم کننده نگاه می کند. پس اگر ورزش برای او سخت باشد یا تفریحی نباشد، ممکن است کودک خیلی راحت آن را ادامه ندهد و از ورزش دلزده شود.

 

پس ورزش ها با هم هیچ تفاوتی ندارد و آنطور که دکتر عابدی یکتا می گوید ورزش مناسب در دوران کودکی فقط باید سرگرم کننده و تفریحی باشد تا بچه ها را به ورزش علاقه مند کند.

بنابراین پدر و مادری که می خواهند فرزندشان را برای رده های قهرمانی و باشگاهی آماده کنند، این کار را باید در سنین بالاتر انجام دهند و در سنین زیر هشت سال، ورزش فقط باید با هدف حفظ آمادگی جسمانی و افزایش فعالیت بدنی انجام شود.

 

هر ورزشی می تواند آسیب زننده باشد، البته در صورتی که اشتباه انجام شود و می تواند مفید باشد، چنانچه به درستی مشغول انجام آن شویم.

تمام ورزش ها اگر به طور صحیح و با شدت مناسب انجام شود، می تواند برای افزایش رشد و بخصوص افزایش قد بچه ها مفید باشد و تفاوتی در نوع ورزش وجود ندارد.

 

این که قد یک فرد تا چه حد بلند می شود به مسائل ژنتیکی مربوط است و ورزش فقط می تواند او را به حداکثری که می تواند در ژنتیک تعریف شود، برساند. البته به شرطی که با تغذیه صحیح و مناسب هم همراه باشد.

به عبارت دیگر، ورزش کردن باعث کوتاه یا بلند شدن قد نمی شود و فقط توانمندی و تکنیک فرد و قد او موجب خواهدشد در ورزشی خاص موفق تر عمل کند.

 

دکتر عابدی یکتا درباره ورزش هایی که بهتر است در سنین کودکی انجام نشود، می گوید:

انجام ورزش های برخوردی را در سنین پایین خیلی صلاح نمی دانیم، چون احتمال صدمات در آن زیاد است. البته مثلا می توانیم بچه ها را در کلاس مبتدی کاراته ثبت نام کنیم تا از آمادگی جسمانی لازم برخوردار شوند و تمرینات لازم برای سلامت جسمانی را انجام دهند.

بچه ها از پدر و مادرشان الگو می گیرند و اگر ببینند آنها هم ورزش می کنند، بیشتر برای انجام فعالیت های بدنی ترغیب خواهند شد

 

وی به والدین توصیه می کند همراه بچه ها مشغول ورزش و فعالیت شوند و به جای پرداخت کردن هزینه زیاد برای ثبت نام در باشگاه ها، وقت بیشتری برای آنها بگذارند.

 

بچه ها از پدر و مادرشان الگو می گیرند و اگر ببینند آنها هم ورزش می کنند، بیشتر برای انجام فعالیت های بدنی ترغیب خواهند شد.

از طرف دیگر، این کار به نفع والدین هم خواهد بود، هم سلامت شان را حفظ می کند و هم موجب می شود اعضای خانواده ساعات بیشتری را کنار یکدیگر سپری کنند.

 

تابستان فرصت مناسبی برای ورزش است، اما نباید ورزش را فقط به این زمان محدود کنیم. بلکه همه افراد باید همیشه و همه جا مشغول ورزش شوند و فعالیت بدنی را کنار نگذارند.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار