همراه اول
10. مهر 1394 - 10:02   |   کد مطلب: 25230
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه عید غدیر یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان در تاریخ اسلام محسوب می شود، گفت: عیدی و صله رحم ازسنت های پسندیده و نیکوی روز و شب عید غدیر خم است.

حجت الاسلام سید جعفر ربانی، شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان اینکه غدیر یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان است، گفت: خداوند به وسیله این عید نعمت را به بندگان تمام و هدایت و برنامه زندگی را به کامل‌ترین وجه ممکن برای آن‌ها توسط رسول خدا(ص) ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه این عید پس از عید قربان بزرگترین عید در میان مسلمانان بوده و عیدالله اعظم است، افزود: در مفاتیح برای شب و روز غدیر اعمال خاصی ذکر شده است که خواندن نماز و غسل از جمله آن‌ها است.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: عیدی دادن از سنت‌های نیکوی اسلامی است که در تمامی اعیاد بر آن تأکید شده اما این سنت در شب عید غدیر ارزشمند تر بوده و دادن یک دهم به منزله عیدی برابر با دادن 100 درهم عیدی به دیگران است.

 

حجت الاسلام با بیان اینکه روزه گرفتن مستحبی از دیگر سنت‌های این عید است، ادامه داد: دادن افطاری در روز عید غدیر به مؤمنان برابر با دادن افطاری به هزار پیامبر برگزیده و صدیق خداوند است.

وی صله رحم و دیدار از اعضای خانواده، بستن عقد اخوت و کمک به نیازمندان و برگزاری مجالس شادی را از دیگر سنت های نیکو در این عید الله اعظم عنوان کرد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بستن عقد اخوت به معنای محرمیت با یکدیگر نیست، گفت: عقد اخوت از جمله سنت‌های حسنه ای است که وحدت را در میان اعضای جامعه اسلامی تقویت کرده و موجب افزایش مودت و مَحبت میان برادران دینی می شود.

 

حجت الاسلام با بیان اینکه غدیر عید تهنیت و تبریک های فراوان است، ادامه داد: در این عید انسان هرچه تبریک و تهنیت نثار دیگران کند کم است چون این عید عید اکمال نعمت و اتمام دین بر بشریت و بندگان صالح خداوند در روی زمین است.

وی یادآور شد: خانواده‌ها بهتر است به مناسبت ابن عید بزرگ کدورتها را کنا گذاشته و به صلح و صفا روی آورده و بهتر است در راستای تقویت فرهنگ دینی و فرهنگ علوی در میان فرزندان خود در این عید آسمانی به آن‌ها عیدی داده و برای آن‌ها لباس و هدیه های نو و تازه تهیه کنیم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار