7. تير 1397 - 12:16   |   کد مطلب: 25342
پيامدهاي يك رژيم غذايي نامناسب و ناسالم/ايمني غذا در مدارس
تغذيه سالم كودكان و نوجوانان اهميت وي‍ژه اي براي رشد و تكامل دارد و مي تواند از مشكلات سلامتي مثل كم وزني ، كوتاه قدي ، اضافه وزن و چاقي ، كمبود ريزمغذي ها و پوسيدگي دندان پيشگيري كند.

سپيده خاور غزلاني كارشناس تغذيه و رژيم درماني در گفتگو اختصاصی با خبر نگار شبنم ها اظهار داشت:  برنامه غذايي نامناسب مي تواند باعث عدم تعادل انرژي  گردد  كه اين قضيه خطر سوء تغذيه ، كمبود ريزمغذي ها ، اضافه وزن و چاقي را در كودكان و نوجوانان افزايش دهد.

 وی افزود:برنامه غذايي نامناسب از جمله مصرف بي رويه فست فودها ( سوسيس ، كالباس ، انواع پيتزا ، ساندويچ ها) غذاهاي شور و پرنمك ، مواد قندي و شيرين مي تواند خطر اضافه وزن و چاقي ، چربي خون بالا ، فشار خون بالا ، بيماري هاي قلبي – عروقي و سرطان ها را افزايش مي دهد.

این کارشناس تغذیه تریح کرد: علاوه بر آن كم خوري و بدخوري خطر ابتلاء به سوء تغذيه و كمبود ريز مغذي ها را افزايش داده و  باعث كاهش يادگيري و ادراك ، افت حافظه و عملكرد دانش آموز در مدرسه گرديده و با كاهش سيستم ايمني دانش آموز ، خطر ابتلاء به بيماري ها را افزايش مي دهد.

عزلانی ادامه داد: اصول بهداشتي در تهيه و مصرف غذا براي پيشگيري از بيماري هاي منتقله از غذا بايد رعايت شود. انواع آلودگي هاي ميكروبي با عوارضي همچون تهوع ، اسهال ، استفراغ و اختلالات گوارشي نهايتاً سلامت دانش آموزان را به خطر مي اندازد.

وی خاطر نشان کرد: دانش آموزان بايد از خريدن مواد غذايي كه دوره گردها مي فروشند مثل لواشك ، آلوچه، فلافل، سمبوسه  و ... خودداري نمايند. و همچنين از خريد مواد غذايي ذيل از مغازه ها و يا بوفه مدارس نيز خودداري نمايند:

  1. انواع پفك و چيپس
  2. انواع يخمك
  3. نوشابه هاي گازدار و دلستر
  4. دوغ گازدار
  5. آدامس هاي حاوي قند
  6. سوسيس و كالباس
  7. سالاد الويه
  8. انواع لواشك و آلو وآلوچه
  9. آب نبات
  10. آنواع آب ميوه ها
  11. فلافل ، سمبوسه و اشترودل
  12. بستني يخي
  13. پاستيل
  14. خيارشور و انواع سسها

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار