همراه اول
8. آبان 1394 - 13:54   |   کد مطلب: 25477
بررسی مشکلات جاده پیست اسکی تاریک دره همدان، توجه ویژه مردم پایتخت تاریخ و تمدن ایران به ورزش های زمستانه به ویژه اسکی می باشد، که در ادامه آن را باهم میخوانیم.

به گزارش خبرنگار همدان ورزش؛ استان همدان یکی استان های است که بهترین اقلیم آب و هوایی را را در بین استان های کشور دارا می باشد.

و با این که بسیاری از استان های کشورمان در طول سال درگیر آلودگی های آب و هوایی هستند مردم کهن شهر همدان از آب و هوایی مطبوع استفاده می کنند.

همدان به علت شرایط کوهستانی خود زمستان های پر برف با سرمای بالا را تجربه می کند و به همین علت می توان از این ظرفیت فوق العاده برای جذب گردشگر بهره کافی را جویا شد.

پیست اسکی تاریک دره همدان به عنوان یکی از پیست های بین المللی ایران به طول یک هزار و 600 متر در 10 کیلومتری جنوب غربی جاده تاریک دره و در دامنه‌ کوه‌های الوند واقع شده است.

این پیست اسکی که به عنوان سومین پیست مطرح کشور از آن یاد می شود، به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی خاص خود دارای ظرفیت ها و زمینه های مناسب در توسعه و جذب گردشگر داخلی و خارجی می باشد.

پیست اسکی تاریک دره همدان که در دو فصل زمستان و تابستان پذیرای گردشگران از داخل  خارج از استان است خود می تواند یکی از مهم ترین سرمایه های مهم گردشگری استان نیز محسوب شود.

حال که این ظرفیت ورزشی تفریحی در استان همدان دارای تاییدیه های بین المللی نیز می باشد، باید امکان دست رسی به آن نیز به خوبی برای همگان فراهم گردد.

اما این مجموعه ورزشی تفریحی دارای دو پیست اسکی چمن و برف است، که این موضوع یکی از بارزترین ویژگی های پیست اسکی همدان است.

در فصل بهار و تابستان راه های ارتباطی و رسیدن به این مجموعه برای اکثر افراد باز بوده و رفت و آمد در آن امکان پذیر می باشد.

اما باید باید به این نکته نیز توجه داشت که با شروع بارندگی های فصل بهار، به دلیل نبود کوه بند های مستحکم در مواقعی کوه ریزش کرده که موجب بسته شدن این جاده زیبا و توریستی می گردد.

 مشکل اصلی در فصل پاییز و زمستان توجهات را به خود جلب می کند، و آن لغزندگی سطح جاده دست رسی به این پیست است که در بیشتر مواقع باعث مسدود شدن آن می گردد.

جاده تاریک دره با عرض کم از طرفین به کوه و دره منتهی می شود که این موضوع خود می تواند خطرات بسیاری را برای علاقه مندان و مسافران فراهم آورد.

در برخی از نقاط این جاده پیچ های خطرناک و عدم وجود گارد ریل یکی دیگر از مخاطرات اصلی جاده تفریحی تاریک محسوب می شود.

وجود چشمه های آب طبیعی در جاده باعث شده است تا برخی از شهروندان همدانی برای تامین آب شرب سالم خود به این منطقه روی بیاورند که این اقدام همشهریان در تمامی فصول و حتی در برخی موارد با وجود بارش برف نیز قطع نمی شود.

عدم وجود شانه خاکی مناسب و پارکینگ هایی هرچند کوچک برای پارک خودروها در کنار و یا حتی نزدیکی این چشمه ها باعث می شود تا رانندگان خودروهای خود را در وسط جاده پارک نمایند.

اما باید توجه داشت که چنین امری در هر فصلی از سال که در برخی از ساعات با تردد کامیون ها همراه می شود؛ می تواند باعث بروز مشکلات بسیاری از جمله تصادفات مرگ بار گردد.

با شروع فصل بارش برف که عمدتا در کوهستان های همدان از اواسط آبان ماه رنگ و بوی زمستانه به خود می گیرد جاده گنجنامه به سمت شهر شهرستانه که از توابع تویسرکان است مسدود شده و تا پایان فصل بارش ها که معمولا پانزدهم فروردین ماه می باشد این جاده مسدود باقی می ماند.

اما دلیل اصلی بررسی مشکلات این جاده از سوی خبرنگار همدان ورزش، توجه ویژه مردم همدان به ورزش های زمستانه به ویژه اسکی می باشد.

  ورزش اسکی که از طرفداران بسیاری در همدان برخوردار است باعث شده تا شهروندان پایتخت تاریخ و تمدن ایران هرکدام به نوعی به سوی این محل بشتابند، تا نهایت لذت را از آن ببرند.

به دلیل عدم وجود جان پناه های مقاوم و محفوظ در این جاده هنگامی که علاقه مندان اقدام به تیوپ سواری می نمایند در صورت کم توانی در کنترل، فاجعه ای رخ خواهد داد که آن سقوط به دره و مرگ چندین نفر خواهد بود.

یکی دیگر از مشکلات اصلی این جاده عدم روشنایی مناسب است، چرا که در بیشتر موارد انجام تفریحات و استفاده از امکانات این پیست در هنگام بعد از ظهر و همزمان با گرم شدن هوا صورت می گیرد.

همان طور که در بالا به آن اشاره شد، عرض کم جاده و دید نامناسب آن به دلیل پیچ های زیاد، می تواند در کنار نبود روشنایی مناسب خطرات زیادی را برای شهروندان به ویژه ورزشکاران حرفه ای اسکی که در مواردی از سایر استان های کشور نیز برای انجام تمرینات خود به همدان می آید فراهم آورد.

در سال های گذشته هنگامی که با سقوط بهمن آن فاجعه درناک برای چند تن از ورزشکاران همدانی رخ داد، شاید اگر عرض این جاده حداقل در مکان هایی که امکان این کار وجود داردف بیشتر می شد، امداد رسانی با سرعت بیشتری انجام می گرفت.

حال با بیان این موضوعات برآن هستیم تا مسئولین بیش از پیش فکری به حال این گنج توریستی ورزشی در همدان کنند تا شاید بتوان از آن بهره های کافی را برد.

پایگاه خبری همدان ورزش، منتظر پاسخ مسئولین امر می ماند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار