همراه اول
23. آبان 1394 - 8:52   |   کد مطلب: 25624
اگر ورزشکار استاد اخلاق نداشته باشد هدر می رود
رئیس موسسه تحقیقاتی جواد الائمه(ع) گفت:عرصه ورزش به دلیل اینکه محل رفت و آمد امیال دنیوی است به شدت مورد تهدید شهوت و آلودگی هاست و لذا با تقویت دینداری باید مراقب بود به دام این هواهای نفسانی گرفتار نشویم و از همین رو با برگزاری کلاس های اخلاق باید این روحیه را در خود تقویت کنیم.

به گزارش همدان ورزش؛ عصر امروز همایش ارتقاء فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در ورزش با حضور آیت الله احدی استاد اخلاق حوزه علمیه قم ، مدیرکل ورزش و جوانان استان، مربیان، ورزشکاران و دبیران سازمان های مردم نهاد در محل خانه کاراته استان همدان برگزار شد.

رئیس موسسه تحقیقاتی جواد الائمه(ع) در این همایش،چهار عامل آگاهی، هدف، قدرت و مسئولیت را از عوامل موفقیت در حفظ و رواج دین توسط قشر جوان علل خصوص ورزشکاران دانست و افزود: جوانان ما به دلیل قرار گرفتن در محیط ناسالم و تبلیغات شبکه های مجازی از قبیل ماهواره و برخی از شبکه های اینترنتی، دچار کفرعملی شده اند اما اعتقادات آنها هنوز پا برجاست و اصلاح این امر سخت نیست و با اندکی صبر و کار عملی می توان این خلا را رفع کرد.

آیت الله مهدی احدی بیان داشت: آگاهی و کسب بصیرت و معرفت در دین باعت انتقال علمی و با استدلال آن به دیگران می شود؛ هدفمند بودن و داشتن مقصد نیز باعث سرعت در حرکت می شود؛ راه دیگر، تقویت قدرت بیان و انتقال مطالب است چرا که امکان دارد ما نسبت به یک مسئله ای آگاهی و علم داشته باشد اما قدرت به کارگیری آن را نداشته باشیم؛ مسئله بعدی احساس مسئولیت و وظیفه شناسی نسبت به این امر است که مشکلات این راه را هموار می کند.

رئیس موسسه تحقیقاتی جواد الائمه(ع) درباره عوامل تهذیب نفس گفت: در این رابطه سه عمل باید انجام گیرد، اولا باید به سیره عملی فقها مراجعه و عمل شود چرا که فقها در برابر گناها مسون و در امان اند، راهکار دوم خواندن نماز شب و سحر خیزی است، راهکار سوم حضور هفتگی در جلسات اخلاق و بهره مندی از یک استاد اخلاق به عنوان کسی که این مسیر را پیموده است می باشد.

آیت الله احدی درباره نحوه بهره مندی از مفاهیم قرآنی به نقل از رسول مکرم اسلام(ص) گفت: هر کس خواهان علم اولین و آخرین است در قرآن کاوش و تحقیق کند.

وی در ادامه افزود: سعی کنید بنیان پژوهی در قرآن را به عنوان یک اصل قرار دهید و از سطحی نگری در قرآن بپرهیزید، قرآن دارای علوم رفتاری و عملی است که جز با نگرش عمیق درآن و تحقیق و پژوهش نمی توان به آنها دست یافت، اگر ما بتوانیم مفاهیم عمیق قرآن را به مردم عرضه کنیم در این صورت است که خیل عظیم مشتاقان به قرآن را مشاهده خواهیم کرد.

رئیس موسسه تحقیقاتی جواد الائمه(ع) در ادامه به عوامل بازدارنده گناه پرداخت و گفت: در دوران قبل از بلوغ وجود دوستانی که تصویر و لذت گناه را در فرد ایجاد نکنند، حضور مستمر و مداوم در جلسات مذهبی از عوال این دوران می توان نام برد؛ دوران بعد از بلوغ این است که انسان بر حضور خود در جلسات اخلاق مداومت ورزد، بیهودگی و پوچ بودن اختلاط و نگاه های همراه با لذت را درک کند، مداومت و سرعت حرکت درصراط مستقیم را حفظ کنیم، خالی شدن ذهن از افکار غلط و آلوده به گناه جهت ایجاد گنجایش لازم برای کسب معنویات و عقاید سالم از عوامل دیگر این دوران می باشد.

وی در ادامه معیارهای جذب جوانان را برشمرد و بیان کرد: دو معیار برای جذب وجود دارد، معیار تکوینی که مربوط به مسائل فیزیک است و به عناصری است که در زمین وجود دارد؛ جاذبه تشریعی بسیط است و مرکب نیست، یعنی دارای اجزاء نیست، بسیط بودن یعنی انسان فقط وجود خدا را ببیند، هروقت انسان خدا را با غیر خدا آمیزش داد، جاذبه از دست می رود لذا اجرای دستورات الهی و منویات عترت می تواند آن قوه بسیط را همانند خورشید نورانی نماید، به طوری که خداوند میفرماید آنهایی که مبلغ رسالت الهی هستند تنها از خدا می ترسند از غیر خدا ترسی ندارند، به خاطر همین هرکجا رنگ معنویت و خدایی بگیرد جاذبه ایجاد می شود.

آیت الله احدی افزود: یکسری از جاذبه ها، جاذبه های رفتاری است همانند تحمل و صبر در برابر رفتارهای ناهنجار و بد حجابی هایی که در سطح اجتماع وجود دارد، خوش اخلاقی و برخورد صحیح در مقابله با افراد باعث جذب آنها می شود، مشکل اصلی ما متاسفانه بی صبری و برخورد غلط و نا بجا با جوانان است، جوانان دارای دنیایی از سوالات و ابهامات هستند که با سعه صدر و خوش خولقی باید به آنها پاسخ دهیم و اعمال ناشایستی هم که از آنها سر می زند حاصل همین بی خبری و شبهات است.

وی با بیان اینکه رضایت خدا بر هرچیزی مقدم است، اظهار کرد: مکان ها و تیم های ورزشی مسلمان باید به گونه ای رفتار کنند که کردار او مورد رضایت خدا و امام زمان (عج) قرار گیرد.

رییس مرکز تحقیقات جواد الائمه (ع) تصریح کرد: امروز شرایط برای تحقق موفقیت ورزشکار مسلمان فراهم شده است و از همین رو باید قهرمانان و ورزشکاران به گونه ای عمل کند که ورزش ما همانند انقلاب اسلامی انفجار نوری را محقق سازد که فضای ورزش جهان اسلام را فراگیرد.

وی با اشاره به حضور قشر جوان در ورزش و تصدی امور ورزش توسط مدیران جوان، گفت: باید تلاش کرد فرهنگ دینی را بیشتر به جوانان منتقل کرد تا در آینده جامعه ورزشی ما از مسیر دینی خارج نشود.

وی تاکید کرد: ورزشکاران رسالت بزرگی به عهده دارند وباید تلاش کنند این رسالت خود را به نحو احسن به اتمام رسانند.

این استاد حوزه علمیه گفت: عرصه ورزش به دلیل اینکه محل رفت و آمد و امیال این جهانی است به شدت مورد تهدید شهوت و آلودگی هاست و لذا با تقویت دینداری باید مراقب بود به دام این هواهای نفسانی گرفتار نشویم و از همین رو با برگزاری کلاس های اخلاق باید این روحیه را در خود تقویت کنیم.

وی اظهار کرد: ورزشکاران و جوانان ما باید تلاش کند ادب دینی خود را که موجب نگهداری حدود بشری است رعایت کند که اگر رعایت شود یقینا نظام اخلاقی ما در جامعه و خانواده بهبود پیدا می کند.

آیت الله احدی گفت: ادب دینی، رعایت تقوا و زهد می تواند معرفی کننده ورزشکار دیندار ما باشد و لذا باید کاری کند که از حرام به دور باشد، زیرا در این صورت است که رضایت امام زمان (عج) فراهم می شود.

وی تاکید کرد: بهشت برین و دوری از آتش جهنم هدیه ای است الهی که شیطان می خواهد آن را از دست انسان خارج کند و یکی از ابزارهای آن کشیدن انسان به سمت گناه است و جوانان ما باید بیشتر به امور دینی آگاهی پیدا کنند.

 

 
 
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار