همراه اول
1. آذر 1394 - 8:15   |   کد مطلب: 25705
تخریب زورخانه شهید حسین همه کسی، اقدامی است که خود می تواند برای شهرداری همدان عواقب بسیار بدی را به دنبال داشته باشد، چرا که این بار دست بر روری میراثی ارزشمند گذاشته است.

به گزارش خبرنگار همدان ورزش؛ در همدان تنها دو زورخانه قدیمی وجود دارد که این روز ها صحبت از تخریب یکی از آنها به میان آمده است.

زورخانه شهید حسین همه کسی در یکی از قدیمی ترین خیابان های اصلی و قدیمی همدان به نام خیابان شهدا قرار دارد که روزگاری برای خود نام و نشانی داشته است.

اما این روزها مسئولین شهرداری همدان برآن شده اند تا این میراث ورزشی و تاریخی همدان را تخریب کنند.

این اقدام که با واکنش شدید اداره کل میراث فرهنگی روبرو شده است جامعه ورزشی استان را نیز به نوعی نگران کرده است.

اکثر باستانی کاران همدانی کار خود را از این زورخانه آغاز کرده که بیشتر آنها امروز به نشان های پهلوانی نیز دست یافته اند.

بنا به گفته رئیس هیئت ورزش های زورخانه ای همدان، این کهن شهر در کشور به نام قطب ورزش باستانی و زورخانه ای شناخته می شود.

نام آور ترین پهلوانان و ورزش کاران ایران زمین همچون پینه همدانی، علی میرزای همدانی، سید احمد بطائی، پهلوان قیاسی، پهلوان گودرزی و چندین و چند پهلوان دیگر از این استان هستند.

در شهرهمدان هم اکنون چهار زورخانه فعال وجود دارد که دو زورخانه مربوط به دانشگاه بوعلی و دانشگاه آزاد بوده و مابقی نیز از زورخانه های قدیمی هستند.

اما زورخانه شهید مهندس حسین همه کسی که پیش از این با نام زورخانه الوند شناخته می شد، قدیمی ترین این زورخانه ها است.

هم اکنون این محیط پهلوانی و قهرمانی به دست خود خانواده این شهید گرانقدر اداره می شود که با توجه به دید مثبت آنها زورخانه به ثبت ملی نیز رسیده است.

خانواده شهید همه کسی با این توضیح که استفاده از عنوان زورخانه برای یک محیط فرهنگی مناسب نیست، آن را به عنوان یادمان فرهنگی شهید همه کسی نام گذاری کرده اند.

در هر صورت هزینه های چند ده میلیونی نگهداری از این میراث ارزشمند فرهنگی بر عهده خود این خانواده است که تاکنون نیز از سوی هیچ نهادی کمکی برای مرمت و نگهداری آن نشده است.

شهرداری همدان با طرح ریزی  به نظر اشتباه خود قصد تعریض کوچه این مجموعه را دارد که این امر خود جای ساعت ها بحث را دارد.

تخریب هایی که اغلب در شب و به صورت ناگهانی انجام می شود آیا می تواند گریبان گیر این مجموعه نیز بشود؟

همان ط.ر که در قبل هم به آن اشاره شد، اداره کل میراث فرهنگی همدان به صراحت کامل مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده است، اما گویا شهرداری همدان مصمم به این اقدام است.

اقدامی که خود می تواند برای شهرداری عواقب بسیار بدی را به دنبال داشته باشد، چرا که این بار دست بر روری میراثی ارزشمند گذاشته است.

اقدامی که چند روز قبل با واکنش شدید فعالان حوزه فرهنگی، روزنامه نگاران و برخی از مردم منطقه هنگام مراجعه مامورین شهرداری برای تخریب برخی از این بناها صورت گرفت.

این اقشار در نامه ای خطاب به استاندار همدان از وی خواستند تا با دستور خود به شهرداری از این میراث کهن که امروزه در همدان کمتر شاهد چنین آثاری به لطف همین تحریب های ناگهانی هستیم حفظ و حراست کند.

امیدواریم مسئولین شهرداری نیز با تغییر نقشه های شهری خود حداقل در این زمینه خود نیز سهمی در نگهداری میراث فرهنگی همدان داشته باشند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار