همراه اول
30. بهمن 1394 - 20:39   |   کد مطلب: 26221
ماه بهمن یکی از ماه هایی است که وقوع پدیده ریزش برف یا همان بهمن در بسیاری از نقاط کشور اتفاق می افتد.

یکی از کوه نوردان حرفه ای کشور، در گفتگو با خبرنگار همدان ورزش، اضهارداشت: با فراسیدن ماه بهمن احتمال ریزش برف های انباشه شده در کوهها به پایین بر اثر گرم شدن هوا بسیار زیاد است.

محمد یعقوبی افزود: از همین رو کوهنوردان باید نکاتی که شاید بسیاری از آنها نادیده گرفته می شود را در اولویت ورزشی خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه اولین و صحیح ترین اقدام، روشی است که باید از محل های کم خطر عبور کرد، عنوان داشت:  وقت عبور از محدوده بهمن با تجربه ترين نفر بايد مسير را طي كند و ديگران هم به دو يا چند گروه تقسيم شوند.

این کوهنورد حرفه ای یکی از راه های تشخیص ناپدید شدن مسیر را اینگونه عنوان کرد: جهت برخي از كوهنوردان بايد به بالاي سر شخص عبور كننده باشد تا در صورت حركت بهمن به او خبر بدهند و برخي ديگر شخص را با چشم تعقيب كنند.

یعقوبی اظهارکرد: شخص عبور كننده بايد هر چند قدم به جلو به بالا سرش هم نگاه كند كه متوجه هرگونه خطر شده و فرصت تصميم گيري براي حركت به سمت ايمن را داشته باشد .

وی با تاکید بر اینکه  نفرات بعدي بايد پايشان را دقيقا جاي پاي نفر قبلي قرار دهند و هيچگاه اجازه ندهيد كسي جا پاي جديد ايجاد نمايد؛ گفت:  اولين نفر بايد تا جايي كه امكان دارد قدمهايش را بلند بردارد تا از صدمه خوردن سطح اتكاء جلوگيري شود و باعث برش برف نگردد.

این کوهنورد حرفه ای عنوان کرد: عبور كنندگان وقت عبور تمام بندهاي كوله پشتي و كلنگ و باتوم را حتما باز كنند تا در صورت بروز خطر بتوانند سريع خود را آزاد نموده و تحرك بهتري داشته باشند چرا که با اين كار حتي اين امكان نيز وجود خواهد داشت كه در صورت بروز خطر بهمن شنا به پشت نمايند و بر روي برف و سر به بالا خود را روي بهمن نگه دارند.

یعقوبی همچنین یکی دیگر از راه های جلوگیری از خطرات بهمن را عبور از مسیر بهمن گرفته به صورت تک نفری عنوان و ادامه داد: ابتدا يك نفر باید عبور كند و به جاي ايمن برسد آنگاه نفرات بعد به همین شیوه از محل عبور کنند.

وی اضافه کرد: عبور دسته جمعي فشار زيادي را به برف وارد مي كند و اگر حادثه اي هم رخ دهد همه دچار آن خواهند شد .

این کوهنورد حرفه ای در ادامه گفت:  هر عبور كننده اي بايد با پا ديواره هاي خالي پاي نفر قبلي را پر كند چرا که این امر باعث می شود تا عمق كمتر شده و احتمال خط شكست كاهش پيدا کند.

یعقوبی عنوان کرد: اگر مسير بهمن طولاني بود و تعداد نفرات زياد ، با تشخيص سرپرست و با تجربه گروه ، افراد با فاصله 20 متر از هم حركت كنند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه شخص عبور كننده بايد سبك قدم برداشته و ايجاد ضربه ننمايد، اظهارداشت: همين ضربه هاي كوچك امكان شكست برف را بالا مي برد.

این کوهنورد حرفه ای افزود:  هيچ گاه در مسير بهمني بر اثر عبور زياد كانال بوجود نياوريد و در صورت مشاهده ، مسير ديگري را انتخاب کنید.

یعقوبی با بیان اینکه هنگام عبور از منطقه بهمن، باید سريع و بدون وقفه اما با خونسردي و اتكاء به نفس باشد، ابراز کرد: هنگام عبور از منطقه بهمن هيچگاه باعث ترس و وحشت افراد تيم نشويد و به آنها اعتماد به نفس بدهيد.

وی تصریح کرد: سرپرست تيم بايد از نظر رواني تيم را زير نظر داشته باشد و كنترل كارها را بين نفرات با تجربه تر تقسيم كند.

این کوهنورد حرفه ای با تاکید بر حفظ خونسردی از سوی مدیر گروه، عنوان داشت: سرپرست تيم بايد امن ترين مسير منطقه خطر را انتخاب نمايد و تا جائي كه امكان دارد مسير حركت را از تاج بهمن قرار داده و راههاي كم شيب را انتخاب كند. 

یعقوبی در پایان با بیان اینکه هنگام فرود ، بايد تلاش كرد كه حداقل فشار را بر سطح برف وارد آورد؛ خاطرنشان کرد: بهتر است تا آنجا كه وضعيت برف مناسب بود و وضعيت جوي اجازه ميداد از مسير صعود استفاده كرده و برگشت را از همان جاي پاي صعود انجام داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار