همراه اول
13. بهمن 1394 - 11:39   |   کد مطلب: 26364
فوتبال همدان درآستانه سقوط
دو رقمی شدن تعداد شکست‌های تیم پاس همدان در این فصل از رقابت‌های لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور و تلاش برای بقا در جدول با وجود هزینه‌های میلیاردی و تغییرات مکرر در کادر فنی و مدیریتی باشگاه، ایستادن تیم الوند، نماینده محبوب فوتبال همدان در لیگ دسته دوم در لبه پرتگاه سقوط به دسته پایین‌تر، خروج بازیکنان شاخص استان از فوتبال همدان، چرخه معیوب بازیکن‌سازی و بی‌توجهی باشگاه‌ها به تیم‌های پایه همه نشانه‌هایی است که از دوران افول فوتبال استان همدان حکایت می‌کند...

دو رقمی شدن تعداد شکست‌های تیم پاس همدان در این فصل از رقابت‌های لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور و تلاش برای بقا در جدول با وجود هزینه‌های میلیاردی و تغییرات مکرر در کادر فنی و مدیریتی باشگاه، ایستادن تیم الوند، نماینده محبوب فوتبال همدان در لیگ دسته دوم در لبه پرتگاه سقوط به دسته پایین‌تر، خروج بازیکنان شاخص استان از فوتبال همدان، چرخه معیوب بازیکن‌سازی و بی‌توجهی باشگاه‌ها به تیم‌های پایه همه نشانه‌هایی است که از دوران افول فوتبال استان همدان حکایت می‌کند.
فوتبال همدان با شیبی تند در مسیر سقوط قرار گرفته است. از مدیران ارشد استان و مسئولان ورزش همدان گرفته تا مدیران، مربیان و بازیکنان غیربومی که با کمترین کارایی بیشترین هزینه را به ورزش استان تحمیل می‌کنند و اهالی فوتبال همدان که در مقابل برخی از سوء مدیریت‌ها و تصمیم‌های غیرکارشناسی سکوت کرده‌اند، هر کدام در ایجاد این شرایط سهمی دارند.
اما در این میان هیأت فوتبال استان تا چه اندازه در ناکامی‌های فوتبال همدان ‌سهیم است؟ آیا این هیأت در تصمیم‌گیری‌های کلان فوتبال استان نقشی دارد؟ آیا متولیان فوتبال همدان برای خروج از این وضعیت چاره‌ای اندیشیده‌اند؟ رئیس هیأت فوتبال استان در گفت‌وگو با همشهری به این سؤال‌ها پاسخ می‌دهد.

ریزش در فوتبال همدان
سیدمحمد عیـّوقیان با اذعان به شرایط نامطلوب فوتبال همدان و ناکامی‌ تیم‌های استان در مسابقات قهرمانی کشور و لیگ‌های دسته اول و دوم به تشریح دلایل افول فوتبال استان همدان می‌پردازد و می‌گوید: در سال‌های اخیر فوتبال همدان هم از نظر تعداد بازیکن و هم از نظر تعداد تیم دچار ریزش شده و همین موضوع یکی از دلایل مهم افت فوتبال استان است.
وی با اشاره به دلایل این ریزش می‌افزاید: در 10 سال گذشته فوتبال رقبایی پیدا کرده که در کاهش اقبال عمومی و استقبال جوانان از این ورزش تاثیرگذار بوده است. فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی رقبای کاذب فوتبال هستند که مانع مشارکت و حضور بسیاری از جوانان در فعالیت‌های ورزشی می‌شوند. برخی دیگر از رقبای فوتبال را هم ورزش‌هایی مثل والیبال و بسکتبال تشکیل می‌دهند که با توجه به نتایج درخشانشان در میدان‌های بین‌المللی بسیاری از جوانان را به سمت خود جذب کرده‌اند.
عیوقیان خاطرنشان می‌کند: در چند سال اخیر مسئولان وزارت ورزش برای صدور مجوز‌ تأسیس باشگاه شرایط سختی در نظر گرفته‌اند که اگر چه در مجموع به نفع فوتبال کشور است، در کاهش تعداد باشگاه‌های فوتبال نقش داشته است. از سوی دیگر بسیاری از باشگاه‌های فعال استان نیز به دلیل مشکلات مالی یا تعطیل شده‌اند یا فقط در رده بزرگسالان فعالیت می‌کنند و در رده‌های سنی پایه و همچنین فوتبال بانوان تیمی برای شرکت در مسابقات ندارند.

تقسیم ناعادلانه منابع دولتی
رئیس هیأت فوتبال استان همدان با بیان این که ریزش باشگاه‌های استان و حضور کمرنگ تیم‌های فوتبال همدان در مسابقات کشوری به دلیل مشکلات مالی باعث نزول جایگاه فوتبال همدان در کشور شده، می‌گوید: فدراسیون فوتبال برای دادن امتیاز به هیأت‌های استانی شاخصه‌هایی در نظر می‌گیرد که یکی از آن‌ها حضور تیم‌های استان در مسابقات کشوری است. وقتی همدان تیمی در رده‌های سنی، فوتبال بانوان و فوتسال نداشته باشد امتیازی هم به استان تعلق نمی‌گیرد و این موضوع سبب می‌شود جایگاه فوتبال همدان تا استان‌های گروه 2 نزول پیدا کند.
عیوقیان ادامه می‌دهد: برای مثال قهرمان مسابقات امیدهای استان باید تا چند وقت دیگر به مسابقات کشوری اعزام شود، اما مسئولان این تیم بودجه‌ای برای شرکت در این مسابقات ندارند؛ به همین دلیل در نامه‌ای به هیأت اعلام کردند یا تیم ما در این مسابقات شرکت نمی‌کند یا خواهان کمک 50میلیون تومانی هستیم. هیأت که توان پرداخت چنین بودجه‌ای را ندارد؛ حالا باید ببینیم اداره کل ورزش و جوانان کمکی به این تیم خواهد کرد یا خیر؟
وی از تقسیم ناعادلانه منابع دولتی در فوتبال همدان به عنوان یکی دیگر از مشکلات فوتبال استان نام می‌برد و عنوان می‌کند: با احتساب پول اجاره زمین و عوامل اجرایی هزینه هر مسابقه فوتبال در سطح استان به 700هزار تومان می‌رسد که در طول یک فصل رقم چشمگیری می‌شود. بسیاری از تیم‌ها توان پرداخت چنین پولی را ندارند، اما به این تیم‌ها کوچک‌ترین کمکی از منابع دولتی تعلق نمی‌گیرد. در حالی که برای تیمی دیگر بودجه چند میلیارد تومانی در طول سال تصویب می‌شود.
عیوقیان اضافه می‌کند: از سوی دیگر چون باشگاه‌های فوتبال همدان ضمانت کافی برای دریافت وام ندارند وام‌های ورزشی نیز به باشگاه‌های بدن‌سازی و ایروبیک تعلق می‌گیرد که مکان مشخص و تجهیزات دارند.

کمبود زمین تمرین
رئیس هیأت فوتبال استان همدان کمبود زمین چمن برای تمرین تیم‌های استان را یکی دیگر از مشکلات فوتبال همدان می‌داند و می‌گوید: 3 استادیوم «شهدای قدس»، «شهید مفتح» و «شهید حاجی‌بابایی» مریانج متعلق به اداره کل ورزش و جوانان است. در استادیوم قدس و مریانج بازی‌های رسمی برگزار می‌شود و کمتر به تمرین تیم‌ها اختصاص می‌یابد. استادیوم مفتح هم به دلیل فاصله نسبتاً زیاد از شهر کمتر برای تمرین مورد توجه تیم‌هاست. زمین‌های چمنی هم که مربوط به ارگان‌های دولتی و خصوصی هستند یا از شرایط استاندارد بهره نمی‌برند، یا برای اجاره آن‌ها نیاز به نامه‌نگاری و طی‌کردن پروسه‌ای طولانی است، یا اجاره آن‌ها بالا است.
عیوقیان اضافه می‌کند: به دلیل شرایط آب و هوایی استان بسیاری از زمین‌های شهرستان هم در فصول سرد سال با اولین بارش غیرقابل استفاده می‌شوند و فوتبال شهرستان‌های استان به مدت 6 ماه به خواب زمستانی می‌رود.
وی با اشاره این که در حال حاضر زمین چمن مصنوعی استادیوم سعیدیه جور فوتبال استان را به تنهایی می‌کشد، اظهار می‌کند: روش کاشت چمن‌های فوتبال در همدان منسوخ شده و بسیاری از زمین‌های استان سیستم گرمایش چمن ندارند. با این شرایط یا باید شیوه کاشت چمن به شیوه رولی تغییر پیدا کند یا باید برخی از این زمین‌ها به چمن مصنوعی تبدیل شوند.

سهم هیأت در ناکامی‌های فوتبال
رئیس هیأت فوتبال استان همدان با بیان این که ما با وجود مشکلات زیاد برای ادامه حیات فوتبال استان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم، سهم هیأت را در ناکامی‌های فوتبال همدان در دو بخش همگانی و قهرمانی می‌پذیرد و می‌گوید: بر اساس اساسنامه فدراسیون فوتبال در بخش حرفه‌ای نقش هیأت‌ها فقط نظارت بر کمیت و کیفیت برگزاری مسابقات است و ما در تصمیم‌گیری سیاست‌های دو باشگاه پاس و الوند نقشی نداریم؛ به همین دلیل سهمی هم در نتایج ضعیف این تیم‌ها نداریم.
عیوقیان ادامه می‌دهد: تا دو ماه مانده به پایان دوران مدیریت عبدی‌ افتخاری در اداره کل ورزش و جوانان من به عنوان رئیس هیأت فوتبال، عضو هیأت رئیسه باشگاه پاس نبودم، بعد از آن هم که به عضویت هیأت مدیره درآمدم، آخرین فردی بودم که از تغییرات و سیاست‌های باشگاه مطلع می‌شدم. در واقع هیأت فوتبال استان همدان تا دو ماه پیش در معادلات و مناسبات باشگاه پاس به بازی گرفته نمی‌شد.
وی خاطرنشان می‌کند: با حضور رسول منعم در رأس اداره کل ورزش و جوانان از 2 ماه گذشته نقش هیأت کمی پررنگ شد و در آخرین جلسه هیأت مدیره راهکارهایی برای خروج پاس از بحران ارائه کردم که مورد توجه استاندار همدان قرار گرفت و از آن‌ها استقبال کرد.

پاس؛ پرادعا و کم‌بازده
رئیس هیأت فوتبال استان همدان از تشکیل کمیته فنی باشگاه پاس با عضویت مدیرعامل باشگاه، مدیرکل ورزش و جوانان استان، رئیس هیأت فوتبال و 3 تن از پیشکسوتان و مربیان استان خبر می‌دهد و با بیان این که سرمربی پاس از این پس 24 ساعت بعد از هر بازی باید گزارشی از نحوه بازی تیم به کمیته فنی ارائه دهد، می‌گوید: متأسفانه مدیران ارشد استان از ابتدای ورود پاس به همدان این تیم را پرادعا بار آوردند و هر چه مدیران و مربیان غیربومی این تیم طلب می‌کردند بدون چون و چرا در اختیارشان ‌گذاشتند.
 این افراد هم بدون این که پاسخگوی نتایج خود باشند با منابع استان که متعلق به همه باشگاه‌ها بود بازیکن به تیم تحمیل و قیمت گزاف برای او تعیین کردند، به آکادمی پاس توجهی نداشتند و بازیکنان بومی را با رفتارهای خود فراری دادند.
عیوقیان ادامه می‌دهد: اگرچه این برخورد با پاس باعث شد این تیم نقشی در پیشرفت بازیکنان همدانی نداشته باشد، امیدوارم با تصمیم‌های جدید و تغییر رویکرد مدیران استان علاوه بر حفظ پاس در لیگ دسته اول به گونه‌ای در آینده برنامه‌ریزی شود که پاس در خدمت فوتبال همدان باشد نه این که فوتبال همدان خدمت پاس را بکند.

تیم الوند
وی در رابطه با وضعیت تیم الوند هم می‌گوید: امتیاز الوند امسال پس از کش و قوس‌های فراوان واگذار نشد و این تیم در همدان ماند؛ اما تمرین‌های خود را دیر شروع کرد و نتوانست چند بازیکن تأثیرگذار جذب کند. قرار بود در نیم‌فصل برای جذب بازیکن به این تیم کمک شود اما به دلیل همان تقسیم ناعادلانه منابع دولتی به این تیم اعتباری که به کارشان بیاید تعلق نگرفت.
عیوقیان اظهار امیدواری می‌کند: با تقسیم عادلانه منابع دولتی بین باشگاه‌های استان، اجرایی شدن ماده 53 قانون الحاقی و کمک یک‌درصدی دستگاه‌های اجرایی به ورزش، توجه به آکادمی فوتبال پاس برای پرورش استعدادها، ایجاد زمین‌های چمن مناسب و ایجاد ساختار حرفه‌ای در باشگاه‌های همدان، فوتبال استان همدان بتواند به دوران اوج خود بازگردد.

نویسنده: محمد حسامی خبرنگار همشهری -همدان

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار