همراه اول
14. بهمن 1394 - 8:30   |   کد مطلب: 26370
ویروس زیکا، کابوس المپیک ریو
هر چند کشور برزیل اعلام کرده که می تواند ویروس زیکا را کنترل کند اما بسیاری از کشورهای شرکت کننده در المپیک ریو نگران سلامت ورزشکاران خود هستند.

به گزارش همدان ورزش  به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از eremnews، ویروس زیکا نام یک گونه از ویروس فرمانرو است و از پشه به انسان منتقل می‌شود.

تغذیه پشه‌ها از خون بیماران، ویروس را به آنان منتقل می‌کنند. ویروس در پشه‌ها بیماری ایجاد نمی‌کند. گزش افراد سالم به ‌وسیله پشه ناقل ویروس، بیماری را به آنان منتقل می‌کند.

ویروس زیکا در تا سال ۲۰۱۴ فقط در آفریقا، آسیای جنوب شرقی و جزایر اقیانوس آرام شیوع یافته بود اما اکنون در آمریکای جنوبی به شدت شیوع یافته و رو به گسترش است. برزیل یکی از کشورهای است که ویروس زیکا در آن گسترش یافته است و با توجه به آنکه رقابت های المپیک 2016 در این کشور برگزار می شود، نگرانی های زیادی برای کاروان های اعزامی به این کشور در بین کشورهای شرکت کننده به گوش می رسد.

مارسلو کاسترو، وزیر بهداشت برزیل هرچند اعلام کرد کشورش می تواند امنیت ورزشکاران را تامین و این بیماری را کنترل کند اما تاکید کرد این ویروس بیش از آنچه که پیش بینی می کردند، در برزیل شیوع یافته است و برای کنترل آن نیاز به اقدامات جدی و بسیج نیروهای بیشتری است.

در حال حاضر هیچ واکسن یا درمانی برای ویروس زیکا در دست نیست. تنها روش برای پیشگیری از عفونت، پرهیز از گزیده شدن به‌ وسیله پشه‌ها است. ویروس زیکا تا ماه مه ۲۰۱۵ به برزیل راه یافت. در برزیل در سال گذشته بیش از ۸۴ هزار مورد ابتلا به این ویروس ثبت شد.

سازمان بهداشت بین الملل اعلام کرد این ویروس در حال حاضر در 24 کشور وجود دارد و این احتمال زیاد است که به دیگر کشورها هم سرایت کند.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار