همراه اول
26. اسفند 1394 - 11:00   |   کد مطلب: 26825
پای صحبت‌های نوروزی میثم مصطفی‌جوکار:
خوردن آبمیوه نهایت تفریح یک کشتی‌گیر است! نویسنده : حامد صیفی

ورزشی

 آنها که میثم مصطفی‌جوکار را می‌شناسند و با خصوصیات رفتاری او آشنا هستند به خوبی می‌دانند که به قول معروف اگر از دیوار صدا در بیاید از این گوش شکسته محال است! در این مصاحبه اما مرزها شکسته شد و عضو تیم ملی کشتی در وزن 86 کیلوگرم آنقدر صریح و بی پرده به برخی سوالات ما پاسخ داد که حتي در ذهن نمی‌گنجد!
مصطفی‌جوکار را بیشتر با اخلاق خوبش می‌شناسیم. پسری که نمونه بارز پشتکار و تلاش مجدانه است.
 او سال‌هاست زحمت بی مواجب می‌کشد و با تمام سختی‌ها کنار آمده است. وقتی از او درخواست یک مصاحبه نوروزی را کردیم با آغوش باز استقبال کرد و بهتر از آنکه فکرش را می‌کردیم حاضر به پاسخ شد.
قهرمان بازی‌های آسیایی 2014 عید امسال نه به مسافرت می‌رود نه وقت زیادی از تعطیلات خود را به تفریح قرض خواهد داد.
 او فروردین 95 ماه باید در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی کشتی برای حضور در المپیک به روی تشک برود. جوکار مهم ترین مرحله زندگی خود را در پیش دارد و در چنین وضعیتی برای او تعطیلات نوروزی با سایر ایام تفاوتی نخواهد داشت.
خواندن گفت‌وگوی متفاوت همدان‌پیام با میثم مصطفی‌جوکار را از دست ندهید.
 
 معمولا در نوروز بيشتر ايراني‌ها به سفر مي‌روند. اهل مسافرت هستي؟
من اهل سفر هستم اما در نوروز مسافرت را به هيچ عنوان دوست ندارم. در ايام نوروز جاده‌ها بيش از حد تصور شلوغ هستند و من اعصاب ترافيك را ندارم! طبيعت بهاري را دوست دارم و عاشق دويدن در هواي بهاري هستم، به همين دليل ترجيح مي‌دهم بيشتر تعطيلات نوروزي را در تهران يا ملاير گذرانده و ورزش را در طبيعت بهاري و در فضايي آرام تجربه كنم.
 بهترين نوروز ميثم مصطفي‌جوكار؟
سال 2008 و مسابقات آسيايي مصادف شده بود با ايام نوروز. آن سال همراه با اعضاي تيم ملي در جزيره جيجو كشور كره‌جنوبي حضور داشتيم كه واقعا روزهاي به ياد ماندني بود. اين مسابقات قبل از المپيك 2008 پكن بود و بيشتر كشتي‌گيران نفراتي بودند كه قرار بود رهسپار المپيك 2008 شوند.
 از دوران كودكي با برادر بزرگترت مسعود خاطره خاصي به ياد داري؟
خاطرات زيادي در ذهن دارم اما جذاب‌ترين آن شايد به ورزش بازگردد. من و مسعود از كودكي هميشه با هم كشتي مي‌گرفتيم. بزرگتر كه شديم تمريناتمان حرفه‌اي شد و در ايام نوروز به خوبي به خاطر دارم كه در كنار تفريح و ديدوبازديد به كشتي روي آورده و حتي هردو كوهنوردي هم مي‌كرديم.
 فكر مي‌كرديد هر 2 كشتي‌گير حرفه‌اي شويد؟
مسعود يك كشتي‌گير حرفه‌اي بود و من هم با الگوبرداري از برادر بزرگتر راهش را ادامه دادم. وقتي به مسعود نگاه مي‌كردم تلاشم دوچندان مي‌شد. او به جايگاه خوبي در كشتي رسيد و من هم تا حدودي به عناوين خوبي رسيدم. تلاش مي‌كنم تا سال 95 افتخارات خود را تكميل و موجبات شادي تك‌تك ايرانيان به خصوص خانواده كشتي‌دوست خود را فراهم كنم.
 همه مي‌گويند ميثم بچه ساكتي است. خودت اين موضوع را قبول داري؟
از كودكي بيشتر از اينكه صحبت كنم در خودم بوده‌ام! اگر هم از فردي ناراحت شوم يا به او نمي‌گويم يا مدت‌ها بعد غيرمستقيم او را متوجه اشتباهش مي‌كنم. اما در مجموع فرد درون‌گرا و ساكتي هستم.
 تا به حال شده چنين شخصيتي از كوره در برود به‌طوري كه همه متعجب شوند؟
در كشتي خيلي از كوره در نمي‌روم. اما يك بار يادم مي‌آيد وقتي با تيم صنايع و معادن در مشهد بوديم با يك خبرنگار بخاطر تعصب زياد به تيمم درگير شديم كه همه تعجب كرده بودند. آن روز همه عصبي بودند و جو به نحوي بود كه 3 ساعت منتظر مانديم تا مردم از سالن رفته و ما مكان مسابقات را ترك كرديم.
 الگوي زندگي ميثم جوكار؟
الگوي زندگي من كه در درجه اول اهل‌بيت هستند اما در حيطه كاري مسعود در تمامي مراحل الگويم بوده است. او در كشتي برخلاف ناملايمت هاي بسيار حق خود را گرفت و خودم بارها مشاهده كردم كه ضربه خورد اما از صفر آغاز كرد و اتفاقا موفق هم شد.
 صادق گودرزي در شماره قبلي به ما گفت اگر كشتي‌گير نمي‌شد امروز يك پزشك متخصص بود. پاسخ تو درباره اين سوال چيست؟
من از كودكي عاشق نقاشي بوده‌ام و در حال حاضر هم نقاش خوبي هستم. به بوكس هم علاقه دارم و قطعا اگر در وهله اول سمت هنر و نقاشي نمي‌رفتم امروز يك بوكسور حرفه‌اي بودم.
 آبي هستي يا قرمز؟
اگر به جنبه فوتبالي اين سوال نگاه كنيم طرفدار هيچ تيمي نيستم، اما رنگ آبي را ترجيح مي‌دهم. البته اين را بايد بگويم كه به "ليونل مسي" علاقه زيادي دارم.
 بهترين رفيق ميثم جوكار در اردوها كدام كشتي‌گير بوده است؟
2 سال پيش با حسن طهماسبي در تيم خونه به خونه روزهاي بسيار خوبي را تجربه كرديم. سال 2008 هم با عليرضا حيدري هم‌اتاق بودم كه از او چيزهاي زيادي ياد گرفتم. ميثم نصيري و حسن رحيمي هم رقباي خوبي برايم بوده‌اند. اردوها مقطعي است و نمي‌توان گفت هميشه با يك كشتي‌گير ثابت در ارتباط هستي.
 به موسيقي و سينما علاقه داري؟
سينما كه هرازگاهي مي‌روم. به موسيقي پاپ با صداي مرحوم مرتضي پاشايي و مهدي احمدوند علاقه زيادي دارم. بازهم تاكيد مي‌كنم كه ميثم جوكار عاشق نقاشي است.(باخنده)
 زير فشار اردوهاي سخت رسول خادم، چه تفريحي حال جوكار را خوب مي‌كند؟
تا المپيك هيچ تفريحي نداريم. بزرگترين تفريح ما خوردن آبميوه و بازگشت به محل اردوست! هيچ برنامه‌اي هم تا المپيك 2016 ندارم و مي خواهم‌ در نوروز فقط تمرين كنم تا خود را به شرايط ايده‌آل برسانم.
 تا به حال شده مسعود در حال كوچ از خجالت برادر كوچكترش در بيايد؟
تا دلتان بخواهد(باخنده)! درباره مسعود در ابتدا بايد بگويم كه او از ته دل كار مي‌كند و بيشتر از همه دلسوز شاگردانش است و اين موضوع نشات گرفته از ذات پاك اوست. اگر حرفي بزند و فردي را نارحت كند قطعا چيزي در دلش نيست و من مي‌گويم كاش همه مثل مسعود بودند. اما درباره سوال بايد بگويم يك سال در انتخابي نوجوانان آنقدر عصبي شد كه بطري آب را سمت من پرتاب كرد و تنها شانسي كه آوردم اينكه بطري به من اصابت نكرد!
 تلخ‌ترين و شيرين‌ترين خاطره در سالي كه گذشت؟
شيرين‌ترين اتفاق به قهرماني با تيم ملي در جام جهاني آمريكا باز مي‌گردد و تلخ‌ترين خاطره مربوط به مسابقات جهاني لاس‌وگاس است كه در آن غايب بودم.
 چرا ميثم جوكار در فضاي مجازي خيلي فعال نيست؟
بنويسيد ميثم جوكار از فضاي مجازي بيزار است! بيشتر دوست دارم وقتي دلتنگ فردي مي‌شوم او را از نزديك ببينم يا با او ارتباط تلفني برقرار كنم تا اينكه به او پي‌ام بدهم! در اينستاگرام هم پيج ندارم.
 بيشتر قهرمانان كشتي از وضعيت مالي خود راضي نيستند. تو از زندگي فعلي رضايت داري؟
خداراشكر زحمت كشيده و در حد توان وضعيت مالي خوبي دارم. دستم سمت هيچ فردي دراز نيست و آنطور كه دوست دارم زندگي مي‌كنم اما از خداوند مي‌خواهم وضعيتم را به حدي خوب كند كه بتوانم به ديگران كمك كنم.
 براي جوكار دوري از كشتي تا چه حد دشوار است؟
بعد از شكست در جام تختي تمرين نمي‌كردم و هفته اول مي‌خواستم كشتي را كنار بگذارم اما با خودم كلنجار رفتم و نتوانستم اين كار را انجام دهم. همان موقع تصميم گرفتم تا المپيبك كشتي بگيرم چه به مسابقات اعزام شوم چه اعزام نشوم. مي‌خواهم سخت تمرين كنم و به شرايط ايده آلي برسم تا راهي المپيك 2016 ريو شوم.
 سوال آخر. ميثم جوكار قول رفتن به المپيك 2016 را به مردم استان مي‌دهد؟
اين يك ماه تمام تلاش خود را مي‌كنم و هركاري نياز باشد انجام مي‌دهم. از مردم استان مي‌خواهم برايم دعا كنند. عليرضا كريمي و احسان لشگري هردو رقباي سختي هستند و كار دشواري دارم اما نهايت تلاش خود را به كار مي‌بندم تا براي دومين بار المپيكي شوم.
 
مسعود مصطفي‌جوكار برادر دوست‌داشتني
المپيك 2008 پكن تلخ‌ترين خاطره
بازي‌هاي جهاني لاس‌وگاس بدترين روزهاي زندگي
رسول خادم انسان هوشمند
كشتي عشق
ايران هميشه جاويدان
ملاير شهر دوست‌داشتني

دیدگاه شما

آخرین اخبار