همراه اول
18. مرداد 1397 - 9:29   |   کد مطلب: 26943

مکمل‌ها، یک گروه گسترده شامل ویتامین‌ها، گیاهان، پودرهای پروتئین و سایر محصولاتی که ادعا می‌کنند به ارزش رژیم غذایی شما می‌افزایند را پوشش می‌دهند. اما آیا آن‌ها واقعا این کار را انجام می‌دهند؟ با اطلاعات بسیار گمراه کننده‌ای که وجود دارد، لازم است که برخی از جنبه‌های کلیدی استفاده از مکمل‌ها را در نظر بگیریم.

بسیاری از مردم معمولا در تلاش برای بهبود تغذیه یا جبران کردن چیزهایی که ممکن است در رژیم غذایی‌شان وجود نداشته باشد، از مکمل‌ها استفاده می‌کنند. به گفته آکادمی تغذیه و رژیم‌های غذایی، بیش از یک سوم مردم در ایالات متحده، مکمل‌های غذایی مصرف می‌کنند. با اینحال همچنان اطلاعات غلط زیادی در مورد مزایای واقعی مکمل‌ها به مردم داده می‌شود.

مکمل‌ها می‌توانند شامل گیاهان، آنزیم‌ها، ترکیبات گیاهی، هورمون‌ها، مواد معدنی، ویتامین‌ها، عصاره‌ها و کنستانتره‌ها باشند. بسیاری از آن‌ها ادعا می‌کنند که عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشند، در برابر بیماری از بدن محافظت می‌کنند، سلامت را افزایش می‌دهند و مشکلاتی مانند افسردگی را برطرف می‌سازند اما شواهد محدودی برای حمایت از این ادعاها و مقررات کمی برای اطمینان از استاندارد این محصولات وجود دارد.

مکمل‌ها و مواد معدنی نباید هرگز به عنوان یک جایگزین برای مواد غذایی سالم و مغذی یا بهانه‌ای برای انتخاب‌های غذایی غلط، مورد استفاده قرار گیرند. علم فقط نشان داده وقتی مکمل‌ها در مقادیر مناسب مصرف شوند، ممکن است برای تعدادی از بیماری‌ها فواید سلامتی به همراه داشته باشند.
قبل از آن‌که به استفاده از مکمل‌ها روی بیاورید، مطالب زیر را به یاد داشته باشید:

۱. آیا این محصول هیچ گونه خطری برای سلامتی دارد؟

۲. دوز مناسب برای من چقدر است؟

۳. چگونه، چه وقت و برای چه مدتی باید مصرف شود؟ برخی از مواد مغذی با مصرف با سایر مواد، بهتر جذب شده یا محدود می‌شوند.

۴. غذا هنوز هم بهترین راه برای تأمین مواد مغذی گیاهی، ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد و با یک رژیم غذایی متعادل، شما نباید به ویتامین‌ها و مواد معدنی اضافه نیاز داشته باشید.

۵. اگرچه شناسایی مکمل‌ها مهم است اما علامت (نشان) تأیید، تضمین نمی‌کند که یک مکمل، مطمئن یا مؤثر باشد.

۶. مکمل‌ها به تنهایی نمی‌توانند جایگزین یک رژیم غذایی مغذی شوند.

۷. بدون اجازه پزشک‌تان، مکمل‌ها را به جای داروهای تجویزی یا در ترکیب با آن‌ها مصرف نکنید. چون مکمل‌ها می‌توانند به همراه برخی داروها، بسیار قوی و به طور بالقوه خطرناک شوند.

۸. آیا مکمل‌ها حاوی ویتامین‌های محلول درچربی یا محلول در آب هستند؟ ویتامین‌های A، D، E و K ویتامین‌های محلول در چربی هستند و در بدن شما ذخیره می‌شوند و سطوح بالای این ویتامین‌ها می‌تواند به مسمومیت در بدن منجر شود. مصرف بیش از حد ویتامین‌های محلول درآب می‌تواند باعث اسهال، تهوع و اثرات منفی دیگر بر سلامتی شود.

۹. بدن شما در واقع می‌تواند از چه مقدار ویتامین استفاده کند؟ با وجود ادعاهایی که می گویند ۲۰۰ درصد از ارزش روزانه شما (DV) برای یک ماده غذایی خاص را فراهم می‌کنند، اما ممکن است بدن شما قادر نباشد بیشتر از یک مقدار کوچک از آن ویتامین را استفاده کند. شما آن مقدار اضافی که بدن‌تان نمی‌تواند استفاده کند را از طریق ادرار دفع می‌کنید، بنابراین مقدار زیادی پول برای مواد مغذی پرداخت می‌کنید که بدن‌تان از آن استفاده نخواهد کرد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار