همراه اول
30. فروردين 1395 - 8:25   |   کد مطلب: 27065
16نکته درباره مشعل المپیک
مراسم روشن کردن مشعل المپیک در روز پنجشنبه به صورت رسمی آغاز می‌شود. این مشعل سپس به محل برگزاری بازی‌های المپیک 2016 برده می‌شود.

به گزارش همدان ورزش به نقل از NBC news، حقایقی درباره مشعل المپیک وجود دارند که خواندنی هستند:

 

1- مشعل المپیک یکی از سمبل‌های شناخته شده این بازی‌هاست. مشعلی که در المپیک یونان برای برگزاری قدیمی‌ترین بازی‌های المپیک روشن شد با کمک اشعه‌های خورشید آتش گرفت. این آتش هنوز با کمک خورشید در جلوی خرابه‌های المپیا روشن است. مراسم روشن کردن مشعل هر المپیک در هوای آفتابی انجام می‌شود.

 

 

2- مشعل مدرن المپیک در سال 1928 در بازی‌های آمستردام رونمایی شد. در بازی‌های 1936 آلمان نازی‌ها المپیک را برگزار کردند و مشعل را به تمامی کشورهایی که می‌خواستند نفوذ خود را در آن‌ها بیشتر کنند بردند.

 

 

مشعل المپیک

 

 

3- بلندترین مشعل المپیک مربوط به المپیک پکن 2008 می‌شود. طبق گزارش کمیته بین‌المللی المپیک 21 هزار و 800 نفر این مشعل را حمل کردند. این مشعل به یک تور جهانی رفت و از شهرهای لندن، پاریس و سان فرانسیسکو عبور کرد. مشعل المپیک 2008 حتی به قله اورست نیز برده شد. مشعل بعد از رسیدن به ارتفاع 29 هزار پایی در روز 8 می 2008 روشن شد.

 

 

مشعل المپیک

 

 

4- بعد از روشن شدن مشعل المپیک 2016 در روز پنجشنبه، این مشعل به سرتاسر یونان برده می‌شود و سپس به برزیل می‌رود. روز 3 می مراسمی در برازیلیا برای مشعل برگزار می‌شود.

 

5- مشعل المپیک ریو به 329 شهر برده می‌شود که 26 شهر آن مراکز ایالت‌های برزیل هستند. تخمین زده می‌شود که 90 درصد مردم برزیل مشعل را می‌بینند.

 

6- مسئولان برگزاری مسیر حرکت مشعل المپیک 2016 را طوری انتخاب کردند که در این مسیر زیبایی‌های برزیل و فرهنگ متنوع آن وجود داشته باشد. در این مسیر منطقه پانتانال، ساحل باهیا، آمازون و آبشار ایگوآکو دیده می‌شوند.

 

7- حدود 12 هزار نفر مشعل المپیک ریو را حمل می‌کنند. هر فرد حدود 200 متر مشعل را حمل می‌کنند.

 

8- در المپیک امسال یک مهاجر جزو اولین کسانی است که مشعل را حمل می‌کند. او یک فرد از کمپ Eleonas است که نزدیک آتن است. در این کمپ اغلب ایرانی‌ها و افغانی‌های مهاجر زندگی می‌کنند.

 

9- مشعل المپیک ریو طراحی خاص دارد و نوارهای رنگی در آن دیده می‌شود. هر کدام از این رنگ‌ها یکی از جنبه‌های طبیعت برزیل را نشان می‌دهد.

 

بالاترین رنگ طلایی است که خورشید را نشان می‌دهد. طلایی همچنین نشان دهنده مدال طلا که بالاترین موفقیت در المپیک است نیز هست. رنگ بعدی سبز است که نشان دهنده کوه‌های اطراف ریو است. سپس رنگ آبی به چشم می‌خورد که نشان از دریای برزیل است و رنگ آخر آبی تیره است که نشان دهنده زمین برزیل است.

 

10- نوارهای رنگی بر روی مشعل المپیک ریو طرحی موجی شکل دارند. این طرح یادآور مسیر پیاده‌روی در کوپاکابانا است.

 

11- لحظه‌ای که مشعل توسط یک نفر به نفر بعدی داده می‌شود "بوسه" نامیده می‌شود.

 

 

مشعل المپیک

 

 

12- مشعل با کمک گاز روشن می‌ماند. قرار است که مشعل همواره روشن بماند اما گاهی اوقات به صورت تصادفی یا از روی عمد مشعل خاموش می‌شود. در سال 2013 در بازی‌های سوچی، یک گارد کاخ کرملین از یک فندک برای روشن کردن دوباره مشعل در مسکو استفاده کرد.

 

13- یونیفرم رسمی حمل مشعل تی‌شرت سفیدرنگ و شلوارکی با حاشیه‌های زرد و سبز است. مسئولان برگزاری ریو معتقدند که سفید نشان دهنده صلح و اتحاد، زرد نشانگر مشعل المپیک و سبز یادآور پرچم برزیل است.

 

14- مراسم حمل مشعل همچنین ترانه‌ای دارد که "زندگی یک مسافر" نام دارد.

 

15- مراسم حمل مشعل در روز 5 آگوست به پایان می‌رسد. در آن روز آخرین حمل کننده مشعل، مشعل بزرگ المپیک را در مراسم استادیوم ماراکانا روشن می‌کند.

 

16- انتخاب آخرین افرادی که مشعل را حمل می‌کنند معمولا مشخص نیست. در المپیک 1996 آتلانتا محمدعلی کلی این افتخار را داشت. در المپیک لندن 2012، هفت ورزشکار جوان همراه با هم مشعل بزرگ المپیک در استادیوم را روشن کردند.

 

 

مشعل المپیک

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار