همراه اول
17. شهريور 1395 - 11:49   |   کد مطلب: 28193
همانطور که اغلب افراد می دانند سیگار کشیدن آسیب ها و صدمات جبران ناپذیری بر روی سلامت انسان دارد. اما چرا با وجود دانستن مضرات سیگار کشیدن عده ایی همچنان نمی توانند بر وسوسه کشیدن آن غلبه کنند؟ آیا واقعا راه کارهای سازنده ای برای ترک سیگار وجود دارد؟

همانطور که اغلب افراد می دانند سیگار کشیدن آسیب ها و صدمات جبران ناپذیری بر روی سلامت انسان دارد. اما چرا با وجود دانستن مضرات سیگار کشیدن عده ایی همچنان نمی توانند بر وسوسه کشیدن آن غلبه کنند؟ آیا واقعا راه کارهای سازنده ای برای ترک سیگار وجود دارد؟

اکنون برای ترک سیگار روش هایی را به شما پیشنهاد می کنیم

1-علل علاقه تان به سیگار را فهرست کنید:

یک روان شناس مرکز درمانی جورج واشنگتن می گوید، کاغذی بردارید و با خط به دو قسمت تقسیم کنید؛ در یک طرف تمام مواردی را که موجب کشش شما به سمت سیگار می شود بنویسید و در طرف دیگر مواردی را که موجب تنفر شما از آن می شود از قبیل این که چگونه سیگار بر سلامت، شغل، خانواده و موارد دیگر، تاثیر منفی دارد بیان کنید.

گاهی درباره این فهرست فکر کنید و آن را تغییر دهید. اگر به اندازه کافی شجاع هستید، درباره بازخوردهای منفی سیگار کشیدنتان از نزدیکان و دوستان خود نیز بپرسید.

اگر جنبه های منفی بر جنبه های مثبت غالب بود، زمان آن فرا رسیده که سیگار را ترک کنید.

2-فهرست چرایی دشوار بودن ترک سیگار را تهیه کنید:

حتی اگر فهرست طولانی و دلسرد کننده است، ناامید نشوید و کاملش کنید.
بخش مهم این جاست که در کنار هرچه یادداشت می کنید، راه های غلبه بر آن چالش را نیز بنویسید؛ برای مثال، نیکوتین دارویی اعتیادآور است و راهکار این است که جایگزین دیگری برای نیکوتین بیابید.

یا سیگار استرسم را کم می کند و گزینه شما باید این باشد که به جای آن 5 دقیقه قدم بزنید. هر چه چالش های بیشتری پیش بینی کنید و راه حل هایی برای آن بیابید، احتمال موفقیتتان بیشتر خواهد شد.

3-تاریخ ترک را تعیین کنید:

قراردادی مبنی بر تاریخ ترک سیگار تنظیم کنید که علاوه بر امضای خودتان، امضای یک شاهد مشوق نیز زیر آن باشد.

4-سیگار را نخی بخرید:

به محض آن که آماده ترک شدید، خریدن کارتن های بزرگ سیگار را متوقف کنید.
هر بار فقط یک بسته بخرید و فقط دو یا سه نخ سیگار همراه خود داشته باشید. نهایتا متوجه می شوید، حتی اگر بخواهید سیگار بکشید، چیزی در دسترس ندارید.

همین امر کمک می کند به تدریج سیگار را کم و در نهایت ترک کنید.

5-به جای سیگار کشیدن، این کارها را بکنید:

فهرستی از کارهایی که می توان در زمان میل شدید به سیگار انجام داد، تهیه کنید؛ مثل: قدم زدن، نوشیدن یک لیوان آب، بوسیدن فرزندان، بازی کردن، شستن خودرو، تمیز کردن داشبورد یا انباری، گفت و گو و به سر بردن بیشتر با همسر، جویدن آدامس، شستن صورت، مسواک زدن، چرت زدن، نوشیدن چای یا قهوه، کشیدن نفس های عمیق و… یک کپی از این فهرست تهیه کنید، همواره همراه خود داشته باشید تا اگر هوس سیگار کردید با نگاه به فهرست یکی از کارها را جایگزین کنید.

6-متعلقات سیگار را دور بیندازید:

این شامل وسایل مربوط به سیگار، مابقی سیگارها، کبریت، فندک، زیرسیگاری، حلقه سیگار و حتی فندک خودرو می شود.

7-حس سیگار کشیدن را برای خودتان تداعی کنید:

به جای مصرف سیگار، تخمه آفتابگردان، آب نبات بدون قند یا آدامس، هویج و کرفس میل کنید. همچنین می توانید عادت های سالم مانند خوردن آجیل را جایگزین کنید، البته بهتر است از آجیل های پوست دار استفاده کنید تا دست و دهانتان همزمان مشغول باشد، که همان حس فیزیکی و دهانی را که از سیگار دریافت می کردید برایتان تداعی کند.

8-منطقه سیگار ممنوع خلق کنید:

اجازه ندهید هیچ فردی در منزل، خودرو یا در کنارتان در رستوران از تنباکو استفاده کند. تابلوی سیگار ممنوع تهیه و در داخل خانه یا خودرو خود نصب کنید و نگذارید فردی بر خلاف قانون تان عمل کند.

9-این فهرست را جلوی دیدتان بگذارید:

هنگام وسوسه شدید، یک سیگار روشن کنید، نگاهی به فهرست صدمات ناشی از سیگار بیندازید که بهتر است روی دیوار و جلوی دیدتان نصب کنید: افزایش احتمال خطر ابتلا به سرطان ریه، مثانه، پانکراس، دهان، مری و انواع دیگر سرطان از جمله سرطان خون، افزایش احتمال خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته و فشار خون، افزایش احتمال ابتلا به دیابت، افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، افسردگی و بیماری آلزایمر، تاثیر منفی بر قوه تعقل و حافظه، عامل شکنندگی استخوان، احتمال افزایش ناتوانی جنسی، مشکلات باروری و تاثیر مخرب بر حس چشایی و بویایی.

10-عادت های تان را تغییر دهید:

برای مبارزه با میل به سیگار، عادات خود را تغییر دهید؛ مثلا هنگام صبحانه روی صندلی دیگری بنشینید یا از مسیر دیگری به محل کار خود بروید. اگر پس از پایان کار، نوشیدنی و سیگار مصرف می کردید، به سراغ نوشیدنی هم نروید و به جای آن قدم بزنید. اگر صرف قهوه روزانه با سیگار همراه بود، به جای قهوه چای بنوشید.

11-احساسات خود را بروز دهید:

از احساس خود با دوستان، همکاران، رئیس، همسر یا فرزندانتان صحبت کنید. اگر چیزی مایه عصبانیت شما می شود، به جای آن که آن را با کشیدن سیگار تسکین دهید، آن را بیان کنید. اگر کسل هستید و حوصله تان سر رفته، اقرار کنید و به جای روشن کردن سیگار فعالیتی انرژی زا انجام دهید.

12-دوباره و دوباره ترک را آغاز کنید:

اگر عهد خود را شکستید، دوباره آغاز کنید. شکست را نپذیرید. برخی افراد پیش از موفقیت، بیش از هفت یا هشت بار سیگار را ترک کرده بودند؛ اما هربار شکست خورده بودند.

منبع :سلامت نیوز

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار