همراه اول
17. شهريور 1395 - 12:04   |   کد مطلب: 28202
ایماغیان به عنوان یک طراح می‌گوید: این اقدام ما نه برای درآمدزایی بوده نه شهرت. ما معتقدیم المان‌های ایرانی باید در همه امور ورزش، یکدست و یک شکل باشد.

حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی 2014 برزیل با طرح پیشنهادی گروهی از حافظان محیط زیست در کشور همراه شد تا برای حراست از یکی از گونه های نادر یوزپلنگ اقداماتی در این زمینه صورت بگیرد. این نژاد خاص ایرانی که در دشت های استان خراسان جنوبی و رضوی یافت می شود هنوز هم در خطر انقراض قرار داشته و کماکان از سوی طرفداران محیط زیست نگرانی هایی در این ارتباط وجود دارد.

 
از این رو مسئولان فدراسیون فوتبال کشورمان در آستانه حضور تیم ملی در جام جهانی گذشته پس از رایزنی با مسئولان فدراسیون بین المللی فوتبال مجوز این کار را گرفتند تا طرح این یوز را روی لباس تیم ملی نقش زده و آن را در میدان بزرگ جام جهانی به معرض دید همگان بگذارند. اینکه این طرح تا چه اندازه مؤثر واقع شد بحث این گزارش نیست بلکه حالا و نحوه ارائه دوباره آن در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه مطرح است.
بر اساس این گزارش، حالا و در روزهایی که تیم ملی فوتبال در حال شرکت در دور نهایی مسابقات مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه است برخی از طرفداران محیط زیست و البته هنرمندان ایرانی عشق وطن درصدد برآمدند تا حس مسئولیت پذیری شان در این رابطه را نشان داده و طرحی نو دراندازند. طرحی که به نظر می رسد مانند تصویرسازی قبلی نیست و تفاوت هایی به لحاظ بصری دارد.
 
"اميرحسين ايماغيان" و "امير یاسمنی" دو تن از طراحان کشورمان که سابقه قبلی همکاری با یکی از شرکت های بزرگ خودروسازی داخلی را هم در کارنامه خود دارند اقداماتی در این باره انجام داده اند و مدعی هستند که بدون چشمداشت مالی به این اقدام خود تنها برای اعتلای حضور نمایندگان کشورمان به لحاظ بصری در میادین بین المللی چنین اقدامی را انجام داده اند.
امیرحسین ایماغیان در گفت وگو با مشرق، در این باره اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای دنیا برای حفظ محیط زیست اقدامات گسترده ای صورت گرفته به ویژه این اواخر که شاهد هستیم هنرمندان بزرگ هالیوود مانند "لئوناردو دی کاپریو" هم در "مراسم اسکار 2015" در متن سخنرانی اش اشاره مستقیم به شرایط وخیم محیط زیست داشت و به این موضوع مهم اشاره کرد. این موضوع در ممالک مختلف به طرق گوناگون از جمله استفاده از بدنه وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس و تاکسی ها و غیره استفاده می شود تا به مردم هوشیاری داده شود ولی کمتر دیده ایم که برای این قبیل موضوعات اشاره مستقیم به شکل موضوع مورد نظر صورت بگیرد.
این طراح جوان کشورمان ادامه داد: در طراحی قبلی یوز ایرانی روی لباس تیم ملی هم دوستان هنرمند زحمت کشیده و تلاش کرده بودند که تصویر زیبایی از این موجود کم نظیر را نقش بزنند ولی در دنیای هنر به ویژه این قبیل موارد که باید مخاطب را تحت تأثیر قرار داد و به فکر فرو برد همواره اصل بر این است که با بهره گیری از المان های موضوع مورد نظر، مخاطب را به تحقیق، تعمق و پیگیری سوژه مورد نظر سوق بدهیم. ذات هنر این است که فضایی ایجاد کند تا مخاطب از دیدن اثر هنری به فکر فرو برود. صرف دیدن تصویر یک یوزپلنگ روی لباس تیم ملی فوتبال یک کشور شاید تأثیرگذاری کمتری نسبت به طرحی داشته باشد که هم یوز در آن هست، هم رنگ پرچم، هم نمادهای معماری اسلامی و هم نشانه هایی از هنر ایرانی.


وی خاطر نشان کرد: در معماری ایرانی و اسلامی شاهد هستیم که همه خطوط منحنی رو به آسمان بالا رفته اند. از جمله گنبد مساجد یا گلدسته های آن، سقف شبستان ها و خلاصه اینکه ما مسلمانان به یگانگی خداوند معتقدیم و دوست داریم این نکات را در هنرمان هم تجلی ببخشیم. اگر این طرح به ذهن من و همکارم رسید نه برای درآمدزایی و شهرت، بلکه برای ارائه هنر غنی ایرانی بود. استفاده از یک تصویر که در فضای اینترنتی به کرات قابل دسترسی است کجا و بکارگیری هنر توأم با مضامین اسلامی و ایرانی کجا.

ایماغیان افزود: باز هم تأکید می کنم این اقدام ما نه برای درآمدزایی بوده نه شهرت. ما معتقدیم المان های ایرانی باید در همه امور ورزش، یکدست و یک شکل باشد. اینکه همه تیم های ایرانی در میادین ورزشی دنیا به یک لباس با یک طرح مشخص مجهز باشند باعث خواهد شد تا نقشی ماندگار در ذهن مخاطبان ما در دنیا نسبت به ایران و ایرانی رقم بخورد. نمادی از مملکت، هنر و فرهنگ ما. سالیان سال است که همه ما تیم های ورزشی کشور آلمان را با لباس سفید و شورت ورزشی مشکی در میادین مختلف دیده ایم و اگر ورزشی باشیم و ناگهان تلویزیون را روشن کنیم و تصویر یک مسابقه هندبال را ببینیم که یکی از دو تیم با چنین لباسی بازی می کند بلافاصله متوجه ملیت تیم شده و درمی یابیم که تیم مربوطه آلمان است. چرا ایران چنین لباسی نداشته باشد که در گذر زمان برای ملان تبدیل به هویت شده، همه دنیا ما را با آن بشناسند.
وی در این ارتباط که آیا آدیداس اسپانسر جدیدی البسه تیم ملی چنین تغییراتی را می پذیرد یا نه بیان داشت: قطعا شرکتی به بزرگی آدیداس طراحان خاص خودش را دارد ولی در نهایت آن کسی که برای شکل و ظاهر لباس تصمیم نهایی می گیرد و نظر قطعی را می دهد فرد، شرکت یا فدراسیون ورزشی سفارش دهنده لباس است. متأسفانه نبود فرد یا گروهی تحت عنوان طراحان لباس در فدراسیون ها سبب می شود که در چنین مواردی کمتر به این امر مهم توجه شود و در لحظه، تصمیماتی گرفته و بلافاصله اجرایی می گردد که نمونه اش را هم در طرح اولیه لباس کاروان المپیک کشورمان دیدیم که چطور در فضای مجازی مورد مضحکه خاص و عام قرار گرفت.
این طراح لباس در ارتباط با اینکه توانسته لباس طراحی شده اش را به مسئولان فدراسیون فوتبال یا وزارت ورزش نشان دهد یا نه گفت: هنوز نه. البته دلیلش هم این است که ارتباطی با مسئولان فدراسیون نداریم. ما دو نمونه لباس دیگر هم برای تیم های استقلال و پرسپولیس طراحی کرده ایم که تیم های بزرگ و پرطرفدار ایران هستند و در میادین بزرگ بین المللی هویت ایران و ایرانی به حساب می آیند. البته این را هم حاضریم مانند طرح لباس تیم ملی به صورت رایگان در اختیار این دو باشگاه بزرگ و مردمی قرار دهیم. تنها این برای ما مهم است که ورزشکار ایرانی که هویت یک مملکت، هنر و فرهنگ آن است همواره با ظاهری آراسته و لباسی در خور شأن و جایگاه یک ایرانی در میادین رسمی بین المللی حضور پیدا کند.
 

دیدگاه شما

آخرین اخبار