محمد حسین عزیزی رئیس انجمن صنایع غذایی ایران، در گفتوگو با
خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ اظهار داشت: امروزه در بسیاری کشورهای جهان از جمله ایران چای به عنوان نوشیدنی دلچسب و پر طرفدار مصرف میشود که به علت ذائقه مختلف افراد، این نوشیدنی در انواع طعمها و اشکال متعددی عرضه میشود.
عزیزی تصریح کرد: عوامل بسیاری در مرغوب بودن چای نقش داشته که از جمله این موارد می توان به شرایط آب و هوایی، عوامل ژنتیکی، نحوه برداشت و پروسه فرآوری محصول اشاره کرد.
وی در رابطه با باور اشتباه مصرف کنندگان در خصوص رنگ چای هنگام خرید، افزود: کم رنگ بودن چای را نمی توان یکی از شاخصهای سنجش کیفیت چای محسوب کرد چرا که انجام اقدامات لازم برای افزایش رنگ چای، به پایین آمدن میزان کیفیت این محصول میانجامد. بنابراین، نمی توان از آن به عنوان معیار مناسبی در انتخاب چای بهره برد.
عزیزی با بیان اینکه عادت کردن به طعم چای، مهمترین عامل گرایش به چایهای خارجی است، تصریح کرد: متاسفانه در این صنعت مطابقت کیفیت با ذائقه مصرف کننده از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و یکی از شگردهای جلب توجه مشتریان افزودن رنگ و اسانس های مختلف به چای است؛ غافل از اینکه این مواد محصول را از حالت طبیعی خود خارج میکنند.
این متخصص صنایع غذایی در خصوص ارتباط بین مصرف بیش از حد چای خارجی با بروز انواع بیماریها اضافه کرد: در چای خارجی مواد آفتکش و سموم مختلف به وفور یافت میشود و مصرف این محصولات آثار زیانباری را در درازمدت به دنبال دارد که ازجمله آن می توان به شیوع سرطان در میان مصرفکنندگان دائمی چایهای خارجی اشاره کرد.
وی چایهای ساخت داخلی را عاری از هرگونه مواد آفتکش و سموم مربوط به دفع آفات خواند و اظهار داشت: چای کشور بدلیل نبود هیچگونه ماده سمزدا و اسانسهای عطری در دسته چای های با کیفیت بالا و سالم به شمار میروند که البته برخورداری از این ویژگیها در گرو رعایت الزامات برداشت، انتقال و فرآوری محصول است.
عزیزی درخصوص مصرف کودهای شیمیائی عنوان کرد: با تدابیری که از سوی پژوهشکدهها طی سالیان اخیر صورت گرفته، از سویی مصرف این کودها به نسبت سال های گذشته به اندازه یک دوم کاهش یافته است و از سوی دیگر استفاده از کودهای حیوانی و محلولهای حاوی ریزمغزیها به منظور ارتقای هر چه بیشتر کیفیت محصول بیش از پیش به چشم میخورد.
رئیس انجمن صنایع غذایی ایران در پایان یادآور شد: تعامل بیشتر چایکاران با مسئولان صنعت چای و وزارت جهاد کشاورزی در خصوص ارائه آموزش های مورد نیاز به منظور کشت، نحوه صحیح برداشت واریته (بذر گیاه) ، اصلاح نژاد و طعم محصول مورد نظر از سوی کارخانجات تهیه چای و در نهایت فرهنگسازی می تواند تأثیر بسزایی در کاهش عوارض ناشی از مصرف بیش از حد چای های عطری و ایجاد نگرش مثبت در مصرف کنندگان داخلی نسبت به مصرف چای ایرانی داشته باشد.
دیدگاه شما